افزایش تنش دیپلماتیک میان چین و ژاپن

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، نقدها ژاپن از چین در یک گزارش دولتی که پکن را یک تهدید امنیتی بین المللی خواند، همزمان با اظهارات یک مقام وزارتخارجه چین که ژاپن را در خصوص رهاسازی آب های تصفیه شده به باد انتقاد گرفت، موجب افزایش تنش بین دو اقتصاد عظیم آسیایی شد.

افزایش تنش دیپلماتیک میان چین و ژاپن

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

روزنامه نیکی ژاپن روز چهارشنبه نوشت: دولت ژاپن در کتاب موسوم به کتاب آبی دیپلماتیک برای اولین بار چین را به عنوان منبع نگرانی شدید از نظر امنیتی برای جامعه جهانی توصیف نموده است.

بر اساس گزارش ها، دولت ژاپن روز سه شنبه کتاب آبی دیپلماتیک خود را منتشر کرد که در آن مناسبات ژاپن و چین را یکی از مهم ترین مناسبات دوجانبه دانسته ولی همچنان نسبت به فعالیت های دریایی و گسترش نیروهای نظامی چین شدیدا ابراز نگرانی نموده است.

ژاپن همچنین هفته گذشته به دلیل توئیت یکی از مقامات وزارت خارجه چین به دولت پکن اعتراض کرد. جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در پستی در شبکه های اجتماعی با اقتباس از اثر یک هنرمند عظیم ژاپنی نوشت اگر این هنرمند هنوز زنده بود، نگران برنامه ژاپن برای دفع آب نیروگاه هسته ای فوکوشیما در دریا بود.

از سوی دیگر، وانگ ون بین دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته گفت: عنوان تهدید چین در کتاب آبی جدید دیپلماتیک ژاپن، بدگویی و حملات مخرب و بدخواهانه نسبت به چین است و شدیدا مداخله در امور داخلی چین محسوب می گردد. پکن قاطعانه با آن مخالفت نموده و از راه های دیپلماتیک اعتراض شدید خود را نسبت به دولت ژاپن اعلام می دارد.

وانگ اظهار امیدواری کرد، ژاپن تنها به طور شفاهی مناسبات خود با چین را یکی از مهم ترین مناسبات دو جانبه تلقی نکند بلکه بر اقدامات واقعی به آن نیز پایبند باشد.

وی گفت: جزیره دیائویو و جزایر وابسته به آن جزو سرزمین اصلی چین هستند و فعالیت های گشت زنی پلیس دریای چین در حوزه آبی جزایر دیائویو حق مسلم این کشور است. امور هنگ کنگ و شین جیانگ از امور داخلی چین است و هیچ نیروی خارجی اجازه مداخله ندارد.

او گفت: روابط کنونی پکن و توکیو با آزمون های جدی روبرو است، ما از ژاپن می خواهیم با اصلاح اشتباه خود، نه فقط به طور شفاهی بلکه با اقدامات واقعی بهبود مناسبات طرفین را عملی کند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1147

به "افزایش تنش دیپلماتیک میان چین و ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تنش دیپلماتیک میان چین و ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید