30 خواص گریپ فروت و مضرات آن

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، گریپ فروت زیرمجموعه مرکبات است که طعم آن می تواند از تلخ تا ترش متفاوت باشد. این میوه دارای طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی لازم است. می توان آن را به صورت کامل یا به عنوان آبمیوه یا تفاله مصرف کرد. بد نیست بدانید گریپ فروت که جزواست برای مصارف خانگی در جزایر هند غربی قبل از توسعه فرهنگ آن به سرزمین اصلی آمریکا به خوبی شناخته شده بود. در این مقاله از در مجله خبرنگاران با خواص و فواید گریپ فروت، مضرات احتمالی گریپ فروت، طبع و مصلح و تاریخچه گریپ فروت آشنا شوید.

30 خواص گریپ فروت و مضرات آن

تاریخچه گریپ فروت

آمریکا بزرگ ترین مصرف نماینده گریپ فروت در جهان است که باغ های تجاری بزرگ کشت این میوه را در آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس دارد. اما جد گریپ فروت یعنی پوملو که از راه دور آمده است، بومی مالزی و اندونزی است. دانه های پوملو در سال 1693 به وسیله فرمانده کشتی انگلیسی از هند شرقی به غرب هند آورده شد.

در نهایت گریپ فروت در سال 1823 وارد ایالات متحده شد. اما از همان ابتدا مورد استقبال قرار نگرفت. پوست ضخیم آن غیرمعمول و طعم آن متفاوت بود. البته گریپ فروت ممکن است ترکیبی عمدی میان پوملو و پرتقال باشد. گریپ فروت اصلی به مقدار یک پرتقال بود. این میوه در ابتدا هم به عنوان میوه ممنوعه و هم به عنوان سایه کوچک تر کاپیتان شادوک، که دانه های این میوه را آورد، نامیده می شد.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات احتمالی پرتقال و طبع و مصلح آن

طبع و مصلح گریپ فروت

در طب سنتی، طبع گریپ فروت سرد و تر معرفی شده و برای کسانی که مزاج گرم دارند، بسیار مناسب است. افراد با مزاج سرد، بهتر است این میوه را همراه با مصلح آن مصرف نمایند. مصلح های گریپ فروت شامل ،، ، نبات، پودر زیره و آویشن هستند.

ارزش غذایی گریپ فروت

گریپ فروت کالری کمی دارد اما از نظر مواد مغذی بسیار غنی است. بعلاوه منبع عالی ویتامین A و C است. در اینجا مواد مغذی اصلی موجود در نصف گریپ فروت میانه آمده است:

  • کالری: 52
  • کربوهیدرات: 13 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین ث: 64 درصد از RDI
  • ویتامین آ: 28 درصد از RDI
  • پتاسیم: 5 درصد از RDI
  • تیامین: 4 درصد از RDI
  • فولات: 4 درصد از RDI
  • منیزیم: 3 درصد از RDI

علاوه بر این ها، گریپ فروت منبع غنی از بعضی ترکیبات قوی آنتی اکسیدانی گیاهی است که برای سلامتی مفید هستند.

خواص گریپ فروت برای سلامتی

1- خواص و فواید گریپ فروت برای قند و دیابت

گریپ فروت شاخص قند خون پایینی دارد. این بدان معناست که مواد مغذی را تأمین می نماید. اما تأثیر منفی قابل توجهی بر سطح قند خون فرد ندارد. یک منبع معتبر از سال 2013 گریپ فروت را به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به مرتبط دانست.

طبق تحقیقات آزمایشگاهی، گریپ فروت حاوی نارینگین است. نارینگین خواص مشابهی مهار نماینده دارد که پزشکان از آن برای بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می نمایند.

2- فواید گریپ فروت برای کاهش وزن

گریپ فروت یک میوه کاهش دهنده وزن است. در یک مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که گریپ فروت ممکن است به بهبود فشار خون و سطح چربی (چربی) در خون یاری کند. بین فشار خون بالا، سطح چربی و چاقی ارتباط وجود دارد. مطالعات بیشتر می تواند ثابت کند که مواد مغذی موجود در گریپ فروت برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی مفید است.

3- خواص گریپ فروت برای جلوگیری از سکته مغزی

بر اساس مطالعه انجمن قلب آمریکا (AHA)، خوردن بیشتر فلاونوئیدها خطر سکته مغزی ایسکمیک را در زنان کاهش می دهد. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که در مرکباتی مثل پرتقال و گریپ فروت وجود دارند. خطر سکته مغزی ایسکمیک در افرادی که بیشترین اندازه مرکبات را مصرف می کردند، 19 درصد کمتر بود.

4- خواص گریپ فروت برای فشار خون و سلامت قلب

ترکیب فیبر، پتاسیم، لیکوپن، ویتامین C و کولین در گریپ فروت می تواند به سلامت قلب یاری کند. مطالعه انجمن قلب آمریکا AHA افراد را تشویق می نماید تا اندازه پتاسیم غذایی خود را افزایش داده و اندازه نمکی را که به غذاها اضافه می نمایند، کاهش دهند.

این عامل می تواند از فشار خون بالا و طیف وسیعی از عوارض ناشی از آن جلوگیری کند. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک عدد گریپ فروت با وزن حدود 200 گرم حاوی 278 میلی گرم پتاسیم است.

دستورالعمل های رژیم غذایی 2015 تا 2020 برای آمریکایی ها توصیه می نماید که بزرگسالان روزانه حدود 4700 میلی گرم منبع پتاسیم مصرف نمایند. این بدان معناست که یک گریپ فروت کوچک می تواند حدود 6 درصد از احتیاج روزانه فرد به پتاسیم را تأمین کند.

منبع DASH dietTrusted، که متخصصان بهداشت برای کاهش فشار خون به وسیله رژیم های غذایی طراحی نموده اند، گریپ فروت را به عنوان یک غذای توصیه شده معرفی نموده است.

5- خواص گریپ فروت برای پیشگیری از سرطان

گریپ فروت منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C است. این میوه می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد که به عقیده کارشناسان باعث بروز سرطان می گردد، یاری کند. یک گریپ فروت کوچک می تواند 68.8 میلی گرم منبع معتبر ویتامین C را تامین کند.

اندازه توصیه شده ویتامین C برای بزرگسالان 75 میلی گرم در روز برای زنان و 90 میلی گرم برای مردان است. یک گریپ فروت کوچک بعلاوه حاوی 2270 میکروگرم لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان مفید است.

6- گریپ فروت مناسب برای هضم سریع غذا

گریپ فروت منبع غنی آب و فیبر است. به طور خاص، یک گریپ فروت کوچک به وزن 200 گرم حاوی 182 گرم آب و 2.2 گرم فیبر است. آب و فیبر هر دو می توانند از جلوگیری نمایند و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود دهند.

بزرگسالان باید بسته به سن و جنس خود 28 تا 33.6 گرم فیبر در روز مصرف نمایند. بعلاوه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد فیبر غذایی می تواند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

7- خواص و فواید گریپ فروت برای سلامت پوست

ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن دارد که نقش حمایتی اصلی پوست را ایفا می نماید. محققان یک مطالعه در سال 2017 به این نتیجه رسیدند که ویتامین C می تواند پوست را از آسیب های ناشی از نور خورشید و پیری محافظت کند.

آنها بعلاوه به رابطه بین اندازه ویتامین C مصرفی فرد با مصرف میوه و سبزیجات تازه اشاره می نمایند. با این حال، بعضی از دانشمندان شواهدی پیدا نموده اند که ارتباط بین مصرف زیاد مرکبات و ایجاد ملانوم بدخیم را نشان می دهد.

آنها اندازه آب مرکبات را به صورت هفتگی در یک دوره 24 تا 26 ساله آنالیز کردند و در بدن افرادی که آب مرکبات بیشتری مصرف می کردند، اندازه بالاتری از ملانوم بدخیم را پیدا کردند.

بیشتر بخوانید: فهرست مواد غذایی کلاژن ساز

8- افزایش عملکرد سیستم ایمنی با گریپ فروت

ویتامین C به طرق مختلف از سیستم ایمنی بدن حمایت می نماید. نتایج مقاله ای از سال 2017 نشان می دهد دریافت ویتامین C به وسیله رژیم غذایی به پیشگیری و درمان عفونت های تنفسی و سایر عفونت ها یاری می نماید.

به طور خاص، افراد مسن، مبتلایان به بیماری های مزمن و کسانی که سیگار می کشند، باید اطمینان حاصل نمایند که ویتامین C کافی دریافت نموده اند. برای برطرف این احتیاج، گریپ فروت گزینه مناسبی است.

9- خواص گریپ فروت برای کبد

گریپ فروت یکی از میوه های فوق العاده برای پاکسازی بدن از سموم است. در نتیجه نوشیدن عصاره یا خوردن گریپ فروت باعث می گردد احساس بهتری داشته باشید. گریپ فروت با ، سلامت عمومی را بهبود می بخشد و علائم شرایط مزمن از جمله افسردگی، سفتی عضلات و سردردهای مزمن را تسکین می دهد.

10- خواص گریپ فروت برای درمان زود انزالی در مردان

گریپ فروت حاوی نارنژنین است که تاثیری همچون داروی ویاگرا دارد و مانع از ترشح زودهنگام آنزیمی می گردد که مسئول بروز انزال است. بنابراین می توان گریپ فروت را به عنوان ویاگرای طبیعی مصرف کرد. البته نباید به اندازه زیاد مصرف گردد. تنها در صورت مصرف به مقدار و متعادل، گریپ فروت می تواند انزال را به تاخیر بیندازد.

11- خواص گریپ فروت برای سرماخوردگی

گریپ فروت مقادیر زیادی ویتامین ث را در خود جای داده است که به جلوگیری یا مبارزه با سرماخوردگی های معمولی در پاییز و زمستان یاری می نماید. اگر در فصل زمستان به خاطر سرماخوردگی یا بیماری های ویروسی شایع در این فصل، دچار عفونت ریه و بینی می شوید، از بخور آب گرم با عصاره گریپ فروت بهره ببرید.

این ترکیب می تواند باعث بازشدن مجاری تنفسی گردد و سینوس ها را ضدعفونی کند. در کل خوردن این میوه می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به عنوان سیستم ایمنی بدن را مقاوم نموده و از سرماخوردگی هم پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید: برترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

12- خواص گریپ فروت برای ریه

نتایج تحقیقات نشان می دهد گریپ فروت از سرطان ریه جلوگیری نموده و با آن مبارزه می نماید. مصرف روزانه 3 لیوان 170 گرمی آب گریپ فروت در افراد سیگاری، می تواند آسیب ایجاد شده به وسیله سیگار را معکوس کند. گریپ فروت آنزیم هایی را فعال می نماید که با بیماری های کشنده مبارزه می نمایند. در جلوگیری از سرطان ریه، گریپ فروت صورتی، نقش موثرتری دارد.

بیشتر بخوانید: خواص و فواید لیموشیرین و طبع و مصلح آن

راه های تشخیص و نگهداری صحیح از گریپ فروت

*در زمستان گریپ فروت خریداری کنید، چون مرکبات در این زمان می رسند و احتمال تازه بودن آنها بیشتر است.

*گریپ فروتی را انتخاب کنید که از نظر مقدار سنگین و هنگام فشردن کمی نرم است.

*گریپ فروت های رسیده را خریداری کنید، چون این میوه بعد از چیدن نمی رسد.

*گریپ فروت را در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: برترین غذاهای فصل پاییز در طب سنتی کشورهای مختلف جهان

عوارض و مضرات احتمالی گریپ فروت

گریپ فروت برای مصرف همه مناسب نیست. در ادامه با خطرات احتمالی و احتیاط های مصرف گریپ فروت آشنا شوید.

گریپ فروت و تداخلات دارویی

هنگام مصرف بعضی داروها باید از مصرف گریپ فروت خودداری کنید، چون دارای قابلیت اتصال آنزیم است. این موضوع می تواند باعث گردد که دارو سریع تر از حد معمول از روده به جریان خون منتقل گردد. بنابراین می تواند سطح دارو را در خون افزایش دهد و خطرناک باشد. بعضی از داروهایی که گریپ فروت می تواند بر آنها تأثیر بگذارد، عبارتند از:

  • استاتین ها
  • مسدود نماینده های کانال کلسیم
  • بعضی داروهای روانپزشکی

گریپ فروت میوه ای نامناسب برای افراد با کلیه ضعیف

افراد مبتلا به عفونت کلیه هم باید هنگام مصرف گریپ فروت احتیاط نمایند. چون پتاسیم بالایی دارد. آسیب به کلیه ها می تواند حذف پتاسیم اضافی از خون را سخت کند. در بعضی موارد، تجمع پتاسیم می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

بیشتر بخوانید: 12 ماده غذایی سنگ کلیه ساز کدامند؟

گریپ فروت نامناسب برای بیماران دچار بازگشت اسید به مری (رفلاکس معده)

افراد مبتلا به بیماری ممکن است هنگام مصرف گریپ فروت دچار سوزش سر دل و برگشت غذا شوند. چون این میوه خاصیت اسیدی دارد. با این حال، واکنش های فردی فرق دارد.

ممکن است بعضی افراد با طعم گریپ فروت به خاطر ته مزه تلخی دارد، چندان میانه خوبی با آن نداشته باشند. اما برای بهره بردن از مزایای سلامتی و خواص گریپ فروت بسیار بهتر است به روش های مختلف آن را مصرف کنید و از راه های طبیعی مواد مفید و مورد احتیاج بدن خود را تامین کنید.

مخصوصا در فصل پاییز و زمستان که سرماخوردگی شایع تر است، به علت بالا بودن اندازه ویتامین ث و یاری به سیستم دفاعی بدن، مصرف آن به روش های مختلف می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

سوالات متداول

چگونه گریپ فروت را در رژیم غذایی بگنجانیم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که گریپ فروت را چگونه بخوریم؟ روش های مختلفی برای افزودن گریپ فروت به رژیم غذایی وجود دارد. برای گنجاندن آن در رژیم غذایی می توانید از روش های زیر بهره ببرید:

*چند برش گریپ فروت را در وعده ناهار یا شام به اضافه کنید. روی آن را یا خرد شده و سرکه بالزامیک سبک بریزید و میل کنید.

*نصف گریپ فروت را در کنار یا به عنوان پیش غذا سرو کنید.

*آب گریپ فروت را به عنوان یک نوشیدنی گوارا مصرف کنید. اگر آب گریپ فروتی که گرفته اید ترش است، آن را با آب پرتقال ترکیب کنید.

*گریپ فروت را به سالاد میوه با توت فرنگی، آناناس، پرتقال نارنگی و انگور اضافه کنید.

* کیک ماست و گریپ فروت درست کنید.

*کباب ماهی آزاد با سالاد گریپ فروت و کینوا درست کنید.

گریپ فروت را کی بخوریم؟

برترین زمان برای مصرف گریپ فروت، 1 یا 1/5 ساعت قبل از میل کردن وعده اصلی غذایی است. بعلاوه توصیه می گردد که این میوه یا عصاره آن را به صورت ناشتا نخورید. چون گریپ فروت خاصیت اسیدی دارد و ممکن است باعث تحرک معده گردد.

منابع: medicalnewstoday / healthline/ thenibble

منبع: افق کوروش
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1664

به "30 خواص گریپ فروت و مضرات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 خواص گریپ فروت و مضرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید