نبرد نابرابر با کوسه های مالی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، چالش عظیم و البته نه چندان تازه ای که پیش روی امریکا و سران آن قرار گرفته است، نابرابری های درآمدی و طبقاتی در این کشور است. شکافی که پیوسته عمیق تر می گردد و عوارضی مثل رواج بیماری کرونا و بحران های سیاسی داخلی ازجمله تبعات سرکوب بی رحمانه سیاهپوستان بر شدت آن در ماه های اخیر افزوده و امریکا را به اسارت خود درآورده است.

نبرد نابرابر با کوسه های مالی

درآمد مرفه ها 20 برابر بهتر است

بر اساس گزارش های سازمان برنامه و بودجه امریکا (PDF) تفاوت درآمدها در این کشور نه عارضه ای تازه بلکه دردی قدیمی است و سبب شده میزان پول سازی طبقه برتر و مرفه نسبت به طبقات متوسط و فرودست به طرز چشمگیری بیشتر گردد که پیامد آن طبعاً به درگیری های خیابانی هم کشیده شده است. از سال 1979 تا 2016 درآمد طبقه مرفه و صاحبان مشاغل پرسود و پست های مهم 236 درصد افزایش داشته اما میزان درآمد سایر طبقات و بخصوص قشر متوسط در هر سال حداکثر 39 درصد و به طور متوسط 22 درصد افزایش داشته است و واقعیت امر این است که میزان درآمدزایی طبقات متوسط و حتی تقریباً پولدار در امریکای فعلی 50 درصد از نسل های دو دهه 1980 و 1990 کمتر است. راج چتی، متخصص و تحلیلگر مسائل مالی در دانشگاه هاروارد می گوید: آنچه سبب شده میزان درآمد مشاغل واحد در شهرهای مختلف امریکا بسیار متفاوت باشد، نابرابری ساختار طبقاتی، نژادی تحصیلی و شغلی در آنها است.

سهم اندک رنگین پوستان، زنان و باسوادهای بی پول

شکی نیست که مسائلی مثل جنس و تبار و آشنایی با مصادیق قدرت سهم مهمی در ارتقا یا تنزل میزان درآمد انسان ها در امریکا داشته است. حتی جنسیت افراد و مرد یا زن بودن اشخاص حاضر در بازار کار نیز در میزان درآمدسازی آنها دخیل است و کیست که نداند در یک امریکای مدعی برابری های جنسی و طبقاتی فرصت های شغلی مردان حداقل پنج برابر بیشتر و بهتر از زنان است. علاوه بر این بعضی معتقدند نگاهی به درآمد دانش آموخته های ارشد در امریکا و افراد دارای درجات دکترا و فوق لیسانس در این کشور طی سال های 1989 تا 2016 حدود 45 درصد رشد را نشان می دهد. با این حال از 2016 که ترامپ در امریکا سر کار آمد، به سبب عملکرد مکانیسم های مالی مختص او سهم هر فرد صاحب سرمایه بیشتر در کسب سودهای فزون تر بیشتر از سایر قشرها بوده باشد.

توصیه ای که اجرا نشده است

در سال های اخیر اندیشکده ها و اتاق های فکری متعددی که یا در ارتباط با سازمان های رسمی سیاسی و یا ادارات خصوصی عظیم فعالیت می نمایند، پیشنهاد نموده اند که کاخ سفید میزان حداقل حقوق کارمندان عادی در سطح کشور را دست کم 20 درصد افزایش بدهد و در ازای آن کاری کند که بهای کالاها و میزان مالیات اخذ شده از خریداران هیچ گاه بیشتر از 10 درصد رشد نکند. از نظر آنها نوع مالیات بندی و تعرفه گذاری دولت روی اجناس داخلی و خارجی بیشترین سهم را در توفیق طرح فوق دارد و تحت هیچ شرایطی نباید قیمت کالاها را به حدی رساند که طبقه متوسط برای پر کردن سبد خریدش مجبور به رویکرد به شرکت های فراوری نماینده اجناس زیر سطح متوسط گردد. در همین ارتباط هر رئیس جمهوری دموکراتی که سر کار آمده، مالیات بر درآمد و مالیات خرید کالاها را کاهش داده و هر رئیس جمهوری متعلق به حزب جمهوریخواه، برعکس بر آن افزوده است.

بایدن نیز همچون سایر دموکرات ها معتقد است، اگر دولت مالیات پولدارها را حداقل دو برابر بیشتر سازد و مالیات طبقه متوسط را ثابت نگه دارد، نابرابری های طبقاتی و مالی در سه سال آینده به حداقل خواهد رسید. این در حالی است که سیستم ترامپ با خلق کوسه های مالی متعدد چنان فرصت بلعیدنی را به عظیم سرمایه داران امریکایی بخشیده که آنها اگر اعتراض های ضدنژادپرستی و کرونا نبود، شاید می توانستند براحتی نتیجه انتخابات را برای او بخرند.

منبع: اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 636

به "نبرد نابرابر با کوسه های مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد نابرابر با کوسه های مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید