19 ترفند برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، بر خلاف تصور عمومی، تمیز کردن خانه با مواد طبیعی، اصلا سخت تر از استفاده از مواد شیمیایی نیست. مهم ترین نکته در این روش این است که تمیز کردن خانه با مواد طبیعی باعث افزایش کیفیت هوای داخل منزل شده و آسیبی به بچه ها نمی زند. زمانی که مواد طبیعی را جایگزین مواد شیمیایی کنید خواهید دید که خانه شما مثل قبل یا حتی بیشتر از آن، تمیز و خوش عطر خواهد بود.

19 ترفند برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

تمیز کردن خانه با مواد طبیعی یک مزیت منحصربه فرد دارد، آن هم اینکه اگر فرزندان شما اگر دست های خود را به کف خانه بمالند و در دهان شان بگذارند مریض نمی شوند، زیرا با مواد شیمیایی ارتباط نداشته اند. در این مطلب از خبرنگاران مگ به شما ترفند هایی برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مواد تمیزنماینده طبیعی

دسترسی به مواد تمیزنماینده طبیعی بسیار آسان است و ماندگاری بسیار بالایی دارند. بعضی از این مواد که معمولا در همه خانه ها پیدا می شوند یا به آسانی در دسترس هستند، را با هم مرور می کنیم؛

  • سرکه سفید
  • صابون کاستیل مایع (صابون هایی با ریشه گیاهی و طبیعی)
  • نمک طبیعی
  • جوش شیرین
  • پودر بوراکس
  • پودر کربنات سدیم
  • آب اکسیژنه
  • لیمو
  • پارچه های میکروفایبر
  • روغن های پایه و گیاهی
  • یک یا دو قوطیِ اسپری شیشه ای

دستورالعمل هایی برای تهیه تمیز نماینده طبیعی، ویژه مبتدیان

در اینجا چند دستورالعمل تهیه تمیزنماینده طبیعی که می توانید در منزل آن ها را بسیار ارزان و به سادگی تهیه کنید را آموزش می دهیم.

تمیزنماینده چند منظوره

برای تهیه این محلول فقط کافیست چهار عنصر زیر را را 30 ثانیه با هم مخلوط کنید.

  • 1 قاشق چایخوری پودر بوراکس
  • نصف قاشق چایخوری پودر کربنات سدیم
  • یک قاشق چایخوری صابون کاستیل مایع
  • 4 قطره روغن گیاهی معطر

تمیزنماینده شیشه

آب و سرکه را به میزان مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و به راحتی تمام آلودگی های روی شیشه ها را پاک کنید، بدون اینکه ردی از آن به جا بماند.

تمیزنماینده خطوط بین کاشی ها

1 پیمانه آب و 3 پیمانه جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا یک ماده خمیری داشته باشید. به خطوط بین کاشی ها بزنید و اجازه بدهید مدت زمانی آنجا بماند. سپس با یک برس محل را به آرامی ساییده و با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید.

تمیزنماینده ظرف های آشپزخانه

نمک دریایی یا نمک دانه درشت را با کمی آب لیمو مخلوط نموده و ظرف ها را با آن بشویید. همچنین می توانید از خمیر جوش شیرین که برای کاشی ها استفاده کردید برای ظرف ها هم بهره ببرید. با یاری خمیر جوش شیرین می توانید لکه های چای و قهوه را از روی لیوان ها و لکه های مواد غذایی را از روی تخته برش، به راحتی پاک کنید.

نرم نماینده پارچه

1 پیمانه سرکه و 2 پیمانه آب را با هم مخلوط کنید. سپس یک سوم یا یک چهارم فنجان از این محلول را در مرحله آخر شست وشو، روی لباس ها بریزید.

تمیزنماینده سرویس بهداشتی

برای تمیز کردن سرویس بهداشتی از سرکه خالص بهره ببرید. مقداری از آن را روی قسمت های مورد نظر بریزید و پس از مدتی آن را به شکل معمولی بشویید.

تمیزنماینده ضد گردوغبار چوب

مواد زیر را با هم مخلوط کنید و علاوه بر زدودن گرد وغبار از وسایل چوبی، آن ها را تقویت کنید.

  • 1 فنجان آب
  • نصف فنجان سرکه (برای پاک کردن بهتر می توانید به جای سرکه از دم نموده پوست پرتقال یا نارنج بهره ببرید.)
  • 2 قاشق غذاخوری روغن (می توانید از روغن آفتابگردان، روغن هسته انگور، روغن نارگیل یا روغن زیتون بهره ببرید.)
  • 10 قطره اسانس لیمو
  • 5 قطره روغن درخت سرو

19 ترفند تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

در این بخش 19 ترفند پاکیزگی بیشتر با یاری مواد طبیعی، که با آزمون و خطا به دست آمده است را به شما آموزش می دهیم. اگر شما هم ترفندی می دانید که می تواند در تمیزی بیشتر به یاری مواد طبیعی مؤثر باشد، برای ما در قسمت کامنت ها بنویسید.

1. جوش شیرین برای تمیز کردن اجاق گاز

خمیر آب و جوش شیرین بدون احتیاج به هر گونه مواد شیمیایی و یا دردسرهای مربوط به مواد خود تمیز شونده، اجاق گاز و فر را تمیز می نماید. فقط کافیست از خمیر به دست آمده روی صفحه گاز یا فر بزنید و اجازه دهید چند ساعت روی آن بماند. سپس به راحتی تمیز نموده و اجاق گازی تمیز داشته باشید.

2. با تمیزنماینده طبیعی، در خرید صرفه جویی کنید

به جای خرید اسفنج های پاک نماینده جادویی از برندهای معروف، از بازار اسفنج رزینیِ ملامین را به صورت عمده خریداری نموده و مقدار زیادی پول صرفه جویی کنید.

3. به سراغ پارچه های میکروفایبر بروید

با استفاده از پارچه های میکروفایبرِ آنتی باکتریال و کمی آب می توانید تمام قسمت های خانه را، به جز سرویس بهداشتی، کاملا تمیز کنید. برای هر اتاق یک رنگ از این پارچه ها را انتخاب کنید و هر بار برای تمیز کردن، فقط از آن بهره ببرید. با این روش می توانید بدون هیچ ماده شیمیایی ای منزل را تمیز نموده و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

4. پودر شست وشو درست کنید

برای شست وشوی وان و دوش 2 پپیمانه جوش شیرین، 1 پیمانه نمک و 1 پیمانه بوراکس را با هم مخلوط کنید. با این پودر می توانید سخت ترین لکه ها و جرم ها را پاک کنید.

5. سرکه دم نموده مرکبات

یک ظرف را با پوست مرکبات پر نموده و روی آن سرکه سفید و خالص بریزید. بعد از دو هفته سرکه را صاف کنید و از آن به عنوان پاک نماینده طبیعی بهره ببرید. می توانید از آن برای شستن کف و ضدعفونی سطوح بهره ببرید یا آن را با آب رقیق نموده و برای پاک کردن شیشه بهره ببرید.

6. از چک لیست بهره ببرید

برای هر اتاق یک چک لیست تهیه کنید تا بتوانید مراحل تمیز کردن هر اتاق را مدیریت کنید. همچنین می توانید با تهیه این چک لیست، بعضی از کارها را به بچه ها اختصاص دهید تا آن ها هم احساس مفید بودن داشته باشند.

7. با لکه ها از راه های طبیعی رفتار کنید

صابون ها و مواد ضدعفونی نماینده، بدترین مجرمان در بین مواد شیمیایی سمی هستند. بهترین انتخاب برای رفع لکه ها، در نظر داشتن گزینه های طبیعی است. برای این کار کافیست کمی با واکنش های شیمیایی آشنا باشید تا بتوانید با یاری دریافت از مواد طبیعی، لکه ها را از بین ببرید.

8. ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، یک کاسه که امکان قرار دریافت در ماشین ظرفشویی دارد را با 2 فنجان سرکه پر کنید و روی قفسه بالایی ماشین قرار دهید. هیچ ظرف دیگری درون ماشین قرار ندهید و آن را روی چرخه آب داغ تنظیم کنید تا کار کند. پس از اتمام کار تمام قفسه ها و محیط داخلیِ ماشین ظرفشویی تمیز شده و بوی آن هم رفع می گردد.

9. زباله خردکن را تمیز کنید

اگر از زباله خردکن استفاده می کنید حتما پیش آمده است که بوی نامطبوعی به خود گرفته باشد. برای از بین بردن این بو چند روش وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید؛

  • یک لیمو را از وسط برش دهید، در زباله خردکن انداخته و به مدت 10 ثانیه آن را روشن کنید. در این زمان ضروری است که آب هم در جریان باشد.
  • پوست لیمو و پرتقال را در قالب های یخِ حاوی سرکه و یا آب منجمد کنید و سپس آن را داخل زباله خردکن ریخته، 10 ثانیه آن را روشن کنید.
  • نصف فنجان جوش شیرین را داخل مجرا بریزید، سپس 1 فنجان سرکه سفید را بریزید و اجازه دهید که 10 دقیقه در مجرا باقی بمانند. سپس مخلوط را با آب بشویید.

10. خوش بو نماینده هوا

برای خوش بو کردن هوای منزل در یک قابلمه متوسط آب بریزید و موادی که عطرشان را دوست دارید به آب اضافه کنید. حالا کافیست فقط یک ربع آن را بجوشانید تا منزلتان عطر و بوی خوبی بگیرد. فقط باید حواس تان را جمع کنید که آب کاملا تبخیر نگردد و مواد داخل آن حرارت مسقیم نبینند. ترکیب های زیر می تواند عطر خوبی به منزل شما بدهد؛

  • 1 لیموی خرد شده، 2 قاشق غذاخوری گل محمدی و 1 تکه وانیل
  • 1 برش لیمو ترش و 1 تکه زنجبیلِ تازه خرد شده
  • 1 برش پرتقال، 1 قاشق چای خوری دارچین، یک تکه جوزه هندی و یک میخک
  • 2 قاشق غذاخوری آویشن و یک برش لیمو ترش

11. صابون لباسشویی خانگی

با ساخت صابون لباسشویی، در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

12. لکه های ادرار را از بین ببرید

اگر فرزند شما عادت شب ادراری دارد یا آن قدر کوچک است که ممکن است جایی به غیر از سرویس بهداشتی ادرار کند، می توانید با این محلول لکه های ناشی از ادرار او را پاک نموده و بوی آن را هم از بین ببرید. آب اکسیژنه، جوش شیرین و مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کنید و روی لکه ها بریزید و سپس آن ها را بشویید.

13. سر دوش ها را تمیز کنید

یک کیسه پلاستیکی را با سرکه سفید پر کنید و به سر دوش ببندید، به شکلی که سر دوش در سرکه غوطه ور گردد. اجازه دهید که 12 ساعت به همین حالت بماند و سپس با احتیاط آن را باز نموده و محتویاتش را در فاضلاب بریزید. حالا سر دوش شما عاری از هرگونه لکه، آلودگی و رسوب آب است.

14. تودوزی خودرو

با ترکیب مایع ظرفشویی، جوش شیرین و پودر کربنات سدیم می توایند لکه های ایجاد شده روی جایگاه های اتومبیل را پاک کنید.

15. توالتی تمیز داشته باشید

یک فنجان جوش شیرین را داخل توالت ریخته و اجازه دهید حدود یک ساعت خیس بخورد. سپس روی آن یک فنجان سرکه سفید بریزید و 5 دقیقه زمان بدهید. حالا می توانید با آب، مواد را شسته و لکه ها را از بین ببرید. اگر توالت خیلی کثیف باشد ضروری است قبل از شست وشو با آب، با یک فرچه آنجا را بسابید.

16. هود آشپزخانه را تمیز کنید

شما می توانید با یاری آب و جوش شیرین، هود آشپزخانه را تمیز کنید. البته ما قبلا در یک مطلب دیگر با عنوان 10 قدم برای تمیز کردن هود آشپزخانه این موضوع را به صورت کامل و مفصل آموزش داده ایم.

17. بطری اسپری شیشه ای

بهتر است برای محلول هایی که تهیه می کنید از بطری های اسپری شیشه ای بهره ببرید، به خصوص وقتی قرار است موادی در آن ریخته گردد که پلاستیک را خراب می نمایند. علاوه بر این، استفاده از شیشه باعث می گردد که مواد غیر بازیافتی کمتری به طبیعت اضافه کنید و این یک قدم مثبت در راه دوست داشتن زمین است. اگر به بطری های اسپری شیشه ای دسترسی ندارید، می توانید از بطری نوشابه یا آب میوه بهره ببرید کافیست سرِ پلاستیکیِ اسپری ها را روی این شیشه ها گذاشته و از آن بهره ببرید.

18. دستمال مایکروفایبر، مخصوص پنجره ها

مطمئن باشید اگر یک بار از دستمال های مایکروفایبر بهره ببرید دیگر آن ها را رها نخواهید کرد. برای تمیز کردن شیشه با یاری این دستمال ها، تنها چیزی که احتیاج دارید کمی آب است. شیشه کاملا تمیز می گردد و هیچ ردی از دستمال روی آن باقی نمی ماند.

19. تمیزنماینده های سبز

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که بوی سرکه را دوست ندارید یا تمایلی به استفاده از پودر بوراکس ندارید، می توانید در زمان خرید تمیزنماینده های آماده، به مواد به کار رفته در آن ها دقت کنید و به سراغ محصولاتی بروید که بر پایه مواد طبیعی ساخته شده و به اصطلاح سبز هستند.

سخن آخر

همان طور که حتما با خواندن این مطلب متوجه شده اید، مواد طبیعی بسیار زیادی در دسترس ما قرار دارند که می توانیم با آن ها تمیزنماینده های طبیعی زیادی بسازیم و خود را از استفاده از مواد شیمیایی بی احتیاج کنیم. این کار در کوتاه مدت بر سلامت افراد خانواده و صرفه جویی اقتصادی تأثیر می گذارد و در بلند مدت، تأثیر مثبتی بر طبیعت خواهد گذاشت. پس اگر شما هم از آن دسته افراد دوست دار طبیعت هستید، از همین امروز سبک زندگی خود را تغییر داده و از پاک نماینده های طبیعی بهره ببرید.

منبع: WellnessMama

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 833

به "19 ترفند برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 ترفند برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید