تصویب کلیات طرح مدیریت تالاب آق گل در شورای برنامه ریزی استان مرکزی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران/مرکزی استاندار مرکزی گفت: تالاب آق گل نیازمند حمایت جدی است، در غیر این صورت در شرایط خشکسالی و کم بارشی از بین خواهد رفت.

تصویب کلیات طرح مدیریت تالاب آق گل در شورای برنامه ریزی استان مرکزی

سیدعلی آقازاده روز یکشنبه 11 مهر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی اظهار کرد: تالاب آق گل از نظر ساختاری فوق العاده آسیب پذیر است و اگر از جانب دستگاه های مسئول حمایت نشود در آینده ای نزدیک از بین خواهد رفت. تفاهم نامه ای برای مدیریت این تالاب بین دو استان همدان و مرکزی تهیه شده که این طرح در همدان به تصویب رسیده و در استان هم کلیات طرح مصوب می شود و برای آنالیز بیشتر در کارگروه امور زیربنایی و آمایش زیست محیطی استان مطرح می شود.

وی اضافه نمود: مدیریت تالاب آق گل پروژه مشترک بین دو استان مرکزی و همدان است و احتیاج است موضوعاتی که تعریف شده و مورد تایید دو استان است دنبال شود. مدیریت این تالاب باید واحد باشد و وظایف تعریف شده هر استان به برترین شکل انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی هم در این نشست گفت: مدیریت تالاب ها دارای اهمیت ویژه ای است و این مهم احتیاجمند کار تخصصی است.

مهدی زندیه وکیلی اعلام کرد: احتیاج بود موضوع مدیریت تالاب آق گل قبل از ورود به شورای برنامه ریزی و توسعه استان به منظور کارشناسی و آنالیز در نشست های کارگروه امور زیربنایی آمایش زیست محیطی و امور زیربنایی استان مطرح می شد.

رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست با اشاره به اینکه اجرای طرح جامع تالاب ها از 16 سال پیش در کشور شروع شده گفت: سال 95 طرح مدیریت تالاب میقان مصوب شد که در حال حاضر هم بر اساس این طرح در حال حرکت هستیم، تالاب آق گل هم در مرز استان مرکزی و استان همدان قرار گرفته است که برنامه مدیریت آن تهیه و در شورای برنامه ریزی استان همدان هم مصوب شده و امیدواریم این مهم در استان مرکزی هم مصوب شود تا بتوان رویکرد زیست بومی درخصوص آن مناسبی داشت.

وی ادامه داد: خاکریز این منطقه 830 هکتار و پهنه آبگیر تالاب 1300 هکتار است و آب آن علاوه بر بارش های سالانه از کانال هایی از رودخانه قره چای هم تامین می شود.

به گزارش خبرنگاران در این نشست این موارد به اسم مصوبه پیشنهادی طرح مدیریت تالاب آقگل مطرح شد:

ساختار بین بخشی مصوب برنامه از طرف استاندار ابلاغ و به منظور اجرایی شدن برنامه مدیریتی اعمال می شود.

تمامی دستگاه های اجرایی مکلف هستند اجرای اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت جامع تالاب آق گل مرتبط با دستگاه خود را در برنامه و بودجه سنواتی خود لحاظ نموده و گزارش پیشرفت کار خود را به کمیته استانی مدیریت جامع تالاب آق گل و شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه نمایند.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم مکلف است در تخصیص بودجه های استانی به دستگاه ها، اقدامات اولویت دار این برنامه را لحاظ کند.

اداره کل محیط زیست مکلف است به اسم دبیرخانه کمیته استانی مدیریت تالاب بر اساس برنامه و پروتکل های پایش برنامه مصوب، ضمن اخذ گزارش از دستگاه های ذیربط، گزارش های دوره ای منظم از شرایط تالاب و فرایند پیشرفت اجرای برنامه مدیریت را به کمیته استانی مدیریت تالاب ارائه کند.

هرگونه عملیات اجرایی و عمرانی و طرح های توسعه مربوط به اشتغالزایی و تغییر کاربری در حوزه تالاب آق گل در آینده باید برابر مقررات و برنامه مدیریت جامع تالاب و هماهنگی لازم با اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شود.

به گزارش خبرنگاران در این نشست مصوب شد واگذاری سه انبار مازاد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از اتمام قرارداد از مستاجر در اختیار اداره کل غله این استان برای انبار محصولات استراتژیک قرار گیرد.

اختصاص مکانی از سوی اداره کل تعاون کار و رفاه احتماعی برای ایجاد مرکز امنیت فضای مجازی و تغییر کاربری 30 طرح، از دیگر مصوبات این جلسه بود.

بعلاوه در این نشست کلیات طرح مدیریت تالاب آقگل به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1334

به "تصویب کلیات طرح مدیریت تالاب آق گل در شورای برنامه ریزی استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب کلیات طرح مدیریت تالاب آق گل در شورای برنامه ریزی استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید