برترین دمنوش های تابستانی برای حفظ سلامت

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، دمنوش های تابستانی می توانند یک راه چاره فوق العاده برای حفظ سلامتی در هوای گرم تابستان باشند.

برترین دمنوش های تابستانی برای حفظ سلامت

انواع چای های گیاهی، جوشانده و دمنوش مزایای زیادی برای سلامتی دارند از کاهش استرس گرفته تا بهبود هضم و سم زدایی کل بدن. در این نوشتار با 5 دمنوش تابستانی عالی و طراوت بخش و 6 یخ چای (آیس تی) خنک و خوش طعم آشنا خواهید شد که همگی برای سلامتی مفید هستند. می توانید این نوشیدنی ها را تابستان سال جاری امتحان کنید و راحت تر به جنگ گرما بروید. با ما همراه باشید.

1. دمنوش بابونه

بابونه اندازه فراوانی از فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین A و مواد معدنی (کلسیم، فلوراید و...) دارد. دمنوش بابونه باعث کاهش استرس می گردد، سطح قند خون را کنترل می نماید و گرفتگی و درد قاعدگی را تسکین می دهد. این دمنوش هم مانند بسیاری از دیگر دمنوش های گیاهی، دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی است. این دمنوش مفید تابستانی بعلاوه می تواند به صورت موضعی برای درمان جای جوش و آکنه مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه دمنوش معمولا از گل بابونه خشک استفاده می گردد به این ترتیب که آب جوش را روی گل ها می ریزید و پنج تا هشت دقیقه صبر می کنید تا دم بکشد. برای تنوع دادن به این دمنوش می توانید چند برش آناناس یا حتی چند تکه پوست پرتقال به آن اضافه کنید.

2. دمنوش رویبوس یا چای سرخ

رویبوس یا چای سرخ که به طور عمده در آفریقای جنوبی پرورش داده می گردد حاوی آلفا هیدروکسی اسید، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منگنز است. این دمنوش بدون کافئین باعث کاهش فشار خون می گردد، درد مفاصل را کاهش می دهد، چربی شکم را می سوزاند و سطح قند خون را کنترل می نماید. خواص ضد پیری و ضد التهابی هم در این دمنوش وجود دارد. برگ های چای رویبوس یا چای سرخ بسیار ظریف هستند و باید در یک مکان سرد و خشک نگهداری شوند. چای سرخ را در آب جوش بریزید و پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. می توانید کمی عسل و آب لیمو هم به دمنوش تان اضافه کنید و لذت ببرید. نوشیدن این دمنوش در این روز های گرم به شما طراوت و تازگی می دهد. به این نوشیدنی سبک می توانید مواد متنوعی اضافه کنید از جمله لیمو، توت و زنجبیل و حتی هلو.

3. دمنوش زنجبیل

زنجبیل حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ث، پتاسیم، فسفر و جینجرول است (ترکیبی از خواص آنتی اکسیداتیو و ضد التهابی). دمنوش زنجبیل استرس را از بین می برد. این دمنوش بعلاوه با رادیکال های آزاد مبارزه نموده، سوء هاضمه را درمان و فرایند چربی سوزی را تسهیل می نماید. یک تکه ریشه زنجبیل را بردارید و بشویید. سپس آن را در آب جوش بیندازید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه روی حرارت پایین بجوشد. اندازهی عسل هم به آن اضافه کنید و لذت ببرید. بعلاوه برای داشتن یک دمنوش زنجبیلی متفاوت، می توانید چند برش سیب و چند برگ نعنا هم به آن اضافه کنید.

4. دمنوش نعناع فلفلی

گیاه نعنا فلفلی منبع خوبی از ویتامین های A و C، آهن، مس، کلسیم و منگنز است. دمنوش نعنا فلفلی استرس را کاهش می دهد، مسائل سینوس را درمان می نماید، درد و گرفتگی قاعدگی را تسکین می دهد و به خواب بهتر شما یاری می نماید. این دمنوش بعلاوه تمرکز را بالا می برد، هضم را بهبود می دهد و سیستم ایمنی را تقویت می نماید. برای تهیه این دمنوش طراوت بخش، برگ های نعناع فلفلی (خشک یا تازه) را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 5 تا 7 دقیقه دم بکشد. بعد ترکیب را صاف کنید و کمی آب لیمو و عسل برای بهبود طعم به آن اضافه کنید. بعلاوه می توانید چند برش هلو به دمنوش اضافه کنید و آن را به صورت یخ چای مصرف کنید. یخ چای سیب، نعناع فلفلی و لیمو هم برای تابستان عالی است.

5. دمنوش آویشن

آویشن دارای مجموعه ای از مواد مغذی است از جمله ویتامین A، ویتامین C، پروتئین، آهن، کلسیم و مهمیم. دمنوش آویشن به علت نقشی که در درمان گلودرد، برونشیت، کولیک و آرتریت دارد، شناخته شده است. این دمنوش بعلاوه حافظه را افزایش می دهد و فراوری گلبول های سفید را تحریک می نماید. برای آماده کردن این دمنوش، آب جوش را روی برگ آویشن خشک یا تازه بریزید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و لذت ببرید. با افزودن برش های توت فرنگی هم دمنوش تان طعم بهتری خواهد داشت.

نکته مهم

درست است که این دمنوش های گیاهی سرشار از مواد مغذی هستند، اما باز هم ممکن است بعضی از عوارض جانبی را در بعضی افراد ایجاد نمایند. به اسم مثال، اگر آلرژی شدید دارید، باید از مصرف چای بابونه پرهیز کنید. به طور مشابه، اگر هر دارویی مصرف می کنید، نوشیدن دمنوش ها ممکن است با دارو های شما تداخل داشته باشد؛ بنابراین در صورتی که بیماری خاصی دارید، توصیه می گردد قبل از مصرف چای های گیاهی با پزشک تان مشورت کنید تا خیال تان راحت گردد که انواع جوشانده و دمنوش تابستانی مسئله ای برای شما ایجاد نمی نمایند.

یخ چای های طراوت بخش مخصوص روز های گرم تابستانی

احتمالا طی همین چند روزی که از تابستان گذشته گرما را حسابی حس نموده اید و بار ها در فکر راهی برای خنک شدن بوده اید. علاوه بر دمنوش هایی که در بالا قید شد، چند یخ چای هم به شما آموزش خواهیم داد که لذت این فصل گرم را برای تان چند برابر نمایند. ماه های گرم تابستان که از راه می رسند، می توانید چند لیوان یخ چای در یخچال داشته باشید و هر بار که از سر کار به خانه برمی گشت یا خسته از کار هستید میل کنید و لذت ببرید.

1. یخ چای لیمو و توت سیاه

اندازهی چای سبز (حدود 10 گرم) را به یک لیتر آب سرد اضافه کنید و اندازهی تراشه پوست لیمو هم داخل آب بریزید. این مواد را هم بزنید و بعد آن را در یخچال قرار دهید تا به مدت 6 الی 12 ساعت بماند و طعم و مزه پوست لیمو و چای سبز وارد آب گردد. بعد از گذشت این زمان ترکیب را صاف کنید. بعد یک پارچ بردارید و داخل آن قالب های کوچک یخ بریزید. لیموی پوست کنده را بردارید و به صورت دایره برش زده و به پارچ اضافه کنید. یک مشت توت سیاه تازه را برای غلبه بر طعم ترش نوشیدنی تان داخل پارچ بریزید. مخلوط چای سبز را هم داخل پارچ بریزید و آیس تی شما آماده است.

2. یخ چای ارل گری، نعناع و پرتقال

ارل گری خود طعم برگاموت دارد، همان عطر و بوی پوست مرکبات که به چای اضافه می گردد. 10 گرم چای ارل گری را به یک لیتر آب سرد اضافه کنید، 3 شاخه نعناع و پوست یک پرتقال را هم داخل آب بریزید. اجازه دهید ترکیب به مدت 6 تا 12 ساعت داخل یخچال بماند تا طعم چای و نعنا و پوست پرتقال وارد آب گردد. سپس ترکیب را صاف کنید و آن را همراه با پرتقال پوست کنده که به صورت دایره برش خورده، به یخ داخل پارچ اضافه کنید. یک شاخه نعنا هم داخل پارچ قرار دهید.

3. یخ چای موهیتو

به دقت پوست یک لیمو را رنده کنید به طوری که قسمت سفید پوست که طعم تلخ دارد، با تراشه ها مخلوط نگردد. پوست لیمو و 12 گرم چای سبز را به آب داغ اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید چای به مدت 5 دقیقه دم بکشد و بعد آن را صاف کنید. پوست لیمو را اضافه کنید و اجازه دهید چای به طور کامل خنک گردد. یک پارچ بردارید و داخل آن یخ، برش های لیمو و نعناع را بریزید و بعد ترکیب چای را اضافه کنید. شما می توانید عسل ذوب شده در آب هم به مخلوط اضافه کنید تا طعم آن شیرین گردد.

4. یخ چای لیمویی کلاسیک

برای تهیه این یخ چای پوست یک لیمو را رنده کنید و آن را همراه با 12 گرم چای به آب جوش اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید چای به مدت 5 دقیقه دم بکشد و بعد آن را صاف کنید. برای اینکه آیس تی شیرین داشته باشید، کمی آب گرم به عسل اضافه کنید و هم بزنید تا عسل خوب حل گردد. اجازه دهید ترکیب کاملا خنک گردد. در یک پارچ یخ و برش های لیمو را قرار بدهید. چای و محلول عسل را اضافه کنید و قبل از نوشیدن یخ چای آن را هم بزنید.

5. یخ چای شیر و عسل

برای آماده کردن این یخ چای، 4 فنجان آب را بجوشانید. بعد ظرف را از روی حرارت بردارید، 15 گرم چای به آب بیفزایید و 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. ترکیب را صاف کنید، کمی شیر و اندازهی عسل برای شیرین کردن چای اضافه کنید. یک ساعت صبر کنید تا ترکیب خنک گردد. در نهایت یخ روی چای تان بریزید.

6. یخ چای انار و لیمو

برای آماده کردن یخ چای حاوی انار، داشتن آب انار کفایت می نماید. ابتدا 8 فنجان آب را بحوشانید و 6 گرم چای سفید به آب اضافه کنید. 5 تا 7 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد ترکیب را صاف کنید. 4/1 فنجان شکر به چای اضافه کنید. وقتی که چای سر شد 2 فنجان آب انار و 4 تا 5 برش لیمو را به یک پارچ پر از یخ اضافه کنید و در نهایت ترکیب چای را هم داخل پارچ بریزید.

در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید اندازه زیادی یخ چای را آماده کنید، و به مرور طی دو الی سه روز بنوشید. حتی می توانید میوه یا دمنوش مورد علاقه تان را انتخاب کنید و یخ چای مخصوص خودتان را بسازید.

منبع: همگردی
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1266

به "برترین دمنوش های تابستانی برای حفظ سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین دمنوش های تابستانی برای حفظ سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید