فقط کرونا در این خانه را می کوبد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، در یمن جنگ آمد. کشتار جمعی آمد. گرسنگی و فقر آمد. سوء تغذیه آمد. حتی کرونا در این خانه را کوبید، ولی رسانه ای نیامد که بپرسد و بگوید و نشان بدهد و صدای یمن را بشنود.

فقط کرونا در این خانه را می کوبد

جهت دریافت خدمات نقاشی کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، زهرا سادات رویین پیکر، فعال دانشجویی در یادداشتی نوشت:در یمن از سال 2015 جنگی با تجاوز ائتلاف عربی-آمریکایی به سرکردگی سعودی آغاز شد. خانه ها را ویران کردند. از ابتدای سال 2019، 400 هزار یمنی مهاجرت نموده اند. به دلیل بمباران از منزل فرار نموده اند. سه میلیون نفر آواره شدند. حالا نه دیوار و سقفی دارند نه مکانی برای در امان ماندن. قرنطینه شدن پیشکش...

پرده اول: سرش دو برابر جثه اش بود. جثه ای که فقط پوست بود و استخوان. سر بزرگش هم اندازه دست پدر بود. سنش کم نبود ولی توان آب خوردن نداشت. بطری آب از صورتش بزرگتر بود. احتمالا رشدش در دوران جنینی متوقف شده. او 7 ساله ست ولی از سوء تغذیه شدید به اندازه سه ساله هاست.

پرده دوم: پنج فرزند داشت با اختلاف سنی کم. قد ونیم قد. هر پنج تا آرام و بی صدا کنار هم خوابیده بودند. لبخند داشتند. گویی در بهشت به سر می بردند. سینه هایشان بالا پایین نمی شد. نفس نمی کشیدند. همگی کشته شده بودند.

پرده سوم: مادر خم شد. وسایل آشپزخانه را زیر و رو کرد. گشت. نبود. چند قدم آنطرف تر، دوباره خم شد. گشت. نبود. آوار های سقف را جابجا کرد. گشت. نبود. دخترش آخرین بار در آشپزخانه بازی می کرد. دیگر خانه نبود. تلی از آوار بود. از خانه و آشپزخانه فقط زمینش مانده بود و سقف آوار شده.

پرده چهارم: رفته بود آب سالم پیدا کند. آب سالم ندارند. اصلا لوله کشی ندارند چه برسد به آب سالم. وقتی دست خالی برگشت، دیگر خانه ای نبود. مادر نبود. پدر نبود. هیچکس نبود. انفجار خانه و خانواده را از بین برده بود.

این چهار پرده سکانس های یک فیلم سینمایی نیستند. اینجا یمن است. این تصاویر گوشه ای از تصویر روزانه زندگی یمنی هاست. اینجا یمن است. کشوری درگیر جنگ در سکوت خبری رسانه ها. سالهاست که هر روز این تصاویر بارها و بارها تکرار می شوند. و مردم دنیا بی خبر!

در یمن جنگ آمد. کشتار جمعی آمد. گرسنگی و فقر آمد. سوء تغذیه آمد. حتی کرونا در این خانه را کوبید، ولی رسانه ای نیامد که بپرسد و بگوید و نشان بدهد و صدای یمن را بشنود.

در یمن از سال 2015 جنگی با تجاوز ائتلاف عربی-آمریکایی به سرکردگی سعودی آغاز شد. خانه ها را ویران کردند. از ابتدای سال 2019، 400 هزار یمنی مهاجرت نموده اند. به دلیل بمباران از منزل فرار نموده اند. سه میلیون نفر آواره شدند. حالا نه دیوار و سقفی دارند نه مکانی برای در امان ماندن. قرنطینه شدن پیشکش...

میزبان کرونا با دست خالی

مراکز بهداشتی در سالهای گذشته 165 بار مورد حمله قرار گرفتند. در شهر صنعا، پایتخت یمن، یک بیمارستان اصلی وجود دارد. تنها مرکز پزشکی پایتخت یمن! بخش قرنطینه بیمارستان 30 تخت دارد. تنها 6 تخت برای افراد با حال وخیم دارد. بیمارستان های یمن در مجموع 1500 تخت دارند. در صورت شیوع کرونا، احتمالا 90 درصد مردم مبتلا می شوند. یعنی حداقل یک میلیون نفر بستری خواهند شد. در این سالهای جنگی با وبا و مننژیت و حصبه و آنفولانزا مبارزه نموده است. یمن جنگ زده با سیستم بهداشتی ضعیف توان مقابله با شیوع کرونا را ندارد. کرونا آمد ولی خبری از ماسک و و مواد شوینده و تجهیزات پزشکی و دستگاه تنفس مصنوعی نیست.

آب حیاتم بده!

اولین موارد پیشنهادی سازمان بهداشت دنیای برای مقابله با کرونا، شستن دست ها با آب و صابون است. البته اگر چیزی برای شستشو با آن داشته باشند. اینجا حتی آب نیست!

کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید: 18 میلیون نفر از جمله 9/2 میلیون کودک یمنی دسترسی به آب سالم ندارند. یونیسف گزارش می دهد: فقط یک سوم جمعیت این کشور دسترسی به لوله کشی آب دارند.

شکم های بر پشت چسبیده

از سال 2019 گرسنگی آمد. مرز های زمینی، دریایی، هوایی محاصره شد. تامین مایحتاج مردم دچار مشکل شد. درآمد متوسط روزانه مردم زیر 3 دلار است. نیمی از جمعیت درآمدی کمتر از 1/9 دلار دارند. فقر بر سه چهارم جمعیت کشور حاکم شده است. 3/2 میلیون نفر زن و کودک دچار سوء تغذیه شدید شدند. از نظر شرایط غذایی، بدترین کشور در میان کشورهای دنیا است. بیش از 24 میلیون یمنی یعنی 80 درصد جمعیت کشور احتیاج به یاری غذایی دارند

کرونا گردد سبب خیر اگر خدا خواهد!

سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در 8 آوریل 2020 خبری را گفت که منتظرش بودیم. اعلام آتش بس دو هفته ای در یمن به دلیل شیوع ویروس کرونا! مدت آتش بس قابل تمدید خواهد بود.

حتما باید کرونا می آمد تا نفسی به دور از جنگ تازه نمایند؟ البته نفسی کرونایی! تا آتش بس گردد و بس باشد؟ حتما باید یک ویروس جلوی ظلم می ایستاد؟ البته جنگ نباشد کرونا که هست... نباید دمی نفس راحت بکشد .

اکنون همه موسسات و سازمان های بین المللی برای یمن نگران هستند؛ از همین حالا می توان شمایی از فجایع بعدی که ملت یمن را تهدید می نماید، به تصویر کشید؛ اما گویا مردم یمن در این دنیای ناامن و پر حادثه فراموش شده اند و کسی دیگر در این خانه را نمی کوبد!

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 484

به "فقط کرونا در این خانه را می کوبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط کرونا در این خانه را می کوبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید