چرا خودروهای ایرانی در خارج مشتری دارند؟

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق تهران گفت: اینکه گمرک اعلام کرده ما کمتر از 6 میلیون دلار صادرات خودرو داشته ایم اصلا غیرقابل باور نیست. بلکه در واقع می توان در ایران به صادرات 6 میلیارد دلاری خودرو نیز فکر کرد که بنا به دلایل مختلف شرایط لازم برای آن به وجود نیامده است.

چرا خودروهای ایرانی در خارج مشتری دارند؟

به گفته او، این ظرفیت چه در فروش خودرو، چه در فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو و چه در خدمات پس از فروش وجود دارد که ایران در هر سه این حوزه توان رقابت با کشورهای منطقه را خواهد داشت.

عضو اتاق تهران در پاسخ به این سوال که چطور در شرایطی که عرضه خودرو در بازار داخلی کافی نیست، امکان صادرات این محصول وجود دارد، گفت: پاسخ به این سوال خیلی ساده است. ما در داخل کشور با معضل قیمت گذاری دستوری مواجهیم. تداوم این سیاست غلط باعث شده تولید هر خودرو جدید در بازار داخلی مساوی با زیان بیشتر برای خودروسازان باشد، این در حالی است که بازار صادراتی امکان سود آوری را فراهم می کند.

نجفی منش ادامه داد: البته این به معنای خالی کردن بازار داخل نیست و خودروسازان با وجود زیان ده شدن، در سال های اخیر تمام ظرفیت موجود را با وجود تحریم ها و سایر محدودیت ها فعال کرده و به بازار رسانده اند و عدد صادرات اجرا شده در قیاس با ظرفیت کشور بسیار محدود است اما باید توجه داشت که همان بازار محدود سودآور است اما بازار داخل زیان ده است.

وی درباره ظرفیت صادراتی و کشورهای هدف ایران نیز توضیح داد: ما به راحتی می توانیم 10 یا صد برابر آمار فعلی را در حوزه خودرو صادرات کنیم. البته با توجه به قدیمی بودن خودروهای ایران، بازار هدف اصلی قطعا در کشورهای منطقه تعریف می شود اما در صورتی که بتوانیم خودروهای جدیدتر به بازار برسانیم، قطعا می توان در دیگر کشورها نیز حضوری فعال داشت.

عضو اتاق تهران افزود: در سال های گذشته کشوری مانند ترکیه که از نظر سابقه در خودروسازی از ایران عقب تر است توانسته در این حوزه صادرات 12 میلیارد دلاری به ثبت برساند. هند نیز در این سال ها صادرات خود را افزایش داده است. ایران قطعا ظرفیتی قابل توجه در این حوزه دارد که تنها باید از آن استفاده کرد.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که آیا مزیت اصلی رقابت خودروهای ایرانی قیمت تمام شده آنها در بازارهای خارجی است، بیان نمود: قطعا امروز یکی از عوامل مهمی که می تواند به ما در به دست آوردن بازارهای جدید کمک کند، قیمت پایین خودروهای ما در قیاس با برخی از دیگر خودروهاست، با این وجود ما در سایر حوزه ها نیز توان رقابت داریم که می توان از آن استفاده کرد. در صورت کاهش تحریم ها و حمایت از صنعت خودرو، امکان افزایش جدی آمار صادرات در این حوزه وجود دارد.

طبق اعلام گمرک ایران در سال گذشته حدود 1300 دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و 722 هزار و هفت دلار به 9 کشور صادر کرده است.

عراق با سه میلیون و 122هزار و 900 دلار، آذربایجان با یک میلیون و 159هزار و 400 دلار، سوریه با 981هزار و 825 دلار سه مقصد اول خودروهای ایرانی بودند، همچنین هنگ کنگ با 116هزار و 862 دلار، اسپانیا با 96هزار و 362دلار، تایوان با 79هزار و 521دلار، چین با 36هزار و 600 دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و 662دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 837

به "چرا خودروهای ایرانی در خارج مشتری دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خودروهای ایرانی در خارج مشتری دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید