ناسا عیب یابی موشک آرتمیس 1 را روی سکوی پرتاب ادامه می دهد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، با تصمیم ناسا برای عیب یابی اولیه و جایگزینی یک بخش معیوب، موشک ماه آرتمیس 1 ناسا فعلا بر سکوی پرتاب باقی خواهد ماند.

ناسا عیب یابی موشک آرتمیس 1 را روی سکوی پرتاب ادامه می دهد

مأموریت آرتمیس 1 (Artemis 1) از موشک تازه سامانه پرتاب فضایی (SLS) ناسا برای فرستادن کپسول فضایی بدون سرنشین اوریون (Orion) به مدار ماه، در یک سفر رفت و برگشتی استفاده خواهد نمود.

ناسا روز شنبه 3 سپتامبر (12 شهریور) برای دومین بار کوشش کرد تا این مأموریت کلیدی را به فضا پرتاب کند، اما زمانی که پیروز به عیب یابی به موقع نشت سوخت هیدروژن مایع فوق سرد (LH2) نشد، از ادامه فرآیند پرتاب خودداری کرد.

این نشتی در یک قطع نماینده فوری رخ داد که مرحله مرکزی SLS را به یک لوله سوخت آمده از برج پرتاب، متصل می نماید. مقامات ناسا پس از چند روز تجزیه وتحلیل این موضوع اعلام کردند که تیم آرتمیس 1 تصمیم گرفته است که عایق بندی این بخش را تعویض کند.

این کار نه در ساختمان مونتاژ، بلکه بر سکوی 39B مرکز فضایی کندی، که مجموعه موشک و فضاپیما از سه هفته پیش در آن مستقر شده اند، انجام خواهد شد.

مقامات ناسا در به روزرسانی مأموریت خاطرنشان کردند: هرچند انجام کار روی سکوی پرتاب، مستلزم آن است که تکنسین ها با ایجاد یک محفظه در اطراف محل کار خود، از سخت افزار در برابر آب وهوا و شرایط محیطی دیگر محافظت نمایند، اما از سوی دیگر به مهندسان امکان می دهد تا تعمیرات اجرا شده را تحت شرایط برودتی یا فوق سرد آزمایش نمایند.

آن ها افزودند: عیب یابی در سکو بعلاوه یاری می نماید تا داده های بیشتری برای برطرف مشکل جمع آوری گردد. با این وجود ممکن است تیم های فنی موشک را به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه (VAB) بازگرداندن تا کارهای اضافی دیگری را که به امکانات برودتی موجود در سکوی پرتاب احتیاج ندارند، پیش ببرند.

و حتی بدون تصمیم تیم های فنی هم ممکن است احتیاج به بازگشت به ساختمان مونتاژ باشد. نیروی فضایی آمریکا گواهی سیستم سرانجام پرواز (FTS) مأموریت را که در صورت مشکل هنگام برخاست، موشک را نابود می نماید، فقط برای 25 روز صادر نموده است.

صدور گواهی تازه اما احتیاج به آزمایش مجدد FTS دارد که فقط در ساختمان مونتاژ قابل انجام است. هرچند ممکن است مقامات ناسا درخواست تمدید گواهینامه فعلی و معافیت از آزمایش مجدد را بدهند، اما هنوز تعیین نیست که آیا آن ها چنین کاری خواهند کرد یا خیر. آرتمیس 1 پیش از این یکی از این معافیت ها را دریافت نموده است و گواهینامه آن از 20 روز به 25 روز تمدید شد.

توقف عملیات روز شنبه دومین مورد برای آرتمیس 1 بود. اولین مورد، که 29 آگوست (7 شهریور) رخ داد، پس از آن صورت گرفت که میزان گیری ها نشان داد یکی از چهار مرحله موتور به دمای فوق سرد مناسب برای پرتاب نمی رسد.

تیم مأموریت اما خیلی زود دریافت که خوانش نادرست یکی از حسگرهای دمایی باعث این اشتباه شده است و بنابراین تصمیم گرفت که کوشش دوباره ای داشته باشد. در آن موقع هم نشت سوخت LH2 شناسایی شد، اما بسیار این مورد بسیار کوچک تر از موردی بود که متخصصان اکنون روی آن کار می نمایند.

این مأموریت دارای دو دوره پرتاب در دو ماه آینده است. اولی از 19 سپتامبر تا 4 اکتبر (28 شهریور تا 12 مهر) و دومی از 17 اکتبر تا 31 اکتبر (25مهر تا 9 آبان) خواهد بود. اما در صورت بازگشت به ساختمان مونتاژ، پرتاب در بازه 19 سپتامبر تا 19 اکتبر (28 شهریور تا 27 مهر) ممکن نخواهد بود.

عکس کاور: مجموعه موشک و فضاپیمای مأموریت آرتمیس 1 بر سکوی پرتاب

Credit: NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1634

به "ناسا عیب یابی موشک آرتمیس 1 را روی سکوی پرتاب ادامه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا عیب یابی موشک آرتمیس 1 را روی سکوی پرتاب ادامه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید