الجزیره: آمریکا همان اقداماتی را مرتکب می شود که در خارج از آن انتقاد می کند

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، وبگاه شبکه الجزیره در یادداشتی نوشت آمریکا در حالی بدرفتار های کشور های دیگر را محکوم می کند که خود مرتکب همان بد رفتار ی ها می شود.

الجزیره: آمریکا همان اقداماتی را مرتکب می شود که در خارج از آن انتقاد می کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وبگاه شبکه خبری الجزیره، در یادداشتی که امروز منتشر شد، به سوء رفتار های داخلی و خارجی آمریکا اشاره کرد و نوشت، ایالات متحده در پاسخ به اعتراضات به قتل جورج فلوید، سیاهپوستی که به دست یک مأمور پلیس سفید پوست کشته شد، نتوانسته معیار هایی که از دیگر کشورها طلب می کند را خود برآورده کند.

در این یادداشت آمده است، به رغم اینکه دولت آمریکا در سوء استفاده از کشور های خارجی سابقه دارد، اما ایالات متحده اقدامات سرکوبگرانه دولت های خارجی را محکوم، بیانیه های عمومی را در باره آنها صادر، در جلسات خصوصی با مقامات دولتی در این باره ابراز نگرانی، کمک های نظامی برای آنها را قطع و یا تحریم هایی را علیه مسئول ترین آنها، تحمیل کرده است.

الجزیره نوشت، اکنون این اقدامات دیگر صورت نمی گیرند. در طول سه هفته گذشته، پلیس آمریکا در سراسر این کشور برخی از تاکتیک هایی را علیه معترضان مسالمت آمیز در داخل به کار گرفته که دولت ایالات متحده قبلاً آنها را در دیگر کشور ها محکوم می کرد. اهمیتی ندارد دولت آمریکا چه تفاوتی برای آنها قائل می شود، توانایی این کشور در ترویج ادای احترام به حقوق بشر در خارج از کشور مورد گزند واقع شده است.

این وبگاه خبری و تحلیلی در ادامه این یادداشت نوشته است، بعد از به قتل رسیدن جورج فلوید در بیست و پنجم ماه مه، تظاهرات در 50 ایالت آمریکا بالا گرفت و معترضان به بی رحمی های پلیس و نژاد پرستی ساختاری در این کشور اعتراض کردند. پلیس در بسکمک از مکان ها با زور و بدرفتاری واکنش نشان داد و معترضان را دستگیر کرد و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد و یا از نیروی نظامی برای تضعیف آنها استفاده کرد.

با بالا دریافت این اعتراض ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور داد که نیروهای گارد ملی برای مقابله با معترضان وارد عمل شوند. این تصمیم موجی از انتقاد و اعتراض را در پی داشت. در جریان همین اعتراضات گسترده ترامپ حتی تهدید کرده بود که ارتش را به کمک نیروهای پلیس خواهد فرستاد. از روز سی ام ماه مه که معترضان به تدریج با پلیس درگیر شدند، گارد ملی حدود پنج هزار نیروی خود را در 15 ایالت و واشنگتن دی سی به کار گرفت. به تدریج این نیروها افزایش یافت.

در این یادداشت همچنین آمده است، آمریکا زمانی که مردمش برای اعتراض به خیابان ها می ریزند، باید مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر و یا معیارهایی که نهاد های این کشور از سایر کشورها خواسته اند، رفتار کند. دستگیری های گسترده اخیر و استفاده بیش از حد از زور توسط پلیس آمریکا در جریان اعتراضات، برای بسکمک از آمریکایی ها به ویژه سیاهپوستان و رنگین پوستان که واقعیت را در مورد اجرای قانون نژادپرستانه و سوء استفاده گرایانه، به صورت روزانه تجربه می کنند جای تعجب ندارد.

الجزیره در انتها نوشت، تغییرات اساسی و نظام مند در امنیت و نظم عمومی در سرتاسر آمریکا مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که حقوق اساسی آمریکایی ها رعایت می شود. در صورتی که دولت آمریکا، از جمله دولت های آینده این کشور، امیدوارند که به عنوان ترویج دهنده احترام به حقوق بشر و قوانین، در صحنه جهانی معتبر و قابل اعتماد باشند، این تغییرات حائز اهمیت خواهند بود.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 606

به "الجزیره: آمریکا همان اقداماتی را مرتکب می شود که در خارج از آن انتقاد می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الجزیره: آمریکا همان اقداماتی را مرتکب می شود که در خارج از آن انتقاد می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید