چرا امروزه بیش از هر زمانی به طالع بینی گرایش داریم؟

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، از زمان انقلاب صنعتی در اروپا، علم با چنان سرعتی به پیش رفته که اکنون حتی می توانیم به باور های 10 سال قبل خود، با حالت تمسخرآمیزی بخندیم چه برسد به باور هایی انسان های سده های گذشته. انتظار منطقی این است که علم انسان امروز را از بسیاری باور های خرافی از جمله طالع بینی دور نموده باشد، اما تحقیقات تازه نشان می دهد که در سال های اخیر گرایش به طالع بینی در میان افراد رشد شگفت انگیزی داشته است.

چرا امروزه بیش از هر زمانی به طالع بینی گرایش داریم؟

به گزارش خبرنگاران، شاید هرگز نتوان برای طالع بینی تاریخ دقیقی معین کرد، اما انسان از همان شروع نگاه های خود را به آسمان دوخته بود و باور داشت که این اجرام شگفت انگیز و روشن معلق در آسمان، به نحوی با زندگی و آینده او در ارتباط هستند. اگر انسان های اولیه تصور چندان پیچیده ای از این ارتباط نداشتند، انسان های متمدن بعدی، حتی این ارتباط را تئوریزه نیز کردند. به عبارت دیگر ستاره شناسی یکی از اولین علومی بود که انسان به علت همین احساس ارتباط خود با آسمان ها، کشف کرد و بی وقفه بدان پرداخت. با ظهور علم نو، علم گرایان امید داشتند که این خرافات را به زودی از زندگی بشر بزدایند و به نظر می رسید که در این راه نیز پیروز شدند، اما حالا تحقیقات نوی به ما می گوید که این فقط یک خیال خام بود.

این تحقیقات نو اشاره دارد که علاقه و گرایش عمومی به طالع بینی در چند دهه گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است و حتی به نظر می رسد که در سال های اخیر به حد شگفت انگیزی توسعه داشته است. برای یافتن شواهد این ادعا نیز لازم نیست تا به گزارش های علمی اتکا کنیم، زیرا با یک جستجوی مختصر در فضای اینترنت می توان به انبوهی از حساب های رسانه های اجتماعی فال یا لیست هایی با مضمون زودیاک، به هر زبانی که بخواهیم، رسید. نکته جالب تر اینکه کسانی که دنبال نماینده چنین محتوا هایی هستند نیز فقط به قشر خاصی منحصر نمی گردد و شما می توانید از بازیگران هالیوود گرفته تا دانشجویان دانشگاه های بزرگ دنیا و از ورزشکاران گرفته تا متخصصین حرفه های مختلف را در میان آن ها بیابید.

میلیون ها نفر و حتی شاید خود شما احتمالاً همین الان حداقل یک برنامه فال روزانه را در گوشی خود نصب نموده باشید. اگرچه طالع بینی در اینجا تنها نوک کوه یخ است، اما نمی توان انکار کرد که بسیاری به وضوح مجذوب آنچه ستاره ها و سیارات ممکن است درباره زندگی آن ها ارائه دهند، هستند. بنابراین، چرا به نظر می رسد که این روز ها همه به طالع بینی علاقه دارند؟ کارشناسان می گویند چندین عامل ممکن است طالع بینی را در برهه کنونی به ویژه مجذوب نماینده کند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

استرس و عدم اطمینان

استفن دی. بنینگ، روانشناس دانشگاه نوادا در لاس وگاس، می گوید: استرس و عدم اطمینان ممکن است علاقه فرد را به طالع بینی افزایش دهد، زیرا داشتن روشی برای درک چیزی که در غیر این صورت ممکن است آشفته و غیرقابل کنترل به نظر برسد، مجذوب نماینده خواهد بود. او اضافه می نماید که طالع بینی ممکن است در زمان های نامعین حس اطمینان را به همراه داشته باشد.

طبق یک مطالعه اجرا شده در سال 2017، اغلب استرس های ما ناشی از عدم اطمینان در خصوص آینده است. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2016 نیز نشان داد که عدم اطمینان در خصوص یک نتیجه منفی در واقع می تواند استرس زاتر از دانستن اینکه مطمئناً اتفاق می افتد، باشد. به نوعی، مغز انسان به سختی در پی اطمینان است به همین علت است که بعضی از افراد تمایل به تفسیر و ساختار دادن به رویداد های نامطلوب زندگی دارند. طالع بینی ممکن است پاسخ های قطعی ندهد، اما بر اساس مطالعه ای در سال 1998 انجام شد، ارائه شرحات معنادار از موقعیت های مبهم یا گیج نماینده می تواند حس کنترل فرد را بر آن ها افزایش دهد. طالع بینی بعلاوه می تواند اطمینان خاطری در خصوص آینده ایجاد کند، به مردم آسایش زیادی بدهد و احساس پریشانی آن ها را کاهش دهد.

مادلین گود، پژوهشگر کلینیک بهداشت رفتاری اجتماعی BHcare می گوید: تحقیقات قبلی نشان داده است که طالع بینی ممکن است به افراد یاری کند تا با رویداد های منفی زندگی کنار بیایند یا با عصری که سرشار از عدم اطمینان است، کنار بیایند. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که افراد زمانی که دچار بحران های شخصی یا استرس های زندگی می شوند، بیشتر به طالع بینی روی می آورند، که نشان دهنده مزایای آن در به حداقل رساندن تنش و نگرانی در شرایط سخت است. البته فقط این موضوع نیست که می تواند آرامش را به ارمغان بیاورد، بلکه یافتن خود در میان سایر افرادی که علاقه مشابهی دارند نیز می تواند آرامش بخش باشد. بنینگ نیز می گوید: علاقه مندان به طالع بینی گاه به وسیله به اشتراک گذاشتن اطلاعات طالع بینی با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند، که این می تواند جوامعی را ایجاد نمایند که به عنوان منابع حمایت اجتماعی در مواقع سخت نیز عمل کند.

خودشناسی

طالع بینی اغلب محدود نماینده تصور می گردد، اما برعکس، افراد مختلف ممکن است به سمت آن کشیده شوند، زیرا می تواند به آن ها یاری کند تا شناخت بیشتری در خصوص خود پیدا نمایند و ایده هایی را بیان نمایند که بیان آن ها در قالب کلمات سخت است. گود می گوید: این ممکن است شرح دهد که چرا افرادی که خودآگاهی پایین تری را تجربه می نمایند، احتمالاً باور بیشتری به داده های علمی نجومی دارند. این امکان وجود دارد که افراد به قصد شناخت بهتر خود و افزایش خودآگاهی خود به طالع بینی روی بیاورند. مطالعات نشان می دهد که طالع بینی می تواند تا حد زیادی بر خودپنداره افراد تأثیر بگذارد و حتی آن ها را تأیید کند و بعلاوه اطمینان آن ها را نسبت به ویژگی های شخصی خود افزایش دهد. به طور خلاصه، ماهیت خاص طالع بینی، خود اندیشی را تشویق می نماید، و افراد را قادر می سازد تا خود و محیطشان را واضح تر درک نمایند.

با این حال، خودآگاهی به دست آمده از طالع بینی نیز ممکن است پیامد پدیده ای بنام بارنوم باشد. در این پدیده افراد فکر می نمایند که عباراتی که به صورت تعمیم یافته در طالع بینی ارائه می گردد، فقط برای شخص خود آن ها صادر شده است. بنینگ می گوید: افرادی که به طالع بینی اعتقاد دارند، معمولاً معتقدند که عبارت عمومی که به طور معمول خصوصیات مشترک همه انسانهاست، توصیف دقیقی از خودشان است. گفته می گردد، افراد خودآگاه بیشتر به انتخاب هایی که می نمایند فکر می نمایند و آن ها را شخصاً معنادار می دانند، بنابراین طالع بینی بدون توجه به پدیده بارنوم نیز ممکن است همچنان سودمند باشد.

دیده شدن

یکی از دلایل محبوبیت طالع بینی در دنیای امروز نیز می تواند به علت افزایش حضور آن در فرهنگ پاپ باشد. گود می گوید: ما دیده ایم که افراد مشهور علناً عقیده یا مشارکت خود را با طالع بینی تأیید می نمایند، از جمله لیدی گاگا که برای تاریخ تور خود در راستای هم ترازی نجومی برنامه ریزی می نماید و بیانسه که موسیقی را به عنوان قصیده ای برای نشانه ها خلق می نماید. قرار گرفتن مکرر جنبه های مختلف طالع بینی در میان چنین شخصیت های مشهوری ممکن است علاقه افراد را برانگیزد و آن ها را تحت تأثیر قرار دهد تا خودشان نیز در این تمرین شرکت نمایند.

البته، مانند بسیاری از چیز ها در دنیا، آنچه برای بعضی افراد مفید است، ممکن است برای دیگران اینچنین نباشد. گود می گوید: محبوبیت فزاینده طالع بینی احتیاج به تحقیقات بهداشت عمومی برای فراتر رفتن از ارزیابی اعتبار علمی طالع بینی را تقویت می نماید و به جای آن، چگونگی تعامل افراد با طالع بینی و تأثیر آن بر سلامت کلی آن ها را روشن می نماید. به علت افزایش شگفت انگیز محبوبیت طالع بینی در میان مردم امروز، ارزیابی دلایلی که آن ها را درگیر طالع بینی می نماید و مطالعه تأثیرات آن بر سلامت و تندرستی، ممکن است مهم تر از مسائلی همانند علمی بودن آن باشد.

منبع: discovermagazine

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1559

به "چرا امروزه بیش از هر زمانی به طالع بینی گرایش داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا امروزه بیش از هر زمانی به طالع بینی گرایش داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید