بازسازی خانه: آثار تاریخی فریدن احتیاج به بازسازی اضطراری دارد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، آثار تاریخی فریدن احتیاج به بازسازی اضطراری دارد.

بازسازی خانه: آثار تاریخی فریدن احتیاج به بازسازی اضطراری دارد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

محمود سلیمی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان فریدن اظهار کرد: شهرستان فریدن یکی از شهرستان های تاریخی استان اصفهان است بطوریکه در دوره باستان یکی از استان های مهم سلسله هخامنشیان بوده است. این شهرستان در ابتدا فریدن بزرگ شامل چهار شهر چادگان، فریدونشهر، بوئین میاندشت و فریدن بود که به چهار شهرستان کوچک تر تقسیم شد.

وی اضافه کرد: شش قوم فارس، عرب، ترک، لر، ارمنی و گرجی در فریدن بزرگ زندگی میکردند که اکنون به پنج قوم کاهش یافته و در فریدن فعلی گرجی نداریم. در حوزه میراث فرهنگی 120 اثر تاریخی داریم که بیشتر این آثار ارزش ثبت در آثار ملی را دارند و اکنون حدود 30 اثر تاریخی فریدن در لیست آثار ملی ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان فریدن گفت: عمده آثار تاریخی فعلی فریدن تپه ها و محوطه های تاریخی هستند که قدیمی ترین این تپه ها و محوطه ها حدود 7 هزار سال قدمت دارد.

سلیمی توضیح داد: در حوزه توریستی دارای تأسیسات توریستی نسبتاً خوبی هستیم. هتل، مهمانسرا، مهمانپذیر و دو اقامتگاه بومگردی داریم که این تأسیسات پتانسیل بسیار خوبی برای جذب توریست هستند. شهرستان فریدن بواسطه داشتن هوای پاک و طبیعتِ زیبا دارای پتانسیل بالایی در توریستی و بویژه طبیعتگردی است.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی دارای پنج کارگاه هستیم که هنرهای خاتم، منبت، معرق، جاجیم، گلیم و خاتم کاری در این کارگاه ها کار می گردد. حدود 120 هنرمند صنایع دستی داریم که مجوز از میراث فرهنگی اخذ نموده اند و تنها منبع عایدیشان صنایع دستی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان فریدن گفت: سرمایه گذاران استقبال خوبی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف میراث فرهنگی و توریستی ننموده اند. سرمایه گذاران می توانند طرح های توریستی ارائه دهند و از فضایی که وجود دارد و از طبیعت بکر فریدن استفاده نمایند. در داخل شهرستان توانایی اقتصادی بالایی وجود ندارد که در این بخش سرمایه گذاری نمایند به همین دلایل نتوانسته ایم از پتانسیل ها استفاده کنیم.

سلیمی اضافه کرد: در زمینه اعتبارات به این علت که سرفصل هایی برای میراث فرهنگی تعریف نشده که در حوزه توریستی اعتبار تخصیص یابد، با مشکل روبرو هستیم. این مشکل جای تأمل دارد که چرا منطقه ای که یکی از محورهای توسعه آن توریستی است نمیتوان از اعتباراتی که دولت برای بخش های مختلف اختصاص می دهد برای توریستی بهره برد. برای مثال از اعتبارات تملک دارایی نمی توانیم استفاده کنیم.

وی گفت: بخش خصوصی تا حدودی وارد بخش توریستی شده است، اما کافی نیست. در فریدن آثار دستکند زیادی داریم که بعضی از این دستکندها چهار طبقه بوده که در کشور بی نظیر است. اکنون ظرفیت خوب و قابل دسترس وجود خانه های قدیمی است که اهالی روستاها می توانند از این خانه ها بهره ببرند و این منازل را تبدیل به خانه های اقامتی و توریستی نمایند و از این محل عایدی بدست آورند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان فریدن اعلام نمود: موزه مزرعه در فریدن داریم که نظیر آن در کشور وجود ندارد که اگر این موزه را توسعه دهیم به عنوان نخستین شهرستان در کشور محسوب می شویم که موزه مزرعه دارد. برای دستیابی به این مقصود و طراحی و تکمیل موزه با کمبود اعتبار روبرو هستیم.

سلیمی گفت: بیش از 90 درصد آثار تاریخی شهرستان احتیاج به بازسازی اضطراری دارند که به علت کمبود بودجه این مهم هنوز محقق نشده است. غرب استان اصفهان پتانسیل بالایی برای توریستی دارد که به این پتانسیل بها داده نمی گردد. موزه مردم شناسی فریدن احتیاج به حفاظت بیشتری دارد که برای این منظور باید اعتبار ویژه ای در نظر گرفته گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1592

به "بازسازی خانه: آثار تاریخی فریدن احتیاج به بازسازی اضطراری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: آثار تاریخی فریدن احتیاج به بازسازی اضطراری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید