مرتفع ترین آبشار چشمه ای ایران، مارگون

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، آبشار مارگون کجاست؟

جاذبه ها و عجایب طبیعی سرزمین مان ایران آنقدر پرمایه و فراوان است که هر چقدر هم کسی در سفر باشد نمی تواند ادعا کند تمام دیدنی های طبیعی کشور را به طور کامل دیده و لذت آن را برده است. علاوه بر آن بعضی منطقه ها هستند که جاذبه های طبیعی و تاریخی شان تمامی ندارد و به واقع در میان سایر شهرها و استان های دیگر می درخشند. یکی از این شهرها شیراز و یکی از این جاذبه ها آبشار مارگون است که چون نگینی بر جاذبه ها گردشگری و طبیعی این سرزمین می درخشند. با خبرنگاران همراه باشید تا از این آبشار دیدنی بیشتر بدانیم.

مرتفع ترین آبشار چشمه ای ایران، مارگون

آبشار مارگون، عروس طبیعت فارس

منطقه حفاظت شده آبشار مارگون در شمال غربی استان فارس و 128 کیلومتری شهر شیراز و در ادامه در 50 کیلومتری سپیدان در کنار روستای مارگون سپیدان واقع شده است. پس از گذر از شهرستان سپیدان و یک پیاده روی کوتاه، به آبشار مارگون می رسیم. آنچه در اینجا لذت سفرمان را دو چندان می نماید تماشای پایکوبی آب و گوش سپردن به موسیقی طبیعی کم نظیر آن است. مارگون آبشاری است که بر دیواره ای صخره ای جریان دارد و بینندگان را محو زیبایی های خود می نماید. کمتر کسی می تواند به راحتی از کنار این جاذبه طبیعی عبور کند و لحظه ای غرق جلوه های آن نگردد.

آب خنک این آبشار در چهار فصل سال پذیرای گردشگران بوده و دمای آن در گرم ترین فصل سال هم به بالای 10 درجه نمی رسد. آب این آبشار جوشان است بنابراین می توانید از آب آن بنوشید و یا تن به آن بزنید و نگران عوارضی چون بیماری و پادرد نباشید. زیبایی های آبشار مارگون سبب شده است تا لقب زیباترین آبشار خاورمیانه را به آن بدهند و جزو پنج منطقه نمونه گردشگری به حساب آید.

موقعیت جغرافیایی

آبشار مارگون در مرز استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. اما از لحاظ تقسیمات کشوری در شهرستان سپیدان و شمال استان فارس و در 10 کیلومتری مرز سپیدان و یاسوج قرار گرفته است.

مرتفع ترین آبشار چشمه ای دنیا

جالب است بدانید رودخانه ای در بالادست آبشار مارگون جریان ندارد. آب این آبشار از چندین چشمه در بدنه خودش به بیرون سرازیر می گردد.در واقع سرچشمه آبشار در دیواره های آن قرار گرفته است. این آبشار چشمه ای، در سرانجام راستاش وارد نهر بزرگی می گردد و از آن جا راه رودخانه کمهر را در پیش می گیرد. تعداد چشمه ها تعیین نیست. گاهی چشمه ای تازه سر از دیواره بیرون می آورد و گاهی یکی از چشمه ها در اثر مرور زمان کم آب یا خشک می گردد. وجود چشمه های متعدد، ارتفاع متغیر بین 70 تا 75 متر و عرض حدود 100 متری این آبشار باعث شده است تا این آبشار به عنوان مرتفع ترین و بزرگترین آبشار چشمه ای دنیا شناخته گردد.

دیدنی ها و تفریحات

آبشار مارگون یکی از آبشارهای خاص دنیا است که در آن می توانید تصاویر بی نظیری را ثبت کنید. پس لذت عکاسی از این آبشار را از دست ندهید. برای خلق تصاویر خوب حتما اصول عکاسی را رعایت کنید. می توانید تنی به آب بزنید و از آب بازی در پای آبشار لذت ببرید. مطمئن باشید خاطرات خوش این آب بازی هیچ گاه از فکر تان نمی رود. در امتداد راستا آبشار، رودخانه ای واقع شده است که باغات میوه را سیراب می نماید. درختان میوه و پوشش گیاهی اطراف آبشار، منظره ها زیبایی را به وجود آورده اند که تماشایشان خالی از لطف نیست. برای اینکه خاطرات شیرینتان تکمیل شوند می توانید بساط پیک نیک تان را در کنار این منطقه برپا کنید و از لحظه لحظه حضور در این منطقه حسابی استفاده کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1512

به "مرتفع ترین آبشار چشمه ای ایران، مارگون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرتفع ترین آبشار چشمه ای ایران، مارگون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید