عدم ثبات در تصمیم گیری، فرار مغز ها و بروکراسی اداری عظیم ترین مسائل کسب وکار ها در کشور است

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، مدیرعامل یک شرکت فناور با اشاره به قوانین متعدد و دست و پاگیر که سد راه توسعه کسب وکارهاست، گفت: با مشکل کمبود نیروی انسانی به دلیل فرارمغز ها روبه رو هستیم.

عدم ثبات در تصمیم گیری، فرار مغز ها و بروکراسی اداری عظیم ترین مسائل کسب وکار ها در کشور است

محمدمهدی کاشف، مدیرعامل شرکت فناور پانوسا در مصاحبه با خبرنگار فناوری خبرنگاران گفت: این شرکت به طور رسمی کار خود را از سال 98 آغاز نموده و درواقع اسپین آفی (Spin-off) از شرکت پارسا موتور سامان است که سال 91 کار خود را در زمینه بازرگانی و واردات خودرو آغاز نموده بود، ولی از شهریور 96 کار تحقیقاتی روی یک پروژه نو را آغاز کرد تا بتواند کسب وکار جدیدی راه اندازی کند. این کسب وکار جدید، یک پلتفرم آنلاین برای ارائه خدمات حوزه خرید و فروش خودرو بود که من مدیر این پروژه در شرکت پارسا موتور بودم. بعد از انجام فاز مطالعات و آنالیز های مختلف این پروژه، به تاسیس شرکت پانوسا منجر شد.

وی در خصوص محصولات و خدمات شرکت پانوسا گفت: نام مهم ترین محصول شرکت، پلتفرم سوییچ است (switch.ir) که در واقع حاصل تحول دیجیتال (digital transformation) شرکت پارسا موتور سامان است. افراد می توانند به وسیله این پلتفرم اقدام به خرید یا فروش خودرو نمایند. در این پلتفرم برای ارائه خدمت به افرادی که متقاضی فروش خودرو خود هستند ابتدا متخصصان سوییچ خودرو را با پیشرفته ترین تجهیزات کارشناسی فنی نموده، براساس شرایط فنی و بدنه و شرایط روز بازار قیمت گذاری عادلانه می نمایند و به متقاضی مشاوره می دهند.

کاشف ادامه داد: با این کار مشتریان می توانند درست تر تصمیم گیری نمایند. این خودرو ها برای ارائه به متقاضیان خرید در نمایشگاه آنلاین قرار می گیرند و تیم شرکت تا آخرین مرحله انجام معامله از طرف فروشنده مراحل کار را دنبال می نمایند. از سوی دیگر افرادی که درخواست خرید خودرو دارند، مشخصات و بودجه مدنظر را در سامانه ثبت می نمایند، تیم سوییچ کوشش می نماید در کوتاه ترین زمان ممکن خودرو هایی با مشخصات مورد نظر یافته، کارشناسی کند و به صورت سیستمی یا تلفنی به اطلاع متقاضی برساند.

به گفته مدیرعامل این شرکت فناور؛ بعد از اینکه خودروی مطلوب خود را انتخاب کردند، آن را از نزدیک بازدید می نمایند در نهایت در صورت رضایت وی تا مرحله آخر انجام معامله، تبادل اقتصادی، انتقال سند و تعویض پلاک در کنار مشتریان خواهد بود. با مجموعه این خدمات وقت زیادی از افراد صرفه جویی شده، ریسک ها و مخاطرات فراوان یک معامله خودرو پوشش داده می گردد. طراحی این پلتفرم از مدل کسب وکار و طراحی تجربه مشتری تا طراحی فرآیند ها و نوشتن نرم افزار ها همه با شرکت پانوسا بوده است.

کاشف در خصوص فعالیت این شرکت اضافه کرد: این شرکت در سه حوزه مختلف مشغول به فعالیت است؛ توسعه نرم افزار، آموزش و مشاوره در حوزه تحول دیجیتال و راه چاره های فناورانه به کسب وکار ها و سازمان ها. در حوزه تحول دیجیتال سعی داریم تا با یاری کردن به شرکت ها در بازطراحی کسب وکار ها و حرکت به سمت دیجیتالی شدن، آموزش و مشاوره دهیم و اگر لازم باشد نرم افزار نیز توسعه می دهیم. با این کار در نهایت به کسب وکار ها یاری می کنیم که کار خود را در بازار ادامه دهند به این صورت که با پکیج مشاوره ای که به آن ها ارائه می دهیم، می توانند از حاصل مطالعات و بنچمارک و همچنین شرایط رقبای خود را در بازار آنالیز نمایند. در این راستا برای بعضی شرکت ها و کسب وکار ها محصول هم ارائه کردیم که یکی از آن ها همان پلتفرم سوییچ است.

وی در خصوص برنامه هایی که برای این شرکت در نظر گرفته اند، گفت: در این سه حوزه سعی داریم که کار را دنبال کنیم و در راستا آموزش و مشاوره تفاهم نامه ای با سازمان مدیریت صنعتی داریم که براساس آن شریک این سازمان در زمینه تحول دیجیتال خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت فناوری پانوسا اضافه کرد: سازمان مدیریت صنعتی یک مرکز تحول دیجیتال دایر نموده که با همکاری سازمان دوره ها و کارگاه های آموزشی را ما به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می کنیم. همچنین دوره هایی را برای آموزش دورکاری برای شرکت ها و سازمان هایی مانند شهرداری تهران برگزار کردیم تا بتوانند نحوه مدیریت نیروی انسانی را به صورت دورکاری و با یاری ابزار های فناورانه به ویژه در شرایط پاندمی کرونا تجربه نمایند.

کاشف در خصوص چشم انداز این شرکت نیز اضافه کرد: برنامه داریم سیستم هایی را براساس هوش مصنوعی و تحلیل داده توسعه دهیم. درواقع نگاه کلی ما این است که هر جایی که بتوانیم از فناوری های دیجیتال و ICT برای یاری به کسب وکار ها استفاده کنیم و راه چاره های مربوط به آن را ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت پانوسا در خصوص مسائل و چالش های پیش روی شرکتش گفت: مشکل اصلی ما قانون و مقررات و مجوزات متعددی است که شرکت ها بخصوص استارتاپ ها را درگیر می نمایند که این خود فرآیندی فرسایشی است و شامل بروکراسی اداری زائد است و موجب اتلاف وقت مدیران و کارشناسان و متخصصان می گردد. این قوانین و مقررات غیر ضروری و دست و پاگیر موجب شده به جای اینکه مدیر کسب وکار به فکر توسعه شرکت و نوآوری یا به روزرسانی فناوری ها باشد، درگیر یک سری کار های بی مورد و وقت گیر می گردد. برای بسیاری مواردی که با سازمان های دولتی درگیر هستیم هم این مسائل وجود دارد و به طور مثال بخش مربوطه از سایت درست کار نمی نماید، نه تلفن جوابگویی وجود دارد و صرفا باید تیکت ثبت شده و در خیلی مواقع، پاسخ ها هم تکراری و بدون نگاه حل مشکل از کسب وکار ها است و متاسفانه کسی هم جوابگو نیست.

وی در این مورد اضافه کرد: کلا در کشور ثبات تصمیم گیری و برنامه ریزی نداریم. دستورالعمل ها در بازه های زمانی کوتاه، گاهی 6 ماه یا حتی سه ماه یکبار تغییر می نماید و مسائل غیرقابل پیش بینی را سد راه مان قرار می دهد و این امر باعث شده که مدیران کسب وکار ها امکان پیش بینی آینده و برنامه ریزی درست ندارند. هر روز باید منتظر یک مساله یا بحران جدید باشیم که ضروری است برای حل آن فکر و چاره اندیشی گردد.

کاشف مشکل دیگر کسب وکار خود را نبود نیروی انسانی ماهر و به طور کلی فرار مغز ها دانست و گفت: به طور جدی شاهد مهاجرت نخبگان از کشور هستیم و متاسفانه خیلی از کسانی هم که مثل من دوباره به کشور برگشته اند به دلیل فضای نامهربان و نامساعدی که در زمینه کسب وکار ها وجود دارد، پشیمان هستند. به چشم می بینیم که در کشور، دلال بازی و خرید و فروش ملک و طلا و ... بازدهی بسیار بیشتری نسبت به کار های مبتنی بر دانش و نوآوری دارد. همین امر موجب شده که با کمبود نیروی متخصص روبه رو شویم.

مدیرعامل شرکت فناور پانوسا گفت که پارک علم و فناوری پردیس حمایت هایی از این شرکت و سایر شرکت های فناور و دانش بنیان داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 786

به "عدم ثبات در تصمیم گیری، فرار مغز ها و بروکراسی اداری عظیم ترین مسائل کسب وکار ها در کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم ثبات در تصمیم گیری، فرار مغز ها و بروکراسی اداری عظیم ترین مسائل کسب وکار ها در کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید