داستان خروج از پیش فراوری تا پخش اینترنتی
به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، زمان، زمانِ اکران است. اکران نوروز یکی از زمان هایی است که پای دلالان اکران وسط می آید و بی تعارف هرکه زورش بیشتر باشد اکران نوروز را از آنِ خود می نماید. اما نوروز 99 ماجرایی دیگر دارد. کشور با اپیدمی کرونا روبرو می گردد و سینماها تعطیل.
گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران:
ماجرای پخش اینترنتی فیلم سینمایی خروج این روزها بسیار بر سر زبان ها افتاده و اینکه چگونه بیستمین اثر ابراهیم حاتمی کیا به این خط شکنی رسید. تمام ماجرای خروج از پیش فراوری تا پخش اینترنتی به شکل کوتاهی در شش اپیزود در قالب گزارشی پیش روی شما واقع شده است.
اپیزود اول)
داستان از پاییز 97 کلید خورد. زمانی که یک فایل صوتی به ابراهیم حاتمی کیا می رسد. در این فایل توضیح یک اتفاق مهم در یک شهر کوچک ایران روایت شده است. او تحقیقات روی ماجرا را آغاز و با بیش از 30 نفر از افراد مرتبط با واقع صحبت می نماید. انتها وی تصمیم به نگارش فیلم نامه خروج می گیرد.
حاتمی کیا نگارش فیلم نامه خروج را در زمستان 1397 آغاز می نماید و فرآیند فیلم برداری از یکی از روستاهای شهرستان گچساران آغاز و در قم به سرانجام می رسد.
اپیزود دوم)
خروج حاتمی کیا برای سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر مهیا می گردد و برای نخستین بار در روز اول جشنواره به نمایش در می آید. واکنش ها به این فیلم متفاوت بود؛ بعضی آن را ضعیف دانستند و بعضی دیگر از آن به عنوان یک اثر ماندگار نام بردند. هرچه که بود همه بر بازی عالی فرامرز قریبیان در آن هم نظر بودند و انتها خروج حاتمی کیا پیروز شد نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و بهترین صداگذاری، سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس گردد و سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی و بهترین جلوه های ویژه بصری را هم دریافت کند.
اپیزود سوم)
زمان، زمانِ اکران است. اکران نوروز یکی از زمان هایی است که پای دلالان اکران وسط می آید و بی تعارف هرکه زورش بیشتر باشد اکران نوروز را از آنِ خود می نماید. اما نوروز 99 ماجرایی دیگر دارد. کشور با اپیدمی کرونا روبرو می گردد و سینماها تعطیل.
شنای پروانه، پسرکشی، لامینور، لاله، بازیووو، خوب بد جلف2 و زن ها فرشته اند2 هفت فیلمی بودند که سهمیه اکران نوروزی گرفته داشتند و مهیای اکران می شدند که به یکبار ورق چرخید! و حالا این هفت تهیه کننده نشسته اند چشم انتظار سرانجام کرونا و تصمیمات جدید شورای صنفی و اکران فیلم هایشان.
اپیزود چهارم)
خروج سهمی در اکران نوروزی ندارد. شرایط کشور بهم ریخته و فیلم های نوروزی هم معین نیست تا چه زمانی باید منتظر اکران باشند. طبیعتا فیلم های دیگر نیز پشت سر آنها در انتظار اکران ایستاده اند و صف اکران در سال 99 شلوغ می گردد.
اکنون زمان یک تصمیم مهم است. در صف انتظار برای اکران بایستی یا قواعد کلیشه ای سینمای ایران را برهم بزنی؟
اپیزود پنجم)
جهان بیش از یک دهه است که صنعت سینما را به پلتفرم های آنلاین گره زده است. نت فلیکس را باید پرچم دار اکران اینترنتی نامید. این کمپانی فراوری کننده مجموعه های تلویزیونی آمریکایی درحالی قواعد اکران را برهم زد که تا پیش از آن فیلم ها تنها در صورتی برای اکران اینترنتی مجاز بودند که حداقل نود روز بین اکران در سینماهای عظیم آمریکا و اکران اینترنتی آنها فاصله افتاده باشد. اما نت فلیکس این قانون نانوشته را زیرپا گذاشت و بعد از یک اکران محدود اقدام به پخش آنلاین فیلم هایش برای میلیون ها مشترکی اینترنتی کرد.
نت فلیکس در این مدت با به کارگیری روش ها و الگوهای مختلف، علاوه بر غلبه به چالش های تجاری، موجب احیا و درخشش گونه های هنری رو به انقراض هم شد؛ به طوری که باید گفت طی همین دو سال گذشته، ساخته و دیده شدن آثاری چون رما، مرد ایرلندی، داستان ازدواج، مستند کارخانه آمریکایی و… بدون سرمایه گذاری و الگوی تجاری نت فلیکس ممکن نبوده است.
تا جاییکه حتی روما محصول نتفلیکس برنده 4 جایزه اسکار می گردد.
اپیزود نهایی)
حالا اکران خروج در انتظار یک ریسک عظیم است چراکه پیش قدم شدن برای اکران فیلم در بستر اینترنت در ایران را باید یک ریسک خلاقه نامید. ریسکی که تنها از مردی چون ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کننده ای چون سازمان اوج برمی آمد. هرچند به ظاهر، این ریسک می تواند پرخطر باشد و برای خروج حاتمی کیا دردسر آفرین، اما تجارب بین المللی حاکی از آن است که با این شیوه اکران نیز می توان به پیروزیت و فروش بالا رسید.
حالا باید منتظر ماند و دید خروج حاتمی کیا از قواعد کلیشه ای سینما جواب می دهد یا خیر؟
نگارنده: مسعود کشاورز
منبع: خبرگزاری دانشجو