لغو سفر خارجی جریمه دارد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، از زمان شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، بسیاری از پروازها و سفرهای لغو شده و بسیاری دیگر از آنها نیز در حال لغو کردن پرواز، سفر و تورهای خود هستند. در همین زمینه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صرفاً با صدور بخش نامه ای برای ساز و کار لغو سفر، بدون پیش بینی شرایط آینده، این موضوع را بحرانی اعلام نموده و از سازمان ها و آژانس های فعال در حوزۀ گردشگری خواسته تا اگر مسافری از ابتدای اسفند ماه 1398 درخواست لغو سفر را دارد، بدون دریافت جریمه، نسبت به بازگشت وجه او اقدام گردد. این سازمان همچنین اعلام نموده با توجه به اینکه دامنه و تبعات این اقدام معین نیست، شرکت ها بهتر است از هر گونه تعهد الازم آور برای سفرهای نوروزی خودداری نمایند. در این صورت لغو سفرهای خارجی جریمه دارد.

لغو سفر خارجی جریمه دارد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات دریافت ویزای تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

در همین زمینه؛ بعضی دفاتر و آژانس های گردشگری به مخالفت با بخش نامه برخواسته اند و اعلام نموده اند به دلیل وسعت ضرر و زیان وارده به دفاتر خدماتی، عودت وجه کامل تمامی وجوه دریافتی امکان پذیر نبوده و همین مورد موجب درگیری و شکایت بسیاری از مسافرین با بعضی دفاتر خدمات گردشگری شده که در نهایت ادامۀ این فرایند می تواند موجب سلب فعالیت این دفاتر را در پی داشته باشد. منطق دفاتر فوق در عدم عودت کامل وجود دریافتی این است که هزینۀ پرداخت شده به گارگزاران خارجی غیر قابل برگشت است و مجموع خدمات پرداختی (شامل سفر، هتل، گشت و گذار، غذا و …) به صورت یک پکیج از طرف کارگزار خارجی فروخته شده و مبالغ آنها از چند ماه قبل از نوروز 1398 به کارگزار پرداخت می گردد که به همین دلیل امکان لغو سفر خارجی وجود ندارد. تمامی خرید و فروش های نوروزی جهت تورهای خارجی طبق قوانین توریست جهانی انجام می گردد و در خصوص مشابه شیوع ویروس کورنا در چین، بسیاری از کارگزاران خارجی هزینه ای به دفاتر گردشگری چینی پرداخت نکردند. صرفاً توافق کردند که یا میزان جریمه کمتر گردد و یا مبلغ تور نزد کارگزار خارجی بماند و مسافر امکان سفر تا یک سال دیگر را داشته باشد.

از منظری دیگر؛ بعضی ایرلاین ها همچنان پروازهایی به نقاط مختلف دارند و هنوز برای عید نوروز اطلاعیه رسمی منتشر نکردند. این در حالی است که بسیاری از مسافرین از ابتدای اسفند ماه 1398 درخواست لغو رزور پروازهای خودشان را خاطرنشان کردند که نتیجۀ آن سوخت کامل پروازهای چارتری است. از طرفی بعضی دیگر از همین دفاتر خدمات گردشگری معتقدند که به آنها اجازه مذاکره با طرف خارجی داده نمی گردد تا بتوانند همانند دفاتر خدماتی چینی، زمان تورها را به آینده موکول نمایند.

در همین زمینه حرمت الله رفیعی؛ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران در نامه ای به علی اصغر مونسان؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نموده:

مبالغی که برای خرید ویزا، خرید بلیط هواپیما، اتوبوس و قطارهای خارجی در کنار اقامت در هتل های خارجی پرداخت شده، غیر قابل استرداد است و دفاتر خدمات گردشگری عملاً امکان بازگشت عودت وجه این دسته از مسافرین را ندارند و با توجه به اینکه راه چاره مناسبی برای الزام دفاتر خدمات هوایی در جهت استردارد وجوه دریافتی به مسافرین از طرف مراجع ذیربط اعلام نشده، دفاتر خدمات هوایی و گردشگری، با توجه به این حادثۀ ناگوار ملی به تنهایی امکان استرداد تمامی مبالغ فوق را به مسافرین ندارند.

با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ابطال بدون جریمۀ هزینۀ تمامی سفرها و لغو سفرهای خارجی، کماکان شاهدیم که بعضی شرکت های هواپیمایی و دفاتر گردشگری از دستورالغمل فوق خودداری می نمایند و به همین علت، دفاتر گردشگری و خدماتی بدون همکاری شرکت های هواپیایی داخلی و خارجی امکان لغو سفر و استرداد کامل مبالغ مسافرین را ندارند. البته بعضی دیگر از شرکت ها و دفاتر گردشگری بدون هیچ گونه جریمه، مبالغ مورد نظر را به مسافرین مسترد کردند و به طور کلی در این شرایط باید کوشش گردد بدون کسر جریمه مبالغ به مسافرین برگردد.

با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ابطال بدون جریمۀ هزینۀ تمامی سفرها، کماکان شاهدیم که بعضی شرکت های هواپیمایی و دفاتر گردشگری از دستورالغمل فوق خودداری می نمایند و به همین علت، دفاتر گردشگری و خدماتی بدون همکاتری شرکت های هواپیایی داخلی و خارجی امکان لغو سفر و استرداد کامل مبالغ مسافرین را ندارند. البته بعضی دیگر از شرکت ها و دفاتر گردشگری بدون هیچ گونه جریمه، مبالغ مورد نظر را به مسافرین مسترد کردند و دراین شرایط باید کوشش گردد بدون کسر جریمه مبالغ به مسافرین برگردد.

حرمت الله رفیعی در ارتباط با تورهای گردشگری نیز یادآور شد:

اگر آژانس ها مدارک و اسناد مثبت دال بر هزینه های غیرقابل برگشت ارائه دهند، در انجمن صنفی با حضور نماینده تعزیرات، آنالیز و درصورت تایید، مسافر نسبت به شرایط موجود توجیه می گردد.

حرمت الله رفیعی در ادامۀ صحبت هایش گریزی به هتل ها زد و گفت:

آژانس ها خیلی خوب شرایط هتل ها را درک می نمایند، همۀ ما در یک سال گذشته متضرر شده ایم و تا به حال هم هیچ یک از آن خسارت ها جبران نشده است، آژانس ها هم مثل هتل ها به نوروز چشم دوخته بودند، ولی حالا شرایط فرق نموده است، در این شرایط همه باید بهم یاری کنیم، نباید عامل سفر مردم شویم. از یک طرف از مردم می خواهیم سفر نفرایند از طرف دیگر به آن ها اعلام می کنیم خسارت کنسلی را دریافت می کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران در خصوص تاخیر در پرداخت وجوه بلیط های لغو شده قطار خاطرنشان کرد:

تا به امروز 60 درصد بیلت قطارها برای تعطیلات نوروز کنسل شده است، بازپرداخت هزینه های آن با توجه به سیستم اقتصادی شرکت های ریلی، بسیار سخت بود اما وزیر راه پیگیر شده تا تاخیر در بازپرداخت ها حل گردد. (من) از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کردم برای معین راه کار در شرایط موجود جلسه ای با حضور هتلداران و آژانس ها برگزار گردد، ولی تا کنون چنین جلسه ای تشکیل نشده است.

منبع: خبرگذاری ایسنا

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 207

به "لغو سفر خارجی جریمه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو سفر خارجی جریمه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید