همکاری آموزش و پرورش استثنایی با سمپاد در قالب کارگروه مشترک

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان نشست مشترک آنالیز همکاری های مشترک برگزار گردید و در این نشست مقرر شد کارگروه همکاری مشترک آموزش و پرورش استثنایی با سمپاد تشکیل گردد.

همکاری آموزش و پرورش استثنایی با سمپاد در قالب کارگروه مشترک

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات اقامت تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه دو نوع آموزش و پرورش مکانیکی و ارگانیکی داریم، اظهار کرد: آموزش و پرورش ارگانیک، آموزش و پرورشی مسأله مدار است که باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم دانش آموزان را مسأله مدار رشد دهیم و دانش آنها را با احتیاج جامعه همسو سازی کنیم.

وی با بیان اینکه طرح شناسایی و راهنمایی استعدادهای برتر یا شهاب یکی از طرح های خوب آموزش و پرورش است اضافه کرد: فضای آموزش و پرورش هنوز آمادگی این طرح خوب را ندارد و بهتر است شهاب با رتبه بندی معلمان و راهنمایی تحصیلی نیز مرتبط گردد.

وی اضافه کرد: همچنین این طرح می تواند پس از شناسایی استعدادها راه پایداری برای جذب دانش آموزان در مدارس سمپاد باشد و در پایه چهارم ابتدایی نیز شناسایی استعدادهای برتر به وسیله رویکرد هشتگانه گاردنر امکان پذیر است. در مدارس تلفیقی فراگیر، اتاق های مرجع و معلمین رابط برای پشتیبانی این مدارس پیش بینی شده است و این معلمین رابط و اتاق های مرجع می توانند در خدمت به غنابخشی طرح شهاب قرار گیرند.

حسینی با بیان اینکه 750 مرکز مسائل ویژه یادگیری در کشور خدمات به دانش آموزان ارائه می نمایند اظهار کرد: این مراکز می توانند به یاری دانش آموزان مدارس سمپاد بویژه دانش آموزان مدارس دوره متوسطه اول بیایند.

معاون وزیر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را یکی از فعالیت های عظیم آموزش و پرورش استثنایی دانست و اضافه کرد: یکی از اهداف این برنامه شناسایی به موقع شرایط سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان است و این طرح می تواند یاری عظیمی برای شناسایی به موقع نوآموزان تیزهوش و مطلع سازی والدین آنها باشد.

وی گفت: شناسایی پیش رسی های هوشی برای مداخلات بهنگام در حوزه استعدادهای برتر به مانند مداخلات بهنگام در حوزه دانش آموزان استثنایی میتواند مفید باشد زیرا از این طریق با مداخله بهنگام اولا در شکوفایی استعدادهای برتر و ثانیا در جلوگیری از انتقال بار آموزشی به دوره متوسطه دوم یا تاخیر غنی سازی آموزشی جلوگیری می نماید. همچنین با شناسایی درست از شناسایی کاذب استعدادهای برتر که گاه به شناسایی پرآموزان منتهی می گردد می توان جلوگیری کرد.

حسینی با بیان اینکه جهش تحصیلی نیز هر ساله توسط آموزش و پرورش استثنایی انجام می گردد اضافه کرد: به لحاظ علمی جهش تحصیلی پرتاپ دانش آموز به فضایی است که با ابعاد شخصیتی دوره طبیعی دانش آموز همخوانی ندارد و موجب لطمه به دانش آموزان می گردد.

وی گفت: جهش تحصیلی باید به سمت شناسایی استعدادهای برتر برود و پس از شناسایی این استعدادها، این دانش آموزان در مدارس ترکیبی و در کنار سایر دانش آموزان اما با روش های آموزشی متفاوت آموزش ببینند. در دنیای امروز جهت گیری به سمت سنتر آموزشی و مدارس ترکیبی است که در آن دانش آموزان با هم متناسب با تفاوتهای فردی و روش های آموزشی متفاوت آموزش می بینند.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی فعالیت های آموزش و پرورش را در دل خود دارد اظهار کرد: بعضی از دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند و در صورت مناسب سازی المپیادها این دانش آموزان توانایی رقابت در المپیادهای علمی را نیز دارند.

وی توضیح داد: دانش آموزان استثنایی به جز گروه کم توان و ناتوان ذهنی که یکی از گروه های هفت گانه هستند مثل سایر دانش آموزان بهره هوشی آنان توزیع نرمال دارد و دانش آموز با استعدادهای برتر نیز در بین آنها وجود دارد لذا هم در المپیادها و هم جشنواره جوان خوارزمی و هم آزمون سمپاد باید دیده شوند و در این آزمون ها مناسب سازی لازم انجام گردد.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است اضافه کرد: شناسایی حس کم داشته و نداشته دانش آموزان و جایگزینی تکنولوژی به جای این حس از اهداف نهضت توان افزایی است.

وی گفت: 105 نوع وسیله توانبخشی، ورزشی، پرورشی و یاری آموزشی برای 80 هزار نفر از دانش آموزان با احتیاج های ویژه در قالب نهضت توان افزایی باید تامین گردد که بعضی این تجهیزات با استفاده از ظرفیت نخبگان فعال در حوزه استعدادهای درخشان می تواند فراوری گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 750

به "همکاری آموزش و پرورش استثنایی با سمپاد در قالب کارگروه مشترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری آموزش و پرورش استثنایی با سمپاد در قالب کارگروه مشترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید