کدام غذاها اضطراب و افسردگی را تشدید می نمایند

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، احتمالا می دانید که احساسات شما می تواند بر آنچه می خورید تأثیر بگذارد. اما آنچه ممکن است متوجه نباشید این است که آنچه می خورید، می تواند به طور چشمگیری سلامت روان شما را نیز تغییر دهد. به طور جدی، بعضی از غذاها اضطراب و افسردگی را تشدید می نمایند. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد، انتخاب های ساده غذایی می تواند روحیه شما را بدتر کند یا بر عکس در بهبود روان شما موثر باشد. طبق اعلام انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، هجده درصد از مردم به نوعی از اختلال اضطراب رنج می برند و 6.7 درصد از جمعیت بالای 18 سال آمریکا با افسردگی بالینی تشخیص داده شده اند. اما کدام غذاها اضطراب و افسردگی را تشدید می نمایند.

کدام غذاها اضطراب و افسردگی را تشدید می نمایند

خبر خوب این است که اگرچه دلایل بالقوه زیادی برای افسردگی و اضطراب وجود دارد، اما غذاهایی که مصرف می کنیم می توانند نقش عمده ای در افزایش دفعات، عمق و مدت زمان افسردگی یا اضطراب داشته باشند، خصوصا اگر از قبل مستعد تجربه آن باشید. برترین اقدام این است که بدانید کدام غذاها اضطراب و افسردگی را تشدید می نمایند و مکررا با آسیب رساندن به روان شما، مانع از بهبودی تان می شوند. در مرحله بعد نیز باید مصرف آن ها را به شدت کاهش دهید.

غذاهایی که باعث تشدید افسردگی می شوند

از مصرف این غذاها و موادی که تأثیر منفی بر روحیه شما دارند، خودداری کنید.

شکر

ارتباط قوی شکر با افسردگی فقط یکی از مضرات آن است. مطالعه 2015 در خصوص زنان یائسه نشان داد که افزایش قندهای اضافه شده در رژیم غذایی آن ها با افزایش احتمال افسردگی همراه است. در گذشته، در مطالعه ای که در ژورنال Diabetologia منتشر شده است، محققان دریافته اند که وقتی سطح گلوکز خون بالا می رود، سطح پروتئینی که رشد نورون ها و سیناپس ها را تشویق می نماید، کاهش پیدا می نماید. مصرف شکر باعث می گردد عملکرد مغز از حالت بهینه خارج گردد و هرچه بیشتر به خوردن شکر ادامه دهید، خطر افسردگی بیشتر و خطر دیابت و زوال عقل نیز بیشتر می گردد.

فست فود

طبق مطالعه ای که در سال 2012 در ژورنال Public Health Nutrition انجام شد، افرادی که فست فود می خورند، 51 درصد بیشتر از کسانی که اهل خوردن فست فود نیستند، دچار افسردگی می شوند. گفتنی است که مصرف به اندازه غذاهای فست فودی تاثیر زیادی بر افسردگی نخواهند داشت، پس بهتر است در این زمینه تعادل را رعایت کنید.

کافئین

متخصصان زیادی وجود دارند که به شما خواهند گفت که حتی اندازه کم کافئین نیز می تواند در بروز افسردگی موثر باشد. دلیلی که بیشتر متخصصان عنوان می نمایند، اثر مخرب کافئین روی خواب است. قهوه و چای سیاه، خوابیدن و داشتن خواب عمیق را سختتر می نماید. خواب بر خلق و خو تاثیر می گذارد و خواب آشفته می تواند به طور جدی شرایط روحی شما را آشفته کند. اگر قصد دارید سات خواب خود را تنظیم کنید، از مصرف نوشابه پرهیز کنید. بعضی از انواع نوشیدنی های انرژی زا نیز معادل 14 قوطی نوشابه کاقئین دارند.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده دارای مضراتی هستند که می توانند برای سلامت کلی شما مشکل ساز شوند. این غذاها سرشار از سدیم و قند هستند و زمینه را برای پاسخ التهابی در بدن فراهم می نمایند. در سال های اخیر ارتباط بین افسردگی و التهاب مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اگرچه هر بیماری که از افسردگی رنج می برد علائم التهاب را نشان نمی دهد، اما مطالعات نشان داده است که التهاب تأثیر مستقیمی بر مغز و رفتار فرد دارد. این غذاها می توانند بر مناطقی از مغز که مسئول انگیزه و فعالیت حرکتی هستند و بعلاوه مناطقی که تحریک، اضطراب و هشدار را کنترل می نمایند، تأثیر منفی بگذارند.

غذاهایی که اضطراب را تشدید می نمایند

در ادامه غذاهایی را معرفی می کنیم که در افزایش سطح اضطراب موثرند.

توفو یا پنیر سویا

سویا سرشار از پروتئین بدون چربی است، با این وجود، این ماده غذایی دارای مهار نماینده های تریپسین و پروتئاز است که هضم پروتئین را به طرز باورنکردنی سخت می نمایند. سویا بعلاوه مقادیر زیادی مس و الیگوساکارید دارد. مس یک ماده معدنی مرتبط با رفتار اضطراب آور است و الیگوساکارید به عنوان عامل نفخ شکم شناخته می شوند. پس از مصرف توفو و برگرهای گیاهی فرآوری شده خودداری کنید و اگر وگان یا گیاه خوار هستید و باید سویا بخورید، انواع تخمیر شده آن که آسان هضم هستند را انتخاب کنید یا به سایر پروتئین های گیاهی روی بیاورید.

کافئین

مقادیر بالای کافئین نه تنها می تواند اضطراب و عصبی بودن را افزایش دهد، بلکه باعث کاهش احساس خوب ناشی از ترشح سروتونین در بدن شده و باعث افسردگی می گردد. به طور معمول، کافئین در دوزهای پایین بی خطر است. اما دوزهای بالا می تواند اثرات ناخوشایندی مانند اضطراب ایجاد کند. بعلاوه بخاطر داشته باشید که بعضی مکمل ها و داروها دارای کافئین هستند و می توانند باعث تشدید حس اضطراب در فرد شوند.

آبمیوه

ممکن است آبمیوه در ابتدا نوشیدنی سالمی به نظر برسد، اما میوه دارای ماده ای است که آبمیوه فاقد آن است. برخلاف میوه های کامل، آبمیوه ها فاقد فیبر بوده و حاوی فروکتوز تصفیه شده است. فیبر شما را سیر می نماید و سرعت پردازش انرژی در خون را کاهش می دهد. بدون وجود فیبر، آبمیوه سرعت مصرف انرژی را افزایش داده و می تواند باعث ایجاد حس گرسنگی و عصبانیت گردد. بنابراین، بهتر است به جای نوشیدن آبمیوه، میوه و آب را جایگزین آن کنید.

کچاپ یا سس گوجه فرنگی

سس قرمز کارخانه ای حاوی اندازه زیادی شکر است. بعضی برندهای سس گوجه فرنگی حاوی شیرین نماینده های مصنوعی هستند که با بروز اضطراب در افراد، رابطه مستقیم دارد. بهتر است به جای خرید سس کچاپ، سعی کنید با استفاده از گوجه فرنگی تازه، سس گوجه فرنگی خانگی که فاقد هر گونه شیرین نماینده است را در منزل تهیه و مصرف کنید.

مرغ سوخاری

مرغ سوخاری و به طور کلی بیشتر غذاهای سرخ شده دارای چربی های ناسالم هستند که از دریافت مواد مغذی موجود در گوشت جلوگیری می نمایند. به جای مصرف مرغ سوخاری، بهتر است گوشت بوقلمون را جایگزین کنید، زیرا تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون برای کاهش اضطراب بسیار مفید است.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1569

به "کدام غذاها اضطراب و افسردگی را تشدید می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام غذاها اضطراب و افسردگی را تشدید می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید