عامل اصلی فراوری بیش از حد مخاط در گلو چیست؟ ، راهکارهایی برای درمان

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، فراوری بیش از حد ترشحات مخاطی در گلو علامتی شایع و البته آزاردهنده است.

عامل اصلی فراوری بیش از حد مخاط در گلو چیست؟ ، راهکارهایی برای درمان

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی فراوری مخاط بیش از حد در گلو به شمار می رود. تنباکو ماده ای سمی است که به طور مکرر غشای مخاطی گلو را تحریک می نماید.

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از استپ تو هلث نوشت: فراوری مخاط یک مکانیزم دفاعی سیستم ایمنی بدن انسان است. این کار به محافظت از ما در برابر باکتری ها و میکروارگانیزم های مضر دیگر یاری می نماید.

از این رو، مخاط در گلو می تواند به دلایل مختلفی فراوری گردد که از سیگار کشیدن تا آلرژی های رایج را شامل می گردد. فراوری بیش از حد مخاط در گلو شرایطی آزاردهنده است که می تواند برای هر فردی رخ دهد، اما افراد کمی با چگونگی درمان آن آشنا هستند.

در ادامه این مطلب با دلایل اصلی فراوری بیش از حد مخاط در گلو و همچنین بعضی از روش های ساده برای مقابله با آن بیشتر آشنا می شویم.

  • علت فراوری مخاط در گلو

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، فراوری بیش از حد مخاط در گلو به دلایل مختلفی رخ می دهد.

شایع ترین دلیل این شرایط ترشحات پشت حلق است. این شرایط به دلیل انباشت مخاط در بینی رخ می دهد که در نهایت به سمت گلو پایین می رود. رینیت و سینوزیت از دلایل شایع تجربه ترشحات پشت حلق هستند. رینیت به التهاب مخاط بینی گفته می گردد که ممکن است آلرژیک یا غیرآلرژیک باشد. مثلا ترشحات پشت حلق در افرادی شایع است که به گرده گیاهان آلرژی دارند یا سرما خورده اند.

سینوزیت به التهاب سینوس گفته می گردد. سینوس ها حفره هایی در جمجمه در کنار سوراخ های بینی هستند. زمانی که به دلیل فعالیت ویروس یا باکتری سینوس ها عفونت می نمایند، فراوری مخاط در گلو افزایش می یابد.

انحراف تیغه بینی یکی دیگر از دلایل فراوری بیش از حد مخاط در گلو است. این وضعیتی بسیار شایع است. از دیگر دلایل فراوری بیش از حد مخاط در گلو نیز می توان به فرایندهای آلرژیک و سیگار کشیدن اشاره نمود.

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی فراوری مخاط بیش از حد در گلو است. مواد سمی موجود در دود سیگار به طور مکرر غشای مخاطی گلو را تحریک می نماید. از این رو، ترک سیگار تنها راه خلاص شدن از این شرایط است.

در نهایت، باید به این نکته اشاره نمود که هر نوع عفونتی می تواند موجب فراوری مخاط در گلو گردد. از شایع ترین نمونه ها می توان به ورم لوزه، فارنژیت و حتی برونشیت اشاره نمود. بدن با فراوری مخاط کوشش می نماید از تکثیر میکروارگانیزم ها و تشدید عفونت پیشگیری کند.

  • راه هایی برای کاهش میزان فراوری مخاط در گلو

برای کاهش میزان فراوری مخاط در گلوی خود همیشه به مصرف دارو احتیاج ندارید. بعضی روش های ساده نیز می تواند به تسکین علائم یا از بین بردن کامل آنها یاری کند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ـ رطوبت محیط را حفظ کنید. برای انجام این کار می توانید از یک دستگاه رطوبت ساز بهره ببرید.

ـ به میزان فراوان مایعات مصرف کنید.

ـ آب نمک غرغره کنید. این کار به جدا شدن مخاط از گلو یاری می نماید. همچنین شما می توانید از قطره های بینی بهره ببرید.

ـ برای پرهیز از تحریک گلو، تهویه هوای خانه یا محلی که در آن حضور دارید توصیه شده است. سعی کنید در مناطقی با هوای پاک، به دور از ترافیک و دود پیاده روی کنید.

ـ پرهیز از سیگار کشیدن لازم است، زیرا این کار محرکی برای فراوری مخاط و یکی از دلایل اصلی فراوری مخاط بیش از حد در گلو است.

ـ بالاتر قرار دادن سر نسبت به دیگر قسمت های بدن هنگام خواب یکی دیگر از موارد توصیه شده است. شما می توانید از دو بالش یا یک پتو برای این کار بهره ببرید. این شرایط به پیشگیری از انباشت مخاط در گلو یاری می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 221

به "عامل اصلی فراوری بیش از حد مخاط در گلو چیست؟ ، راهکارهایی برای درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل اصلی فراوری بیش از حد مخاط در گلو چیست؟ ، راهکارهایی برای درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید