طرز تهیه املت با رب گوجه و کالری این وعده غذایی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، اعتقاد بر این است که اولین املت ها از ایران باستان سرچشمه گرفته اند. املت با رب یا املت قهوه خانه ای ایرانی، یک شوالیه سفید، ناجی و شمعی در تاریکی برای افراد مجرد، دانشجویان و افراد گرسنه یا تنبلی است که از آشپزی متنفر هستند. طرز تهیه املت با رب گوجه فرنگی بسیار ساده است و سریع آماده می شود. به همین دلیل اولین و بهترین گزینه برای افرادیست که حوصله یا وقت آشپزی کردن ندارند.

طرز تهیه املت با رب گوجه و کالری این وعده غذایی

املت غذاییست که می توان آن را به عنوان صبحانه، شام یا حتی ناهار سرو کرد. می توانید در یک کافه جنگلی در گیلان، کافه ساحلی در قشم، بازار شلوغ اصفهان یا حتی یک کافی شاپ مجلل در شمال تهران از خوردن آن لذت ببرید. در ادامه طرز تهیه املت با رب را شرح داده و میزان کالری موجود در آن را بررسی می کنیم.

برای تهیه املت ایرانی به چه مواردی نیاز داریم؟

تخم مرغ

تخم مرغ ماده اصلی هر املت است و املت ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تخم مرغ مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین با کیفیت بالا، چربی های خوب و مواد مغذی دیگر نظیر کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، منگنز، ویتامین E، فولات است.

گوجه یا رب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی یا ترکیبی از هر دو، طعم و رنگ املت ایرانی را تعیین می کند . هر چه گوجه فرنگی یا رب بیشتر املت بیشتر باشد، رنگ و ترشی آن نیز بیشتر می شود. بهتر است گوجه فرنگی خرد شده یا رنده شده را با رب گوجه فرنگی مخلوط کنید تا رنگ املت تیره شده و طعم قوی تری پیدا کند. فقط در مورد نوع و میزان رب گوجه فرنگی مراقب باشید، زیرا برخی از انواع رب حاوی نمک زیادی هستند و ممکن است املت شما را خراب کنند. همیشه قبل از استفاده از رب، آن را بچشید.

فرآورده های تولید شده از گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی غنی ترین منابع غذایی حاوی لیکوپن در رژیم غذایی غربی هستند که بیش از 80٪ لیکوپن مورد نیاز آمریکایی ها را تأمین می کنند. همچنین، گوجه فرنگی منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C، پتاسیم، ویتامین K و فولات است.

پیاز

پیاز جزو مواد اولیه اصلی برای تهیه املت به شمار نمی رود، اما اضافه کردن آن به املت طعم آن را لذیذتر می کند. پیازداغ می تواند تفاوت زیادی در طعم، بافت و رایحه املت ایجاد کند. شما باید پیازداغ ها را جداگانه تهیه کنید و میزان زیادی از آن ها را روی املت خود بریزید. پیاز مملو از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مختلف است. کلسترول را کاهش می دهد و می تواند نقشی اساسی در متابولیسم، تولید گلبول های قرمز و عملکرد عصبی داشته باشد. در آخر، پیاز یک نبع عالی از پتاسیم است.

نان

می توانید املت ایرانی را همراه نان یا برنج سرو کنید، اما متداول ترین و مناسب ترین روش خوردن آن با نان و به خصوص نان لواش، سنگک یا نان تافتون تازه است.

طرز تهیه املت با رب گوجه

مواد لازم (برای دو نفر):
  • تخم مرغ: 4 عدد (376 کالری)
  • گوجه فرنگی: 6 عدد میانه (144 کالری)
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری (13 کالری)
  • کره: 100 گرم (124 کالری)
  • پیاز: 1 عدد میانه (44 کالری)
  • نمک، فلفل سیاه، دارچین
طرز تهیه:
  1. گوجه فرنگی ها را ریز خرد یا رنده کنید، روی حرارت میانه تفت دهید تا تقریبا تمام آب آن ها تبخیر شود. رب گوجه فرنگی و کره را اضافه کرده و به مدت 1 تا 2 دقیقه تفت دهید.
  2. تخم مرغ ها را شکسته و با گوجه فرنگی روی حرارت کم مخلوط نمایید و سعی کنید به یک رنگ متعادل و مایل به قرمز برسید. ترکیب را بچشید، و سپس نمک، فلفل و دارچین را بر اساس سلیقه خود اضافه کنید.
  3. پیاز را ورقه ورقه کرده و سرخ کنید. میزان زیادی از پیاز سرخ شده ترد را روی املت خود بریزید و آن را همراه با نان مورد علاقه تان، سبزیجات (ریحان، تربچه، ترشی و پیاز خام) سرو کنید.

ارزش غذایی املت با رب

  • کالری: 555
  • چربی: 36.3 گرم
  • کربوهیدرات: 10.9 گرم
  • قند: 10.1 گرم
  • پروتئین: 23.3 گرم
  • نمک: 0.9 گرم

چه کسی املت را ابداع کرد؟

املت یک کلمه فرانسوی است و اولین بار به طور رسمی در یک نشریه آشپزی فرانسوی به نامCuisine Bourgeoisie در اواخر قرن هفدهم استفاده شد. به نظر می رسد که املت در فرهنگ غذایی برخی از کشورها وجود داشته است. گفته شده رومی ها از تخم مرغ و لبنیات برای تهیه این غذا استفاده می کردند و ژاپنی ها و ایرانیان باستان نیز شیوه پخت املت خاص خودشان را داشتند. به نظر می رسد که افراد مختلف در نقاط مختلف دنیا متوجه شدند که پخت تخم مرغ همراه با سایر مواد یک روش عالی برای ایجاد یک غذا بی نظیر و خوش طعم است.

افسانه ناپلئون

شاید مشهورترین حقیقت تاریخی املت (یا حداقل افسانه) این باشد که ناپلئون بناپارت و ارتشش در حال عبور از یک شهر کوچک به نام بسیرس (Bessieres) بودند، جایی که یک مهمانخانه دار محلی برای او املت سرو می کند. ناپلئون چنان تحت تأثیر قرار گرفت که دستور داد همه تخم مرغ های موجود در شهر جمع شوند تا فردای آن روز برای ارتش او املت درست کنند. چه این اتفاق واقعا افتاده باشد چه افسانه ای بیش نباشد، این موضوع آغاز جشنواره ای سالانه در شهر بسیرس فرانسه بود که هر ساله یک املت غول پیکر برای ساکنین آن پخته و سرو می شود.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1555

به "طرز تهیه املت با رب گوجه و کالری این وعده غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه املت با رب گوجه و کالری این وعده غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید