هنر اولویت بندی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، این روزها با قیمت های عجیب وغریبی که قطعات سخت افزاری پیدا کرده اند، کند شدن و درست کار نکردن رایانه یا لپ تاپ تان می تواند خبر بسیار ناگواری باشد. بسیاری از کاربران امکان خرید و تعویض تمام قطعات لازم برای ارتقای کلی سیستم خود را در این شرایط اقتصادی ندارند.

هنر اولویت بندی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

در نتیجه باید تلاش کنید با حداقل هزینه و به بهترین شکل ممکن مشکل عملکردی سیستم خود را رفع کنید. اولین قدم در این راستا اطلاع پیدا کردن از دلیل اصلی کندی سیستم و یافتن بهترین روش رفع آن است.

در مرحله بعد و با توجه به بودجه و شرایط خود باید برای دستیابی به سطح عملکرد موردنظرتان به روزرسانی های لازم برای رایانه شخصی خود را اولویت بندی کنید اما بهترین روش برای افزایش عملکرد سیستم بدون هزینه های آنچنانی چیست و چطور باید این به روزرسانی ها را اولویت بندی کنیم؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها با ما همراه باشید.

آیا وقتش رسیده است؟

این که یک سیستم نیاز به ارتقای سخت افزار و به روزرسانی دارد یا نه، تنها به نحوه استفاده از آن برمی شود. نرم افزارهای سنجش عملکرد ازجمله Prime95، Novabench و CPUX می تواند دید بهتری به کاربران حرفه ای تر از نظر نوع و سطح کمبود منابع سیستم در شرایط کاری مختلف بدهد.

اما اعتماد کامل به اعداد و ارقام ارائه شده توسط این ابزارها هم خیلی درست نیست و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد، چراکه در نهایت، این نرم افزارها قادر به شبیه سازی کامل رفتار کاربران نیستند و تنها این شما هستید که به بهترین شکل از مسائل سیستم و نیازهای واقعی خود خبر دارید.

در نتیجه باید با توجه به نحوه استفاده، الزامات و انتظارات خود درباره نحوه به روزرسانی رایانه تان تصمیم گیری کنید.

اگر مشکل عملکردی سیستم شما ناشی از ایراد سخت افزاری است، نیازی به خواندن ادامه این مطلب ندارید.

کافی است قطعه مورد نظر را با یک نمونه سازگار و سالم تعویض کنید تا دوباره بتوانید مثل روز اول از آن استفاده کنید. اما اگر با مسائلی مثل نبود منابع سخت افزاری لازم برای اجرای درست برنامه ها روبرو هستید یا سیستم عامل و نرم افزارهای شما کندتر بالا آمده، اجرا شده یا بسته می شود، باید به فکر بهترین روش برای حل مشکل با حداقل هزینه باشید.

مظنونین همیشگی

قبل از آن که به فکر به روزرسانی قطعات باشید، باید بدانید کدام قطعات دقیقا در عملکرد سیستم شما تاثیرگذار است.

به همین منظور فهرست زیر را آماده کرده ایم تا بهتر بدانید هر قطعه دقیقا چه مسؤولیتی دارد و چطور با بقیه سخت افزارهای سیستم شما تعامل دارد. البته این فهرست تمام قطعات موجود در رایانه شما نیست اما برای به روزرسانی و بهبود عملکرد تقریبا می توان گفت که نیازی به تعویض چیزی غیر از این موارد ندارید.

واحد پردازش مرکزی (CPU): این قطعه تنها در سیستم های رومیزی قابل تعویض است و کاربران لپ تا پ ها اصلا لازم نیست نگران عوض کردن آن باشند. این قطعه حکم مغز سیستم را دارد و هرچقدر قوی تر باشد بهتر می تواند از پس پردازش های سنگین و پیچیده برآید، هرچند تنها عامل مهم در سرعت و عملکرد سیستم شما نیست.

حافظه دسترسی تصادفی (RAM): اگر پردازنده مرکزی مغز سیستم باشد، حافظه دسترسی تصادفی یا همان حافظه رم قطعا نقش قلب را برای رایانه بازی می کند. اصولا هرچقدر حافظه رم بیشتر باشد، سیستم سریع تری خواهید داشت.

واحد پردازش گرافیکی: انجام پردازش های گرافیکی کار راحتی نیست، پس داشتن یک پردازنده گرافیکی قوی می تواند با کاهش فشار روی دیگر قطعات سیستم باعث بهبود عملکرد آن شود. این قطعه هم معمولا برای کاربران لپ تاپ قابل تغییر نیست، مگر آن که بخواهید با کمی هزینه بیشتر به گزینه هایی مثل کارت های گرافیکی خارجی فکر کنید.

واحد ذخیره سازی اطلاعات: برخلاف تصور بسیاری از کاربران واحد ذخیره سازی اطلاعات یعنی همان HDD یا SSD سیستم شما تاثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم دارد و می توان گفت پهنای باند حافظه اصلی و سرعت کلی سیستم تقریبا متناظر با هم پیش می رود.

البته همان طور که گفتیم اینها تمام قطعات سیستم شما نیست و همچنین نحوه استفاده و نرم افزارهایی که به کار می برید هم نقش مهمی در چگونگی اولویت بندی به روزرسانی سخت افزاری رایانه برای بهبود عملکرد آن دارد. در بخش بعد بیشتر به این موارد و چگونگی اولویت بندی براساس نیاز کاربر خواهیم پرداخت.

ترتیب منطقی

اگر بخواهیم خیلی کلی نگاه کنیم، باید به روزرسانی سخت افزاری خود را طوری برنامه ریزی کنید که در درجه اول پردازنده شما بتواند به خوبی کار کند و در قدم بعد باید به فکر پایین آوردن دمای کاری آن باشید. در نتیجه باید با اولویت بندی بودجه، پول تان را جایی خرج کنید که ضرورت بیشتری دارد.

اگر درحال حاضر مسئله ای با عملکرد رایانه خود ندارید و تنها به فکر بهبود عملکرد آن برای حفظ کاربرد سیستم در یکی دو سال آینده هستید، به کاری که می خواهید با آن انجام دهید نگاه کنید. گیمرها، گرافیست ها و کسانی که کار ویرایش تصویر و ویدئو انجام می دهند همیشه باید به دنبال کارت های گرافیکی به روز که تا چند سال آینده قابلیت رقابت با محصولات جدید را دارند، باشند.

از طرف دیگر، اگر کارهایی مثل برنامه نویسی و تحلیل داده انجام می دهید، بهتر است به دنبال ارتقای پردازنده (و در صورت لزوم مادربرد سیستم) باشید، چرا که می خواهید بتوانید در آن واحد حجم بیشتری از داده ها را تحلیل کنید.

در بیشتر موارد، به خصوص در مورد سیستم هایی که از عمر آنها دو سه سال بیشتر نمی گذرد، تعویض هارددیسک با یک حافظه حالت جامد یا SSD می تواند بیشتر از ارتقای رم از 16 به 32 گیگابایت در افزایش سرعت سیستم شما موثر باشد و هزینه و دردسر کمتری هم دارد.

هرچند، گزینه منطقی بعدی ارتقای حافظه رم و پس از آن بهبود تهویه سیستم با افزودن فن های خنک کننده یا استفاده از کول پدهای مناسب برای لپ تاپ است.

دقت کنید که در ترتیب پیشنهادی ما، ارتقای پردازنده مرکزی و کارت گرافیکی برعکس تصور عمومی در رتبه های بعدی فهرست اولویت ها قرار می گیرند، چراکه تنها در صورت برابر بودن تمام پارامترها ازجمله سرعت فراخوانی و انتقال داده ها و دمای سیستم می تواند باعث بهبود قابل ملاحظه عملکرد شما شود.

همچنین کاربران لپ تاپ ها (که این روزها در حال پیشی دریافت از کاربران سیستم های رومیزی است) امکان تغییر این قطعه یا کارت گرافیکی را ندارند اما کماکان می توانند با بهبود سرعت جابه جایی داده و کاهش دما، عملکرد بهتری از سیستم خود مشاهده کنند.

در نهایت، پیشنهاد ما به بیشتر کاربرانی که به دنبال ارتقای سخت افزاری سیستم خود هستند استفاده از یک حافظه حالت جامد پرسرعت، افزودن حافظ رم سیستم و رساندن آن به حدبیشتر مقدار پشتیبانی شده و البته تهویه مناسب و خنک نگه داشتن قطعات سخت افزاری با تهویه مناسب است.

به این ترتیب می توانید سیستم های قدیمی را که به نظر می رسد عمرشان تمام شده دوباره احیا کرده و چند سالی از آنها بدون دردسر استفاده کنید.

خشایار مریدپور - روزنامه نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1008

به "هنر اولویت بندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر اولویت بندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید