نگاهی به هیوندای اسکوپ کوپه

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، اسکوپ را هیوندای در روزهای پایانه سال 1988 ابتدا در آسیا و سپس آمریکای شمالی معرفی کرد و بازخورد بدی از این خودرو گرفت. یک اتومبیل شهری دو در که برای مالک باید به غیر از سواری راحت، مثلا جلو ه های اسپورت هم داشته باشد و قیمتش خیلی گران نباشد. اسکوپ با این تز به بازار جهانی عرضه شد ولی بازنده شد. وقتی جیمز می این خودرو را در فصل 13 تاپ گیر یک کوپه مناسب برای راننده های 17 ساله عنوان نمود، تقریبا کسی به دفاع از اسکوپ برنیامد چرا که می چیزی جز حقیقت را نگفته بود. سواری آرام و بی احساس، موتورهای ضعیف و طرح ظاهری بسیار بد که در نسخه فیس لیفت بهبود چشمگیری یافت، همه و همه از اسکوپ یک بازنده بزرگ ساخت.

نگاهی به هیوندای اسکوپ کوپه

این مورد در حدی بود که کل فروش اسکوپ در فاصله سال های 1988 تا 1995 در بازار آمریکای شمالی به کمتر از 82 هزار دستگاه محدود شد. در ایران اسکوپ حرف چندانی برای گفتن نداشت و به کل قافیه را به سوپرا دهه 90 و محصولاتی نظیر میتسوبیشی 3000 واگذار کرد. مدل 1993 اسکوپ که در این تصویر، ماندگاری قابل قبولی از خود بروز داده، هم اینک پس از حدود 25 سال کار بهایی 62 میلیون تومانی دارد.

این محصول 4.21 متری که در ایران از موتور 115 اسبی چهار سیلندر با حجم 1500سی سی و 12سوپاپ بهره می برد، بعدها جای خود را به سری کوپه تی یا تیبوران داد که در سه نسل پیاپی تا اواخر سال 2007 فراوری شد و موفقیت چندانی هم کسب نکرد. این موضوع البته همیشه یکی از پاشنه های آشیل هیوندای بوده است.

هیوندای هیچ وقت نتوانسته یک سازنده شش دانگ باشد. این شرکت نه مثل تویوتا بوده که از سوپرا و سلیکا تا لندکروزر و کمری و هایلوکس را در یک دوره با هم بسازد و بالاترین استانداردهای آن رده را جابه جا کند. مثل بنز و ب.ام.و هم نیست که بتواند خودروهایی بسازد که هم لوکس به نظر برسند و هم زیبا و هم خوش دست باشند. هیوندای خیلی اگر بتواند هنر کند، خودرویی مالی و امن بسازد که طراحی خوبی داشته باشد. ولی انتظار یک خودرو جذاب و زیبا که کیفیت بالایی داشته باشد و هندلینگش هم خوب باشد، اقلا تا امروز در واقعیت نمودی نداشته است. البته از زمان ورود آلبرت بیرمن به بخش مهندسی شرکت، هیوندای تحولاتی را پشت سر گذاشته که در مدل های سری N شرکت هویداست ولی این تغییر آنقدر عمیق نیست. ممکن است بعدها این رویه به شکل گسترده و ملموس به ساخت محصول یا محصولاتی شش دانگ و درجه یک تبدیل گردد.

منبع: دیوار
انتشار: 28 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 83

به "نگاهی به هیوندای اسکوپ کوپه" امتیاز دهید

7 کاربر به "نگاهی به هیوندای اسکوپ کوپه" امتیاز داده اند | 3.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به هیوندای اسکوپ کوپه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید