پیش بینی برداشت بیش از 300 هزار تن انگور در خراسان رضوی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه حدود 11 درصد سطح زیر کشت انگور در کشور به خراسان رضوی تعلق دارد، گفت: در مورد اندازه فراوری انگور در خراسان رضوی پیش بینی می گردد در امسال حدود 355 هزار تن محصول داشته باشیم.60 تا 70 درصد محصول انگور برداشتی در استان تبدیل به کشمش می گردد و اندازه کشمشی که در خراسان رضوی در سال فراوری می گردد حدود 60 هزار تا 70 هزار تن است.

پیش بینی برداشت بیش از 300 هزار تن انگور در خراسان رضوی

محمد میری در گفت وگو با خبرنگاران در مورد مقدار سطح زیر کشت انگور در استان اظهار کرد: در خراسان رضوی 29 هزار و 170 هکتار سطح زیر کشت انگور داریم که از این مقدار 21 هزار و 430 هکتار شامل باغات آبی و 7700هکتار شامل باغات انگور دیم می گردد که میانگین برداشت انگور در استان در باغات آبی حدود 17 تا 22 تن و در باغات دیم حدود 1500 تا 1700 کیلوگرم در هکتار هست.

وی اضافه کرد: در مورد مقدار فراوری انگور در خراسان رضوی پیش بینی می گردد در امسال حدود 355 هزارتن محصول داشته باشیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توضیح داد: حدود 11 درصد سطح زیر کشت انگور در کشور به خراسان رضوی تعلق دارد و ما از نظر کشت و فراوری انگور رتبه سوم در کشور را داریم و حدود 37 هزار خانوار به طور مستقیم از محصول انگور امرار معاش می نمایند.

میری در مورد تاثیر خشکسالی بر کشت انگور گفت: خشکسالی به طور میانه حدود 25 تا 30 درصد عملکرد محصول باغ های انگور در امسال را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.

وی توضیح داد: عمده شهرستان های استان در کشت و فراوری انگور دخیل هستند، اما 70 درصد سطح زیر کشت انگور در استان به ترتیب در شهرستان های خلیل آباد، قوچان، کاشمر و جغتای است. حدود 15 هزار سطح زیر کشت انگور معادل 70 درصد در استان، در این شهرستان ها متمرکز شده؛ بعلاوه در شهرستان هایی مثل تربت جام، سبزوار، تایباد، گناباد، جوین و مشهد هم باغات انگور رو به توسعه هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: در استان 30 رقم انگور کشت می گردد که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به انواع انگور عسکری، پیکامی ترکمن4، فخری، صاحبی، یاقوتی، کشمشی بی دانه و سلطانی است. بعلاوه ارقام تازه وارداتی هم در سال های اخیر به وسیله سازمان جهاد کشاورزی وارد استان شده و در دستور کار برای استفاده کشاورزان قرار گرفته است . این ارقام شامل اسکارلت، ترکمن4 و اتُم رویال هستند.

محمد میری در مورد مقدار فراوری کشمش در استان اظهار داشت: 60 تا 70 درصد محصول انگور برداشتی در استان تبدیل به کشمش می گردد و مقدار کشمشی که در خراسان رضوی در سال فراوری می گردد حدود 60 هزار تا 70 هزار تن است. خراسان رضوی یکی از استان های پیشرو در فراوری کشمش هست.

وی در رابطه با اقداماتی که به وسیله سازمان جهاد کشاورزی طی سال های اخیر در راستای حمایت از باغات انگور انجام شده، اظهار داشت: ترویج سامانه های نوین آبیاری در باغات انگور، اجرای طرح فراز و سایبان در سطح حدود 1000هکتار از باغات انگور استان با هدف بهره وری بیشتر آب و بهبود کیفیت و عملکرد محصول، معرفی ارقام تازه دو منظوره و پر محصول وارداتی، فراوری محصولات سالم و ارگانیک، برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای انتقال یافته های نوین به باغداران، راه اندازی انبار کالاهای بورس کشمش در خلیل آباد به ظرفیت 100 تن و بعلاوه اخذ مجوز انبار جهت شهرستان ها قوچان و کاشمر که در دست پیگیری است از جمله اقدامات حمایتی از باغات انگور بوده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حدود 7000 هکتار معادل 32 دردصد از باغات انگور استان شامل پروژه هایی مثل شبکه های داربستی و فراز، عملیات بهِ نژادی، توسعه کشت ارقام مقاوم در برابر تنش آبی و بعلاوه ارقام پر محصول، نصب سایبان، فراوری محصولات سالم و ارگانیک، اجرای سامانه های نوین آبیاری و انتقال آب با لوله هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1355

به "پیش بینی برداشت بیش از 300 هزار تن انگور در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی برداشت بیش از 300 هزار تن انگور در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید