سرپیچی مرغ از تنظیم بازار

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران/فارس ماه هاست که مرغ حاضر به تبعیت از قیمت های دولتی نیست و طرح های ادعا شده و جلسات مکرر و نظارت هایی که فقط در آمارها ذکرشان می رود، تاثیری بر این بازار آشفته نداشته است و بسیاری از شهروندان حتی برای شب عید هم امیدی به بازگشت مرغ به سفره هایشان ندارند.

سرپیچی مرغ از تنظیم بازار

از ابتدای سال جاری، فرایند افزایش قیمت ها، دامن کالاهای اساسی مورد احتیاج مردم را گرفته و علی رغم تهدیدات دستگاه های دولتی و مسئولانی که مدام جلسه برگزار می نمایند و به آمار و ارقام متوسل می شوند، مدام بالا و بالاتر می رود؛ کالاهایی که ابتدا شایعه کمبودشان زبان به زبان می چرخد و به واقعیت می رسد و بعد از مدتی با قیمت هایی چند و چندین برابری، آرام آرام در ویترین ها قرار می گیرد، فرایندی که توزیعی عادلانه بین همه کالاها داشته است.

کمبود و گرانی برنج، حبوبات، روغن و اکنون هم مرغ، موضوع جدیدی نیست؛ مسئله ای که توپ دلیل آن مدام از مسئولان فراوری و توزیع پاسکاری می گردد و با چاشنی تحریم و کرونا، بر سر مردم فرود می آید، مردمی که حالا فاصله درآمد و هزینه آنان آنقدر شده است که نوید جامعه ای یکدست را می دهد، جامعه ای که بیشتریت آن زیر خط فقر قرار گرفته و همزمان با کوچکتر شدن سفره ها و خالی تر شدن سبدهایشان، پی راه های جدیدی برای یافتن جایگزین پروتئین و املاح مورد احتیاج خود، خریدار اسکلت مرغ و میوه های پلاسیده و ... شده اند.

به گزارش خبرنگاران، این روزهای سرانجامی قرن 1300، میوه و خشکبار فروشی ها، خلوت ترین دوران در سده اخیر را تجربه می نمایند، تجربه ای که ماه ها قبل، لباس و کفش فروشی ها و لوازم التحریر فروشی ها و ... تجربه نموده اند.

در میان اقلام مختلفی که کمبود و گرانی آنها مردم را بیشتر آزرده نموده و گرفتاری جدیدی بر مسائلشان اضافه کرده، تهیه مرغ با نرخی کمتر از آنچه در واقعیت وجود دارد است؛ نرخی که حداقل فاصله آن با نرخ معین شده از سوی مبادی دولتی و ادعاها، کمتر باشد.

در این آشفته بازار که روزی نیست در رسانه ها خبری از بازار مرغ نشنویم انگار مرغ همه را سرگردان و حیران خود نموده است، متهمان ردیف اول این مسائل هم نهاده و ارز دولتی به شمار می رود و با نزدیک شدن به روزهای سرانجامی سال این بازار آشفته بازار ادامه دارد و مسئولان همچنان وعده بهبود و تعدیل قیمت می دهند!

مرغ مسئله ای کشوری است

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ یک مشکل کشوری است، گفت: افزایش قیمت مرغ در فارس همانند سایر نقاط کشور به دلیل حجم تقاضا بالاست و تا این مشکل در کشور حل نگردد، در فارس هم تداوم خواهد داشت، چرا که بازار ما با بازار کشور پیوسته است.

صمد رنجبری در پاسخ به این سئوال که در در روزهای سرانجامی سال قرار داریم و با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز، بسیاری از خانوارها توان خرید این نوع گوشت را ندارند و با افزایش قیمت مرغ آیا بیم این نمی رود که گوشت مرغ هم از سبد معیشتی بسیاری از افراد حذف گردد؟ گفت: بنا داریم برای اقشار ضعیف و احتیاجمند مرغ را با قیمت توافقی در فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی ها و بازارچه های شهرداری توزیع کنیم.

او با بیان اینکه به طور طبیعی هرسال پیش از نوروز با افزایش قیمت گوشت مرغ روبرو می شویم، مطرح نمود: اکنون قیمت مصوب و تنظیم بازار مرغ، 20 هزار و 400 تومان است اما هیچ کجای کشور به فروش این قیمت عمل نمی گردد!

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین با بیان این موضوع که جوجه ریزی به میزان کافی داریم و مازاد آن هم به استان های همجوار و استان های احتیاجمند داده می گردد، مجددا توضیح داد که بازار مرغ فارس متاثر از یک مشکل کشوری است و اکنون با تقاضای بسیار بالایی روبرو است به ویژه اینکه رستوان ها، تالارها و شرکت هایی که غذاهای آماده تهیه می نمایند، مرغ را تا سرانجام سال ذخیره می نمایند و به همین دلیل تقاضای زیادی بر بازار وجود دارد.

رنجبری اضافه کرد: اگرچه ما مرتب فراوری می کنیم و به بازار می دهیم اما باز هم با حجم زیادی از تقاضاها روبرو هستیم به همین دلیل هیچ کجای کشور جوابگوی این میزان تقاضا نیست و همین امر موجب افزایش قیمت مرغ شده است.

او مدعی شد که بخشی از نوسان بازار مرغ با قیمت مصوب طی روزهای آینده متعادل خواهد شد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین با اشاره به این موضوع که استقرار و آنالیز تیم های نظارتی بر بازار مرغ بر عهده سازمان صمت است و نظارت ها را افزایش داده اند، گفت: جهاد کشاورزی استان نیز بر مرغداری ها نظارت می نماید که هم کل مرغ فراوریی در استان توزیع گردد و هم مانع از قطعه بندی و انجماد آن شوند.

رنجیری ادامه داد: بر کشتارگاه ها نیز نظارت انجام می گردد تا براساس قیمت مصوب، مرغ توزیع گردد و عملا سه لایه نظارت تشکیل شده تا قیمت تعدیل یابد.

نمی دانیم کجای شیراز با قیمت مرغ به فروش می رسد!

او در پاسخ به این سوال که اکنون کجای شیراز مرغ با قیمت مصوب 20 هزار و 400 توزیع می گردد؟ گفت: نمی دانم!اما بازارچه های شهرداری و تعاونی ها یک قیمت توافقی اعلام نموده اند با قیمت 23 هزار و 500 تومان، مرغ توزیع نمایند این یک نرخ تعادلی است و نرخ مصوب نیست.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با ابراز امیداوری از اینکه در کل کشور این مشکل حل گردد، مطرح نمود: هر کاری از دستمان بر می آمده برای متعادل شدن قیمت مرغ و تعدیل آن انجام داده ایم.

گفت: به عنوان مثال؛ هیچ گاه سابقه نداشته که بر مرغداری و کشتارگاه نظارت سختگیرانه داشته باشیم اما این کار را انجام داده ایم تا شاهد متعادل شدن و تعدیل قیمت مرغ باشیم.

مشکل فراوری مرغ نداریم

مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان و معاون وزیر صمت نیز در سفر اخیر خود به شیراز در کارگروه تنظیم بازار استان فارس تاکید نمود که در بیشتر استان ها میزان فراوری مرغ مازاد است اما در شبکه ها پیدا نمی گردد.

عباس تابش مطرح نمود: مصوبه قیمت مرغ زنده 14 هزار و 400 تومان نیست بلکه 13 هزار و 100 تومان است 10 درصد افزایش را به اختیار استان ها گذاشتیم اما همه استان ها اعلام نمودند که این اختیار از استان ها برداشته و یک نسخه برای کل کشور جواب می دهد و نهایتا قیمت مرغ زنده در کل کشور به 14 هزار و 400 تومان برسد ولی به نتیجه نرسید.

او همچنین با بیان اینکه تقاضا و عرضه دو مقوله کاملا وابسته بهم هستند، مطرح نمود: اگر مازاد عرضه داشته باشیم، قیمت پایین می آید اما با تغییر عرضه است که تقاضا تحت تاثیر قرار می گیرد و وقتی کمتر از تقاضا عرضه وجود داشته باشد، قیمت افزایش می یابد.

مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان با بیان اینکه جوجه ریزی در بیشتر استان ها، مازاد بر احتیاج انجام و مرغ فراوری شده به سایر استان ها صادر هم می گردد، گفت: افزایش فراوری مرغ داریم اما در شبکه ها پیدا نمی گردد و اصل داستان این است.

تابش همچنین با بیان اینکه آمار جوجه ریزی در استان فارس واقعی نیست زیرا موجودی بازار با میزان جوجه ریزی تناسب ندارد، اضافه کرد: قیمت مرغ براساس 50 درصد نهاده آزاد و دولتی معین می گردد و جهاد کشاورزی مکلف است به ازای 45 روز به کشتارگاه ها نهاده ارائه دهد و نهاده ها از روز نخست جوجه ریزی باید در اختیار کشتارگاه ها باشد.

او گفت: تمام استان های کشور نسبت به برطرف کردن احتیاجهای استان های همجوار اقدام می نمایند و استان فارس نیز توانسته بالغ بر 8 میلیون و 400 هزار قطعه جوجه ریزی کند.

معاون وزیر صمت یادآور شد: شرکت پشتیبانی امور دام عامل اصلی واردات نهاده های دامی در کشور است و سهم 90 درصدی در این بخش دارد.هیچ گونه محدودیتی در واردات نهاده های وجود ندارد و هر فردی که علاقه مند باشد می تواند نسبت به واردات نهاده های دامی اقدام کند.براساس مصوبه مجلس طی سال آینده نیز ارز دولتی برای واردات نهاده های دامی اختصاص داده می گردد.

فاصله سهیمه تنظیم بازار با احتیاج واقعی فارس به مرغ

رئیس سازمان صمت فارس نیز در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار فارس اعلام نمود که در بحث مرغ احتیاج فارس141 هزار و 428 تن و سهمیه اختصاصی تنظیم بازار به استان 5 هزار و 415 تن بوده که تنها 3.8 درصد احتیاج واقعی این استان را پوشش داده است.

حمیدرضا ایزدی همچنین در این جلسه گفت که در بخش بازرسی اصناف مبنی بر نظارت قیمت مرغ گرم نیز 4500 پفراینده با ارزش ریالی هشت میلیارد و 843 میلیون ریال در فارس تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگاران، با استناد به سخنان مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اگرچه قیمت مصوب مرغ در کشور 20 هزار و 400 تومان است اما با توافق در بازارچه های شهرداری، تعاونی ها و فروشگاه های زنجیره ای تا 23 هزار و 500 تومان مرغ به فروش می رسد ولی باز هم در بیشتر نقاط کلانشهر شیراز قیمت بالاتر از مصوب تنظیم بازار و توافقی حتی تا 35 هزار تومان هم مشاهده می گردد و زمانی که علت آن را از واحد صنفی فروش و توزیع مرغ جویا می شویم، عدم اطلاع از قیمت واقعی و اعلام رسمی آن به صنوف را عنوان می نمایند.

توزیع مرغ و گوشت قرمز

مدیرکل پشتیبانی امور دام فارس اما از آغاز توزیع 600 تن مرغ منجمد و 157 تن گوشت گوساله منجمد در استان اطلاع داد و گفت: توزیع گوشت مرغ و گوساله با هدف بهبود امکان دسترسی خانوارها به ویژه گروه های درآمدی پایین به اقلام اساسی، توزیع گوشت گوساله و مرغ مورد احتیاج شهفرایندان از امروز به صورت گسترده در استان آغاز می گردد.

رهام رحمانی ادامه داد: بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان، در این مرحله 300 تن مرغ منجمد در شیراز و 300 تن در شهرستان های استان فارس، همچنین 78 هزار و 500 تن گوشت گوساله منجمد وارداتی در شیراز و به همین میزان در شهرستان های استان توزیع می گردد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام فارس گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد داخلی 14هزار تومان درب سردخانه برای مباشرین توزیع و 15 هزار و 500 تومان در سطح خرده فروشی و برای مصرف نماینده است. همچنین گوشت گوساله با قیمت هر کیلوگرم 77 هزار تومان درب سردخانه و 80 هزارتومان در سطح خرده فروشی و برای مصرف نماینده در نظر گرفته شده است.

رحمانی گفت: مردم شیراز می توانند گوشت و مرغ منجمد را از فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی های مصرف دولتی و خصوصی و بازارچه های منتخب شهرداری تهیه نمایند. ضمن اینکه این اقلام در شهرستان ها با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار شهرستان ها و توسط واحدهای صنفی منتخب اداره صنعت و معدن توزیع می گردد.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی فارس گفت: با توجه به بهبود شرایط تامین و توزیع نهاده های دامی در ماهپهای اخیر، فراوری در شرایط مناسبی است و انتظار می رود در روزهای آینده، فراوانی فراوری و عرضه بیشتر و در نتیجه قیمت ها متعادل تر گردد. بنابراین خانوارهای مصرف نماینده با آرامش خاطر و در حد احتیاج خرید نمایند و نگران تأمین این اقلام در آینده نباشند.

به گزارش خبرنگاران، برطرف مسائل بازار در زمینه کالاهای اساسی، علاوه بر بحث فراوری، احتیاجمند وجود برنامه ریزی دقیق و نظارتی هدفمند در مباحث توزیع عمده و خرده دارد؛ موضوعی که از نگاه بسیاری ایراداتی اساسی به آن وارد است.

اغلب صاحبنظران اعتقاد دارند که سیاست قیمت گذاری در بخش های مختلف، سیاستی پیروز نبوده و بازار همواره راه خود را در پیش می گیرد و نمی توان با بخشنامه و دستورالعمل، مسائل بازار را حل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1069

به "سرپیچی مرغ از تنظیم بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرپیچی مرغ از تنظیم بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید