مرگ مغزی ناتو، ماکرون و مرکل را به جان هم انداخت

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، نیویورک تایمز در گزارشی از دعوای مرکل و ماکرون و خشم صدراعظم آلمان از اظهارات رهبر فرانسه درباره مرگ مغزی ناتو اطلاع داد.

مرگ مغزی ناتو، ماکرون و مرکل را به جان هم انداخت

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مراسم شام سی امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین با خشم به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت: من تمایل شما را سیاست های متفاوت درک می کنم اما از اینکه مجبورم تکه ها را مرتب جمع نموده و به هم بچسبانم خسته شده ام. بارها و بارها مجبور شده ام فنجان هایی را که شما شکسته اید بچسبانم تا بتوانیم دور هم بنشینیم و با هم چای بنوشیم.

ماکرون نیز در دفاع از خود گفت که نمی تواند به سادگی در نشست ناتو در لندن شرکت نموده و وانمود کند که آمریکا و ترکیه در جهت منافع جمعی در سوریه فعالیت می نمایند.

او تاکید نمود: نمی توانم ساکت بنشینم و طوری رفتار کنم انگار چیزی اتفاق نیفتاده است.

این مکالمه می تواند نشان دیگری از شکاف جدی در روابط آلمان - فرانسه و تنش ها در نشست هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو در لندن باشد.

مرکل همچنین در حاشیه سفر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، به برلین از سخنان ماکرون درباره شرایط ناتو انتقاد نموده و گفته بود ماکرون واژه های تندی به کار برده که مورد قبول او نیست.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در مصاحبه ای با نشریه اکونومیست از شرایط کنونی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد نموده و گفته است: آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، مرگ مغزی ناتو است.

او در جای دیگری از سخنان خود گفته است که در ارتباط با تصمیم های استراتژیک هیچگونه هماهنگی میان ایالات متحده و شریکان آمریکا در ناتو وجود ندارد. ماکرون آمریکا را متهم کرد که به شرکای اروپایی خود پشت نموده است.

آنگلا مرکل درباره این انتقادها گفت: چنین حمله ای ضرورت ندارد، حتی اگر ما مشکلاتی داشته باشیم و حتی اگر مجبور باشیم پس از بحث و جدل با هم به تفاهم برسیم.

کلودیا میجر تحلیلگر امنیتی مؤسسه آلمانی امور بین المللی و امنیتی، در این مورد می گوید: روابط فرانسه -آلمان تاکنون در چنین سطح نازلی قرار نداشته است ، به ندرت شاهد این میزان سوءتفاهم بوده ایم.

به گفته میجر، ماکرون که در نظام ریاستی فرانسه از اختیارات بسیار زیادی برخوردار است، از روندهای طولانی و کند نظام پارلمانی آلمان خسته است و به دنبال تصویب هرچه سریعتر طرح های راهبردی بلندمدت برای تغییر چشم انداز اروپاست.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشته است که با این حال بسیاری در ناتو با ماکرون هم عقیده هستند که رفتارهای غیرقابل پیش بینی و احساسی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ناتو آسیب رسانده و عملکرد خاص او با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وضع را بدتر نموده است، با این وجود، همین افراد معتقدند که نباید این تردیدها را به صورت علنی گفت.

این روزنامه نوشته است در داخل ائتلاف ناتو در خصوص بیانیه پایانی نشست لندن هم اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که مقام های فرانسوی دیگر اعضا را برای بازنگری در مأموریت ناتو تحت فشار گذاشته اند و این بازنگری جایگزین سند سال 2010 گردد، دیگر اعضا معتقدند که باید صبر کرد و دید که آیا ترامپ در انتخابات سال آینده آمریکا بار دیگر پیروز می گردد یا نه.

بنا بر این گزارش، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در کوشش برای جلوگیری از بروز تنش در نشست لندن، پیشنهاد تشکیل یک گروه کارشناسی برای تقویت تفکر سیاسی ناتو را ارائه نموده است.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود به استقبال روسیه از اظهارات ماکرون و همچنین نگرانی موجود در خصوص احتمال طرح ایده ایجاد بازدارندگی اتمی اروپایی و عدم اتکا به چتر حمایتی آمریکا اشاره نموده و نوشته است که ایده اتکا به تسلیحات اتمی فرانسه موجب خشم آلمان و دیگر کشورهای اروپای مرکزی می گردد، چراکه این کشورها معتقدند که پاریس توان محافظت و تحت پوشش قرار دادن کل قاره را ندارد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 68

به "مرگ مغزی ناتو، ماکرون و مرکل را به جان هم انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ مغزی ناتو، ماکرون و مرکل را به جان هم انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید