اهمیت به ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، مدیر امور شعب بانک مهر ایران فارس با بیان اینکه قرض الحسنه یکی از سنت های نیکویی است که ریشه در شرع مقدس اسلام دارد، بر اهمیت به ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه تاکید نمود.

اهمیت به ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه

به گزارش خبرنگاران از شیراز، بهزاد شمس الدینی مدیر امور شعب بانک مهر ایران استان فارس در نشست خبری با اشاره به چهاردهمین سالروز تأسیس بانک قرض الحسنه، گفت: قرض الحسنه یکی از سنت های نیکویی است که ریشه در شرع مقدس اسلام دارد و خداوند متعال در سوره های مبارکه بقره، مائده و حدید به این موضوع اشاره فرموده است.

او اضافه کرد: وجود انگیزه های ارزشمندی همانند ایثار، پاداش اخروی، کسب اخلاق پسندیده و بعلاوه تعاون و همیاری برای این سنت حسنه است که بر اهمیت ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه می افزاید.

شمس الدینی با بیان اینکه بانک قرض الحسنه مهر در 22 آذر سال 1386 شروع به کار کرد، ادامه داد: این بانک در حال حاضر با بیش از 530 شعبه فعال در سراسر کشور در حال ارائه خدمت به هموطنان است.

این مسئول توضیح داد: بانک مهر ایران با تأکید بر الگوی بانکداری اسلامی در راستای توانمندسازی و تقویت توان مالی اقشار مختلف مردم جامعه و بعلاوه کوشش برای فقرزدایی و برطرف محرومیت های مالی به ویژه در منطقه ها کمتر برخوردار فعالیت می نماید.

مدیر امور شعب بانک مهر ایران فارس اضافه کرد: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی و سازمان های مردم نهاد از جمله خدمات این بانک است. بعلاوه پرداخت وام های قرض الحسنه به 10.5 میلیون نفر حاصل خدمات این بانک در طول 14 سال فعالیت بوده است.

او یادآور شد که در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و تحقق بانکداری بدون کاغذ، بانک مهر ایران برنامه های اصلاح ساختار، الکترونیکی کردن عملیات اجرایی و ایجاد یک بانک تمام الکترونیکی را در دستور کار داشته و کار های مختلفی در این حوزه انجام داده از جمله اتصال به سامانه ثبت احوال و احراز هویت بیومتریک، استفاده از پد های امضای الکترونیکی و بعلاوه ارائه خدمات بانکداری نوین مانند افتتاح حساب و درخواست تسهیلات به وسیله همراه بانک و احراز هویت غیرحضوری سجام در کنار سایر خدمات همراه بانک و اینترنت بانک فراهم شده است.

شمس الدینی اظهار داشت: با این اقدامات همه عملیات بانکی در این بانک به صورت غیرحضوری و بدون استفاده از کاغذ قابل انجام است. این موارد نقش مؤثری در حفاظت از محیط زیست، حذف رفت و آمد های غیر ضروری و تسریع در ارائه خدمات بانکی به مشتریان دارد.

او با اشاره به اینکه، بانک مهر ایران، کوشش خود را برای فقرزدایی، توانمندسازی گروه های هدف تحت پوشش نهاد های مختلف حمایتی و توجه به قشر کم عایدی جامعه یعنی مستضعفان، معطوف داشته و در این راستا، عملکردی پیروز را رقم زده است.

او گفت: متاسفانه و علی رغم تمام کوشش ها، شاهد کاهش منابع بانکی قرض الحسنه در کشور هستیم، به طوریکه این منابع که در انتهای دهه 60 شمسی، بالغ بر 60 درصد کل منابع بانکی را تشکیل می داد، اکنون و در انتها دهه 90، به کمتر از 6 درصد کل منابع کاهش یافته است.

این کارشناس بانکداری معتقد است که کاهش منابع قرض الحسنه از عوامل موثر در رشد نقدینگی و تورم محسوب می گردد.

شمس الدینی گفت: خوشبختانه استان فارس در یکسال گذشته عملکرد پیروزی را در رشد منابع قرض الحسنه بانکی داشته و در انتها سال قبل به رتبه دوم کشور صعود کرد و طی شش ماه اول سال جاری نیز، به رتبه اول رسیده است.

مدیر امور شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران فارس گفت: طی 6 ماه گذشته با کوشش گسترده کارکنان و کارشناسان این شبکه بانکی در استان فارس شاهد رشد 87 درصدی منابع بودیم، یعنی طی این مدت به مقدار 14 سال گذشته، منابع جذب شده است.

شمس الدینی این پیروزیت را نشان دهنده وجود امکان توسعه فعالیت های بانکداری اسلامی دانست و گفت: این بانک برخلاف سایر سیستم های بانکی، گروه هدف مد نظر خود را مستمندان، افراد کم بضاعت و تقویت نهاد های اجتماعی حامی مستضعفان و محرومان و کوشش برای عمل به مسئولیت های اجتماعی متناسب با شرایط و احتیاج های جامعه قرار داده است.

او با بیان اینکه اکنون شمار سپرده گذاران قرض الحسنه مهر ایران به 12 میلیون نفر افزایش یافته و حدود 11 میلیون از این تعداد پیروز به دریافت تسهیلات شده اند، گفت: کارمزد دریافتی تسهیلات قرض الحسنه پرداختی این بانک حداکثر 4 درصد است و به هیچ عنوان سودی به سپرده ها تعلق نمی گیرد.

شمس الدینی با بیان اینکه این بانک قرض الحسنه از سوی نشریه بین المللی بانکر، به عنوان سومین بانک اسلامی برتر دنیا معرفی شده است، گفت: ما کوشش کردیم که در راستای تقویت بنگاه های کوچک، رونق کسب و کار و حمایت از صنایع دانش بنیان، گام های موثری را برداریم و در این جهت شاهد توفقیات موثری نیز بوده ایم.

او گفت: تا به امروز بالغ بر 42 هزار و 60 فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 14 هزار و 233 میلیارد ریال به هم استانی ها در فارس پرداخت شده است.

مدیر امور شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران فارس، تامین یاری هزینه تجهیز مسکن برای بیش از 33 هزار نفر از مددجویان بی بضاعت به اعتبار 10 هزار میلیارد ریال، احداث 100 واحد مسکونی برای سیل زدگان استان های محروم، بیمه حوادث 500 هزار خانه روستایی در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ایلام، مشارکت بانک در بیمه حوادث 5 میلیون و 300 هزار باب خانه روستایی، توزیع بیش از 300 هزار قلم وسایل آموزشی و بهداشتی در منطقه ها محروم، ساخت و تجهیز خانه بهداشت در منطقه ها آسیب پذیر و کمتر برخوردار و اهدای کالا و تجهیزات پزشکی در مقابله با بیماری کرونا به دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های استان در طرح سلامت از دیگر خدمات عام المنفعه این بانک اظهار داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1446

به "اهمیت به ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت به ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید