لزوم بازسازی آثار تاریخی شوشتر، سرمایه گذاری در گردشگری

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، علی محمد چهارمحالی، رئیس میراث فرهنگی شهرستان شوشتر اظهار کرد: هر سال تعدادی از آثار تاریخی را بر اساس اولویت و نیازمندی برای بازسازی تقسیم بندی می کنیم و این آثار برای جذب اعتبارات به استان معرفی می شوند.

لزوم بازسازی آثار تاریخی شوشتر، سرمایه گذاری در گردشگری

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

وی اضافه کرد: اعتبارات دولتی به بناهای تاریخی که در آثار ملی ثبت شده باشند، داده می شوند؛ از تابستان گذشته تا به امروز بیش از هشت اثر تاریخی که شامل خانه ها و سابات ها هستند از محل اعتبارات دولتی بازسازی شدند.

چهارمحالی ادامه داد: در حال حاضر چند خانه تاریخی با اعتبارات مالکان و با نظارت میراث فرهنگی در حال بازسازی هستند.

وی در مورد اینکه شوشتر بیشترین آثار ثبت ملی شده را در استان خوزستان دارد، اعلام کرد: حدود 270 اثر ثبت شده در شوشتر وجود دارد که از این آثار چند اثر ناملموس مانند غذاها و باورها نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

رئیس میراث فرهنگی شوشتر ادامه داد: خانه های تاریخی شوشتر پیش از تاریخ تا دوران معاصر، اثرهای ارزشمندی را در بین آثار خود دارد که بیشتر این آثار مربوط به دوره قاجار تا پهلوی هستند.

وی با اشاره به این که از اوایل پاییز تا به حال خسارت هایی به دلیل بارندگی به آثار تاریخی وارد شده است، بیان کرد: بارندگی یک امر طبیعی است و هر ساله پیش از باران کارشناسان میراث فرهنگی پاک سازی این آثار را انجام می دهند اما سال جاری شاهد تخریب قسمتی از دیوار خانه افضل، دیوار خانه امین زاده و سقف مسجد جامع بودیم که در این راستا گزارش های لازم را به میراث فرهنگی استان دادیم.

چهارمحالی در مورد جذب اعتبارات برای آثار تاریخی شوشتر اعلام کرد: با فرماندار و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان جلسات متعددی برگزار گردید و بازدیدهایی از بافت تاریخی شوشتر انجام شد که قول تسهیلات کم بهره برای آثاری که نیازمند بازسازی هستند، داده شد.

وی اضافه کرد: شوشتر جز شهرهای بسیار خوب از لحاظ پتانسیل توریستی و داشتن آثار تاریخی است که اولین شهر از نظر تغییر کاربری خانه های تاریخی و تبدیل آن به اماکن توریستی است.

رئیس میراث فرهنگی، توریستی شوشتر به ظرفیت توریستی موجود در شوشتر اشاره نمود و گفت: با توجه به بافت ارزشمندی که در آثار ثبت جهانی و چشم انداز طبیعت به خصوص در این فصل، شرایط را برای حضور توریست در این شهر وجود دارد ولی شیوع ویروس کرونا باعث کاهش حضور توریستان شده است.

وی با اشاره به این که مشارکت مردم در حفظ این آثار بسیار مهم است، اضافه کرد: شوشتر با مشارکت مردم در راستای بازسازی، سرمایه گذاری، تغییر کاربری و همچنین تبدیل آن به اماکن توریستی ظرفیت بالقوه ای دارد.

چهارمحالی ادامه داد: هر خانه تاریخی دست کم می تواند برای پنج نفر به صورت مستقیم و 10 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی کند؛ شوشتر شرایط توسعه صنعت توریستی را دارد و ظرفیتی برای جذب درآمد و کسب اشتغال در این اماکن وجود دارد.

مهر نوشت، چهارمحالی در انتها با درخواست از مسئولان کشوری و استانی برای توجه ویژه به ظرفیت های توریستی شوشتر، اعلام کرد: در هفته جاری با دستور شورای تأمین درب ورودی آسیاب ها که تا به امروز به خاطر ویروس کرونا بسته بود، بازگشایی می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 843

به "لزوم بازسازی آثار تاریخی شوشتر، سرمایه گذاری در گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم بازسازی آثار تاریخی شوشتر، سرمایه گذاری در گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید