قرائتی روان شناختی از 47 اثر سینمایی در یک کتاب

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خالد لویمی نویسنده کتاب قرائتی روان شناختی از 47 اثر سینمایی ایران و دنیا در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، در مورد چاپ این کتاب گفت: این کتاب در 110 صفحه به وسیله انتشارات سُها منتشر شد. در این کتاب 47 اثر از مهم ترین آثار سینمایی ایران و دنیا که حاوی لایه هایی معنایی و روان شناختی هستند و بعلاوه یک مستند و سریال را مورد تحقیق و بازخوانی قرار داده ام.

قرائتی روان شناختی از 47 اثر سینمایی در یک کتاب

وی بیان نمود: متن هایی که به دقت نگاشته می شوند، توقف و تأمل می طلبند و همین طور دیگر نشانه ها و پیغام های چارچوب بندی شده ای که خالق آنها در خلق شان تأنی و اندیشه ای و در بیان شان معنایی نهفته داشته است.

نویسنده جنب سید خلف ادامه داد: از جمله متن هایی که به زبانی هنری هم روایتگر و هم تولیدکننده ایده، تصور، ذهنیت و اندیشه در آدمی هستند، آثار سینمایی است مخصوصا آن دست از ساخته هایی که با رویکردی روان شناختی و جامعه شناختی سطح تماس بیشتری با واقع زیستی آدمیان دارند و با کاوش در اعماق وجود انسان زمینی، از رنج ها و شادی ها، کوشش ها و امیدها، افت ها و خیزها، طمع ها و انگیزه ها، قدرت ها و ضعف ها، سادگی ها و پیچیدگی ها، شکل ها و سیرت ها، ساخت ها و خرابی ها و عشق ها و نفرت های زیست انسانی می گویند.

وی در پاسخ به این سوال که چه شد که از نوشتن رمان به سمت پروژه تحقیقی سینما رفتید؟ اینگونه شرح داد: ساخت سینمایی هم به نوعی روایتگری است که زیست انسانی در آنها بازنمایی می گردد و به باور من هیچ اثر سینمایی از واقعیت اجتماعی خالی نیست. با توجه به علاقه مندی مطالعاتی ام در حوزه روانشناسی و ارتباطات کوشیدم با دقت و تحقیق در برجسته ترین آثار سینمایی که از لایه های معنایی بیشتری برخوردار بود، آنها را مورد بازخوانی مجدد قرار دهم.

لویمی اضافه کرد: در این کتاب کوشش شده است تا حد امکان و حسب تشخیص نویسنده، شاخص ترین و عمیق ترین آثار سینمایی ایران و دنیا که اشاراتی معنایی به درونیات انسان دارند، اختیار گردد و در باب آنها قرائتی و تأویلی بر متن شان نگاشته گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1311

به "قرائتی روان شناختی از 47 اثر سینمایی در یک کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرائتی روان شناختی از 47 اثر سینمایی در یک کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید