باز شدن در حاکم نشین بم پس از 13 سال

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، ارگ بم به عنوان بزرگ ترین بنای خشت و گلی دنیا در حالی در حال بازگشت به شکوه و عظمت گذشته است که به زودی زیباترین بخش این بنای کهن نیز بازسازی و در دسترس گردشگران قرار می گیرد.

باز شدن در حاکم نشین بم پس از 13 سال

ارگ قدیم بم بزرگ ترین بنای خشت و گلی دنیا است که بیش از 90 درصد از این مجموعه بزرگ تاریخی در زمین لرزه بم نابود شد و فروریخت اما از همان روزهای اول در کنار بازسازی شهر بم بازسازی این بنای تاریخی نیز در دستور کار نهاده شد و با استفاده از روش های تلفیقی سنتی و مدرن کار بازسازی بنا به گونه ای آغاز شد که در کنار حفظ هویت بنا استحکام بخشی ارگ نیز در دستور کار قرار گیرد.

به همین دلیل کارگاه های بازسازی در کنار این ارگ تشکیل شد و با همکاری کارشناسان کشورهای مختلف کار بازسازی بنا آغاز شد و به مرور پیش رفت و حالا پس از گذشت سال ها از زمین لرزه بم، ارگ تاریخی بار دیگر به دوران پرعظمت خود نزدیک شده است و هر روز شاهد حضور هزاران جهانگرد خارجی است که به قصد گذر در تاریخ سرزمین کهن تمدن شرق به شهر بم سفر می نمایند.

هم اکنون آواربرداری از 99 درصد این بنای تاریخی انجام شده است و بازسازی بنا نیز همچنان ادامه دارد و با کوشش های انجام شده حالا بم جزو سه اثر برتر پربازدید کشور است.

مدیر پایگاه میراث دنیای بم بیان داشت که بخش های گسترده ای از ارگ بم بازسازی شده است و این فرایند با بازسازی راه دسترسی به حاکم نشین ارگ بم و بعلاوه هشتی ابتدایی ارگ بم ادامه خواهد یافت.

افشین ابراهیمی با ابراز رضایت از فرایند بازسازی ارگ بم اضافه کرد که این ارگ در سال های اخیر به بزرگ ترین کارگاه بازسازی آثار تاریخی در دنیا تبدیل شده است و نمادی از همدلی برای حفظ بنای به جای مانده از یک تمدن کهن است.

وی با اشاره به بازدید چشمگیر جهانگردان داخلی و خارجی از این بنای تاریخی در امسال گفت:

با بازسازی راه دسترسی به حاکم نشین ارگ بم امیدواریم در ایام نوروز سال آینده جهانگردان بتوانند از حاکم نشین ارگ نیز بازدید نمایند.

حاکم نشین بلندترین مکان ارگ بم است که می توان از این بخش منظر شهر بم و ارگ بم را مشاهده کرد و یکی از زیباترین منظره ها جهانگردی در ایران است.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1524

به "باز شدن در حاکم نشین بم پس از 13 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باز شدن در حاکم نشین بم پس از 13 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید