آنالیز اختلاف بین فعالان حوزه نساجی و تولیدکنندگان مستربچ

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران در نشست اخیر خود به آنالیز اختلاف بین فعالان حوزه نساجی و تولیدنمایندگان مستربچ پرداختند. طبق آنچه در این نشست مطرح شد در حال حاضر تولیدنمایندگان الیاف برای تأمین مستربچ مشکی باکیفیت از محصولات وارداتی استفاده می نمایند که مورد اعتراض تولیدنمایندگان مستربچ داخلی قرار گرفته است.

آنالیز اختلاف بین فعالان حوزه نساجی و تولیدکنندگان مستربچ

بر اساس اظهارات بابک شایسته، عضو هیات مدیره انجمن فراورینمایندگان مستربچ و کامپاند ایران، ظرفیت و توان فراوری مستربچ مشکی در ایران وجود دارد و تعدادی از شرکت های فراورینماینده الیاف از این محصول استفاده نموده و رضایت دارند.

وی توضیح داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت طی استعلامی که از انجمن داشته این توان و ظرفیت فراوری داخل را آنالیز نموده و باید در این رابطه نظر دهد.

این فعال مالی ادامه داد: در حوزه مستربچ با فراوری مازاد روبه رو هستیم؛ میزان فراوری این محصول در ایران سه و نیم میلیون تن است درحالی که بین 400 تا 500 هزار تن مصرف داخل داریم.

در این بین اعضای انجمن نساجی از مشکل در تأمین مستربچ مشکی با کیفیت سخن گفتند و خواهان امکان ادامه واردات این محصول شدند. علیمردان شیبانی، نایب رئیس انجمن نساجی با بیان این مطلب که واردات یک محصول زمانی توجیه پیدا می نماید که از نظر کیفیت و یا قیمت مناسب تر باشد، گفت: در این شرایط اگر فراورینماینده ای بتواند ماده اولیه خود را از داخل تهیه کند، هیچ گاه به سراغ واردات نمی رود و خود را درگیر بروکراسی ها و پیچیدگی های امور بانکی، گمرکی و غیره نمی نماید. پس باید متوجه شد که چرا فعالان نساجی ترجیح می دهند مستربچ مشکی خود را از بازارهای دیگر تهیه نمایند.

وی اضافه نمود: در این حوزه تمام نیازهای خود را به مستربچ به وسیله بازار داخل تهیه می کنیم و باور داریم در سایر رنگ ها به جز مشکی، کیفیت فراوری داخل بالاست.

بر اساس اظهارات او استفاده از مستربچ مشکی فراوری داخل می تواند بازارهای صادراتی بخش نساجی را به خطر بیندازد و اگرنه تأمین مواد اولیه از داخل هزار درصد به نفع فراورینماینده است.

طبق اظهارات دیگر اعضای این انجمن میزان صادرات سالانه این بخش حدود 25 میلیون دلار است.

در این رابطه ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تأکید بر این مطلب که واردات مدیریت شده باید انجام گردد و این یک اصل در تجارت است، گفت: برای حفظ کیفیت گاهی ضروری است واردات نیز انجام گردد، درباره موضوعی که هم امروز مطرح شد فعالان حوزه نساجی اعلام کردند که اگر فراورینمایندگان مستربچ از نظر کیفی به حد مورد انتظار برسند، با هرگونه ممنوعیت واردات در این بخش موافقند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد: 100 درصد موافق فراوری هستیم اما مسئله این است که به اذعان فعالان حوزه نساجی، مستربچ مشکی فراوری داخل، کیفیت الیاف را پایین می آورد.

فرشید شکرخدایی، نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت نیز با حمایت از اصل رقابت در فراوری، یادآور شد: بخش خصوصی نباید اجازه دهد که استراتژی توسعه ای که امروز در حوزه خودرو حاکم شده به سایر بخش ها نیز سرایت کند. باید رقابت را رعایت نموده و از کیفیت دفاع کنیم. از ادبیات خصولتی ها برای توسعه استفاده نکنیم.

در نهایت مقرر شد نظر نهایی کمیسیون صنایع اتاق ایران پس از جمع بندی بر اساس دیدگاه های دو طرف در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 882

به "آنالیز اختلاف بین فعالان حوزه نساجی و تولیدکنندگان مستربچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اختلاف بین فعالان حوزه نساجی و تولیدکنندگان مستربچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید