تجربه پیروز برندسازی مقصد نیوزلند با استفاده از گردشگری فیلم

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، در سال 2001، نخستین قسمت از فیلم سه گانه ارباب حلقه ها در 10 هزار سینمای سرتاسر جهان به نمایش درآمد. این فیلم با کوشش بازاریابان مقصد گردشگری نیوزلند در این کشور فیلمبرداری شده بود تا فرصت خوبی برای برندسازی مجدد نیوزلند ایجاد نماید. در حقیقت، تمامی سرزمین نیوزلند به عنوان جهانی میانی (مکان وقوع ماجرای ارباب حلقه ها که جایی تخیلی است و در کتاب تولکین، نویسنده کتاب ارباب حلقه ها به عنوان مکان وقوع حوادث آمده است) برندسازی مجدد شده بود.

تجربه پیروز برندسازی مقصد نیوزلند با استفاده از گردشگری فیلم

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

پیتر جکسون، کارگردان نیوزلندی فیلم، از 150 مکان برای فیلمبرداری در سرتاسر نیوزلند استفاده کرد تا زیبایی های مناظر این کشور را در فیلم نشان دهد. بیشتر گزارش های مربوط به فیلم و اخبار سینمایی رسانه ها بر این نکته تأکید داشتند که فیلم در نیوزلند فیلمبرداری می گردد. مدت زمان طولانی فراوری فیلم و انتشار پی در پی هر فیلم از سه گانه ارباب حلقه ها برای مدت زیادی باعث شد تا موضوع گردشگری نیوزلند بر سر زبان ها باشد. همچنین نامزد شدن فیلم برای جایزه اسکار پایداری این موضوع را بیشتر کرد. در پژوهش بازار سال 2003 معین شد که 90٪ گردشگران نیوزلند از ساخته شدن فیلم ارباب حلقه ها در این کشور اطلاع داشتند و مناظر فوق العاده فیلم یکی از دلایلی بود که مردم به آن جا سفر می کردند.

هنگامی که نخستین نسخه از این سه گانه برای نمایش در سال 2001 بیرون آمد، سازمان گردشگری نیوزلند به آن به عنوان یک ابزار ترویجی نگاه می کرد که می توانست ارزش مالی زیادی داشته باشد. بر مبنای اندازه گیری حضور مردم در سینماها، آن ها تخمین زدند که نمایش فیلم ارزشی معادل 41 میلیون دلار به لحاظ فعالیت های ترویجی برای نیوزلند داشته باشد. در سال 2002، تعداد بازدیدکنندگان نیوزلند 7% افزایش داشت در حالی بود که به خاطر وقوع حادثه 11 سپتامبر میانگین نرخ افزایش بازدیدکنندگان در جهان تنها 3% بود. پس از برنده شدن جایزه اسکار در سال 2002 یک سری تبلیغات با عنوان بهترین کشور در نقش مکمل، وبسایت گردشگری نیوزلند بیش از 1 میلیارد کلیک داشت. این سایت به سایت هایی پیوند داشت که مقاصدی را که در آن جا فیلمبرداری شده بود، معرفی می کردند، همینطور سایت های تورگردانی که خدمات بازدید از این مکان ها را ترتیب می دادند.

دولت نیوزلند بلافاصله پس از پخش فیلم، مبلغ 6/18 میلیون دلار در پروژه ای برای تبلیغ و ترویج این کشور هزینه کرد. نخست وزیر وقت، هلن کلارک، شخصا تاکید نمود که برندسازی نیوزلند باید به عنوان خانه ارباب حلقه ها صورت گیرد و تصدیق کرد که جهان باید به وسیله این فیلم کشور را بشناسد. او حتی شخصی را منصوب کرد تا به فرآیند ترویج و نفوذ این سه گانه یاری کند. کمپین ترویجی نیوزلند، شامل برنامه های مختلف رسانه ای با رویدادهای متعدد برای معرفی این فیلم طراحی شد. از آن جا که بین هر قسمت از این سه گانه فاصله زمانی وجود داشت، بنابراین برای معرفی و سازماندهی برنامه های ترویجی متناسب با بخش های متفاوت گردشگری کشور، فرصت کافی در اختیار برنامه ریزان قرار داشت. نقشه هایی شامل مکان های فیلمبرداری تهیه گشت و تورگردانان داخلی برنامه هایی برای بازدید از این مکان ها ترتیب دادند که شامل تورهای نیم روزه تا 22 روزه می شد.

کارآفرینان بی شماری برای سرمایه گذاری بر موفقیت های فیلم دست به کار شدند. عده ای نام این حرکت مالی را اقتصاد فرودویی گذاشتند که در نهایت باعث تزریق اعتماد به نفس و سرمایه به شهرها و روستاهای مختلف نیوزلند گشت. کتاب راهنمای ارباب حلقه ها که توسط ایان برودی نوشته شده بود، در همان 7 هفته اول پس از نمایش نخستین فیلم در سال 2001، نزدیک به 70 هزار نسخه فروش داشت. همچنین تورهای بسیاری با استفاده از نام فیلم شکل گرفت و انجام شد؛ مانند تور پرواز ارباب حلقه ها با هلیکوپترهای نلسون، یا تور سافاری در سرزمین ارباب حلقه ها با نوماد سافاریز. دهکده کوچکی که به عنوان دهکده هابیت ها در فیلم استفاده شده بود، در سال 2003 به درآمدی حدود 20 برابر درآمد عادی سالانه خود دست پیدا کرد و اکنون به یک مرکز پررونق گردشگری تبدیل شده است. تمام تابلوهای این دهکده از نام واقعی آن که ماتاماتا است، به هابیتون یعنی دهکده هابیت ها تغییر نموده؛ مانند اینترنت کافه هابیت، شرکت اتوبوس رانی هابیتون. این دهکده از یک مرکز دامپروری به یک مقصد گردشگری بدل شده است و هر نفر برای بازدید از آن باید 40 دلار هزینه کند.

گردشگری فیلم ایجاد شده در نیوزلند باعث شد تا فصل بازدید گردشگران در نیوزلند به ماه های بیشتری افزایش یابد. در سال 2002 به سفارش سازمان گردشگری نیوزلند تحقیقی توسط مؤسسه پژوهش های مالی نیوزلند بر روی آثار ارباب حلقه ها بر گردشگری نیوزلند صورت گرفت. در گزارش این تحقیق از قرار دادن محصولات در فیلم طرفداری شده و آن را کاری سودمند برای رساندن پیغام تبلیغاتی به وسیله فیلم یا برنامه های تلویزیونی دانسته است. همچنین فیلم های معرفی کننده را ابزار با ارزشی برای قراردادن محصول و کاتالیزوری برای معرفی یک مقصد گردشگری می داند؛ به شرطی که پیغام تبلیغاتی فیلم به یادماندنی و دیرپا باشد. توانایی تشخیص فرصت های ترویجی و پیش بینی تقاضا برای بالابردن فواید فیلم بسیار مهم است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 160

به "تجربه پیروز برندسازی مقصد نیوزلند با استفاده از گردشگری فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه پیروز برندسازی مقصد نیوزلند با استفاده از گردشگری فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید