از این به بعد، بخش خصوصی محور حرکت توسعه خواهد بود

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو، امروز در جلسه عصر مجلس برای دفاع از برنامه های خود پشت تریبون رفت. این 15 نکته مهم ترین بخش از سخنان و برنامه های اوست:

از این به بعد، بخش خصوصی محور حرکت توسعه خواهد بود

1. در حالی دولت کار خود را شروع می نماید که قطعی های برق موجب مسائل برای مردم شده است و از این بابت ضرر و زیان زیادی به فراورینمایندگان وارد شده است و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای فراوریی شده است. مکلفیم علاوه بر جبران عقب ماندگی ها طوری برنامه ریزی کنیم که در افق بلندمدت دیگر قطعی برق نداشته باشیم.

2. در حوزه برق نا ترازی فراوری و مصرف در تابستان سال جاری بیش از 13 هزار مگاوات بوده است برای این نا ترازی احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه نو طی چهار سال با مشارکت و همکاری صنایع عظیم کشور سرلوحه کار خواهد بود. بعلاوه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه نو که شامل 3000 مگاوات نیروگاه تا سال آینده است مورد توجه خواهد بود. از طرف دیگر احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تنوپذیر با موضوع نیروگاه خورشیدی در طی چهار سال با استفاده از ظرفیت های مردمی اجرا خواهد شد.

3. تابش اشعه خورشید، مستمر و رایگان است. سرمایه گذاری لازم برای احداث 10 هزار مگاوات حدود شش میلیارد دلار است درصورتی که سالیانه سه میلیارد دلار صرفه جویی خواهیم کرد. خوشبختانه ظرفیت های قانونی استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی فراهم است. مثلاً ماده 12 قانون رفع موانع فراوری به این مهم اشاره می نماید.

4. مدیریت تقاضای برق با استفاده از سیاست تشویقی مبنی بر اینکه خود مردم الگوی مصرف را اصلاح نمایند و بعلاوه برنامه اصلاح روابط اقتصادی دولت و مصرف نماینده به نحوی که باعث افزایش انگیزه سرمایه گذاری گردد از دیگر برنامه ای مورد توجه من است.

5. در حوزه آب و فاضلاب نظام تخصیص آب به گونه ای است که اغلب به آن اعتراض دارند. مهم ترین برنامه من در حوزه آب اصلاح حکمرانی آب و تخصیص بر مبنای سه اصل عدالت شفافیت و قانون مداری خواهد بود.

6. در حال حاضر درصد برخورداری روستاها از آب شرب 75 درصد است و طی این برنامه درصد برخورداری به 90 درصد خواهد رسید.

7. با تکمیل سدها 5.5 میلیارد متر مکعب به ظرفیت ذخایر سدها اضافه خواهد شد که از این مقدار 600 میلیون متر مکعب برای تأمین آب شرب خواهد بود که تنش آبی را در 600 شهر رفع خواهد نمود. بعلاوه 200 میلیون متر مکعب جهت تأمین آب صنعت و اشتغال 300 هزار نفر در این بخش خواهد شد و الباقی هم به بخش کشاورزی تخصیص داده می گردد البته سهم محیط زیست هم محفوظ است.

8. از دیگر برنامه ها اجرای خطوط لوله آب رسانی به جای احداث کانال در دستور کار است. چراکه این رویکرد برای جلوگیری از تبخیر و آلودگی آب و بعلاوه افزایش بهره وری و سرعت انجام کار لازم است.

9. برق رسانی به چاه های کشاورزی با اولویت استفاده از انرژی تنو پذیر و مهار روان آب ها به ویژه در منطقه ها شاقتصادی کشور از دیگر برنامه های من در صورت تصدی حکم وزارت نیرو خواهد بود.

10. افزایش سبد تأمین آب از دیگر نکات مورد تأکید من است. استفاده از آب دریا باید توسعه یابد. در سال 89 انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی را شروع کردیم تا بتوانیم آب مطمئن برای مردم تهیه کنیم. در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس روزانه 25 میلیون متر مکعب از آب دریا را شیرین سازی و مصرف می نمایند درحالی که سهم کشور ما بسیار اندک است و روستاها و شهرهای حاشیه دریا فاقد آب هستند و این در حالی است که صنایع متقاضی انتقال آب از دریا با سرمایه خود هستند. در 4 سال آینده با رعایت موازین زیست محیطی، استفاده از آب دریای خلیج فارس، عمان و خزر را توسعه خواهیم داد.

11. استخراج آب ژرف و تسویه و انتقال برای بعضی شهرها و روستاها در برنامه واقع شده است.

12. موضوع مهار آب های ارضی از سیاست های وزارتخانه خواهد بود. احقاق حقوق مرزنشینان با استفاده از ظرفیت دیپلماسی فعال با وزارت خارجه در دستور کار است.

13. تمام کوشش خود را به کار خواهم گرفت تا پروژه های راکد را در این دوره فعال کنیم. در اجرای پروژه های آبی اولویت اجرای شبکه های پایین دست سدها و انتقال آب به مصرف نماینده است.

14. یکی از نکات کلیدی برنامه استفاده به موقع از منابع اقتصادی در اجرای پروژه هاست. استفاده از اعتبارات و ظرفیت بودجه 1400 صندوق توسعه ملی و سرمایه مردمی از جمله راه حلهای ما برای تحقق منابع اقتصادی و برنامه ها است. البته ضرورت دارد با همفکری دولت و مجلس برای بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه، راه حل مناسبی برای تأمین اقتصادی ایجاد گردد.

15. من متعهد می شوم با استفاده از ظرفیت متخصصان جوان ساختار وزارت نیرو متحول گردد و طی 4 سال آینده چند صد مدیر جوان در رأس امور اجرایی داشته باشیم. بعلاوه با همکاری دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان، فراوری تجهیزات فناورانه را توسعه خواهیم داد ضمن اینکه از این به بعد محور حرکت توسعه، بخش خصوصی خواهد بود. به این ترتیب از تمامی فعالان بخش خصوصی دعوت می کنیم تا با سرمایه گذاری در انرژی و آب از ارزش افزوده آن بهره مند شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1267

به "از این به بعد، بخش خصوصی محور حرکت توسعه خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از این به بعد، بخش خصوصی محور حرکت توسعه خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید