موشک استثنایی چین، چالش بزرگ برای یکه تازی آمریکا، عکس

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، گجت نیوز نوشت: چین با آزمایش موفقیت آمیز یک موشک عمود فرود، گام دیگری در مسیر دستیابی به فناوری کمپانی فضایی آمریکایی، اسپیس ایکس برداشت.

موشک استثنایی چین، چالش بزرگ برای یکه تازی آمریکا، عکس

کمپانی CAS Space مستقر در گوانجو، نمونه آزمایشی یک راکت کوچک را در حاشیه یکی از شهرهای ساحلی چین، به هوا پرتاب کرد و پیروز به نشاندن آن روی سکوی فرود دریایی شد. آزمایش پیروزیت آمیز این موشک عمود فرود، گامی مهم برای چین در راستای تحقق بلندپروازی های فضایی اش محسوب می گردد.

این راکت آزمایشی، 93 کیلوگرم وزن دارد و از موتور دوگانه ای قدرت می گیرد که یکی از آن ها توربوجت است. تست پرتاب، حدود 10 دقیقه طول کشید و موشک پیش از حرکت معکوس برای فرود روی سکوی دریایی، تا ارتفاع 1000 متری بلند شد. شاید این اعداد و ارقام، چشمیگر نباشند؛ ولی پیشروی در این مسیر، می تواند CAS Space را به رقیب پرآوازه آمریکایی خود، SpaceX برساند.

کمپانی چینی پس از آزمایش پیروز موشک عمود فرود خود، از احتمال به کارگیری این تکنولوژی در راکت های آینده، از جمله Lijian-3 اطلاع داد.

این شاید شروع راه برای چینی ها باشد؛ ولی اسپیس ایکس در فناوری ریکاوری راکت، حالا چیره دست شده است. در سال 2015، این کمپانی نخستین فرود موشکی پیروز خود را پس از یک سال آزمون و خطا، تجربه کرد. امروز اما فرود آمدن راکت فالکون 9 روی کشتی بدون سرنشین در وسط دریا، به یک اتفاق عادی تبدیل شده است.

البته لیان جی، مهندس ارشد CAS Space، فناوری فرود این شرکت را متفاوت از اسپیس ایکس می داند: کار ما چه از لحاظ نرم افزاری و چه سخت افزاری مبتنی بر فناوری بومی است. ما همچنان در پی پیشبرد فناوری خود در زمینه های مختلفی چون مدیریت نیروی پرتاب، موقعیت یابی دقیق و پایدارسازی هستیم.

به هرحال این روش پرتاب و فرود موشک، صرفه جویی مالی فراوانی به همراه دارد و عجیب نیست که علاقه شرکت های خصوصی هم به آن جلب گردد. پس از اینکه دولت چین در سال 2014، مقدمات حضور شرکت های موشکی تجاری را در بازار فراهم کرد؛ حالا صنعت فضایی خصوصی چین در حال جان گرفتن است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1729

به "موشک استثنایی چین، چالش بزرگ برای یکه تازی آمریکا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک استثنایی چین، چالش بزرگ برای یکه تازی آمریکا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید