13 خاصیت شگفت انگیز پاپریکا به همراه طرز تهیه آن

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، پاپریکا نوعی ادویه و یکی از محبوترین ادویه ها در دنیا است. به دلیل مزه و عطر و خوش رنگی آن در انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چنانچه مشاهده کردید غذای شما خوش رنگ نیست کافیست کمی از پودر پاپریکا بهره ببرید.

13 خاصیت شگفت انگیز پاپریکا به همراه طرز تهیه آن

پاپریکا، طعمی ملایم یا تند دارد. دارای طعمی فرق دارد. اگر چنانچه ذائقه شما به تندی عادت دارد می توانید از فلفل دلمه ای خشک شده و فلفل تند آسیاب شده بیشتری در آن بهره ببرید. پاپریکا در واقع یک نوع فلفل است با طعم های متفاوت شیرین، تند، دودی است و زمانی که به روغن گرم شده اضافه گردد طعم آن تعیین خواهد شد.

طریقه استفاده فلفل پاپریکا

پاپریکا را می توانید در انواع سالادها و غذاهای متفاوت مانند سوپ، مرغ، انواع خورش ها و ساندویچ ها مورد استفاده قرار دهید. این نوع ادویه دارای عطر و طعم خاصی هست. با اضافه کردن میزانی از آن در غذا؛ می تواند خوشرنگی خاصی به غذای شما بدهد.

البته پاپریکا را می توانید در سبزیجات بخار پز شده نیز اضافه کنید. با بکار بردن این نوع چاشنی طعم عالی به غذایتان داده خواهد شد.

بهتر است برای استفاده از پودر پاپریکا در انتها مراحل پخت مورد استفاده قرار گیرد.

اهمیت و فواید خواص پاپریکا

پاپریکا علاوه بر اینکه یک طعم دهنده خوبی هست از خواص متعددی برخوردار است.

  1. درمان کننده زخم ها
  2. ناراحتی پوستی را درمان خواهد نمود.
  3. ناراحتی گوارشی را درمان می نماید .
  4. بهبود دهنده گردش خون در فولیکول مو (جلوگیری از ریزش مو) .
  5. درمان بی خوابی
  6. آرامش قلبی و جلوگیری از حمله قلبی
  7. درمان کننده التهابات بدنی
  8. دارای ویتامین آ و یاری کننده به سلامت چشمی
  9. انرژی دهنده قوای بدنی
  10. کاهش دهنده فشار خون
  11. بیماری کبدی را درمان و جلوگیری از انواع هپاتیت آ و ب و چربی های کبدی
  12. درمان کننده سرماخوردگی
  13. درمان کننده سرطان

پودر پاپریکا به دلیل وجود ویتامین و مواد معدنی فراوان آن باعث سلامتی بدن شده و استفاده از این نوع ادویه دارای ملاحظاتی هست. زیرا در برخی افراد دچار حساسیت شده، واکنش آلرژیک در بدن برخی افراد نشان می دهد.

پودر پاپریکا را از کجا خریداری کنیم؟

در واقع پاپریکا یک نوع ادویه مجارستانی است. از فلفل قرمز خشک و آسیاب شده بدست می آید . این نوع ادویه در رنگ و طعم غذا بسیار کاربرد دارد. دارای رنگ قرمز و این نوع پودر را می توانید از فروشگاه های معتبر و عطاری ها در میزان های مختلف تهیه کنید.

طرز تهیه سس پاپریکا

سس پاپریکا را در منزل نیز می توانید تهیه کنید. برای تهیه آن به مواد زیر احتیاج داریم:

روغن زیتوندو قاشق غذاخوری
آبلیمو تازهیک قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای قرمزیک عدد
نمک و فلفلبه میزان لازم
پیازبزرگیک عدد
سیریک عدد

طرز تهیه پاپریکا

ابتدا فلفل دلمه ای قرمز را بشویید و بعد از خشک کردن از وسط به دو قسمت برش بزنید. دانه های سفید آن را جدا کنید و فلفل را سیخ کنید. اگر قلمو در دسترس دارید آن را آغشته به روغن زیتون کنید.

فلفل اغشته به زیتون را روی شعله گاز قرار دهید و زمانی که روی سطح آن سیاه و کاملا سوزانده شد فلفل بعد از خنک شدن را داخل کیسه فریزر قرار دهید تا کاملا عرق کند.

این کار باعث خواهد شد تا پوست سیاه فلفل راحت از روی آن جدا گردد . بعد فلفل را روی تخته خرد کنید.

فلفل خرد شده را با آبلیمو، سیر، پیاز و به جامانده روغن زیتون با دستگاه میکسر له کنید و با ترکیب آن یک پوره بدست خواهد آمد.

برای طرز تهیه 4 سس خوشمزه و متفاوت اینجا کلیک کنید.

طرز تهیه پودر پاپریکا در منزل

همانطور که می دانید فلفل دلمه ای رنگی انواع، اقسام و در رنگهای متفاوت موجود هست. قرمز، نارنجی، زرد و سبز. برای درست کردن پودر پاپریکا احتیاج ما فقط به فلفل دلمه ای قرمز است.

اگر چه شما می توانید از انواع فلفل رنگی ها بهره ببرید و بعد از خشک کردن آنها را با هم ترکیب کنید و مورد استفاده قرار دهید .

چند عدد فلفل دلمه ای قرمز را تهیه و کنار بگذارید (5 الی 6 عدد). بشویید و از قسمتی که کلاهک سبز را نشان می دهد با وسیله برنده ای مثل چاقوی تیز برش بزنید.

بعد از اینکه کلاهک را از فلفل جدا کردید، تخم سفید آن بیرون بیاورید و داخل فلفل را کاملا تمیز کنید و بوسیله تخته و چاقوی تیز برشهای نازک نازک بزنید.

اگر چنانچه در محیط مرطوبی مانند شمال زندگی می کنید، بهتر است فلفل های برش داده شده را داخل سینی فر و درون فر با درجه 60 سانتی گراد خشک کنید و به مدت دو ساعت زمان خواهد برد(می توانید فر را روی کمترین درجه بگذارید تا کاملا خشک گردد، ولی حتما یک قاشق غذاخوری لای در فر بگذارید تا رطوبت از فر خارج گردد و دقت کنید تا فر بیش از حد داغ نگردد). زیرا همین باعث بد رنگ شدن فلفل ها خواهد شد.

اگر از قسمت شبکه ای فر بجای سینی استفاده گردد از دو طرف حرارت به فلفل خواهد خورد و زودتر به صورت یکدست خشک خواهد شد.

اگر هم در منطقه ها خشک آب و هوایی زندگی می کنید می توانید فلفل های برش داده شده را روی سینی در فضای باز و در برابر آفتاب مستقیم خشک کنید. بعد از خشک شدن کامل فلفل ها آن ها را آسیاب کنید و در شیشه های شفاف نگهداری کنید.

مطمئن باشید فلفل دلمه ای کاملا خشک شده باشد در غیر اینصورت پودرها به هم خواهد چسبید و امکان کپک زدگی وجود دارد.

برای آسیاب و پودر کردن فلفل ها می توانید از آسیاب خانگی بهره ببرید.

نکته ها:

  • اگر چنانچه پودر فلفل بعد از آسیاب شدن دچار نم بود، می توانید آن را روی سینی استیل بریزید و در برابر آفتاب خشک کنید.
  • اگر چنانچه زیاد جلوی آفتاب قرار بگیرد احتمال سیاه شدن فلفل ها هست.
  • در کل برای خشک کردن فلفل دلمه ای از سه روش می توانید بهره ببرید . روش خشک کردن فلفل دلمه ای به سه روش است (نور مستقیم آفتاب، گرمای بخاری ، فر گاز).

روش نگهداری پودر پاپریکا:

می توانید آنها را در کابینت نگه دارید(البته به میزان کم) و لازم به اینکه آنها را در یخچال نگه دارید نیست.

فوت کوزه گری:

اگر چنانچه پاپریکا خشک شده را از روی حرارت (آفتاب ، فر ، شوفاژ یا بخاری) برداشتید، بعد از اینکه خنک شد، به سرعت آن را آسیاب کنید ، وگرنه رطوبت محیط را به خود جذب خواهد نمود و حالت نرمی بخ خود می گیرد و دیگر خوب آسیاب نخواهد شد و حالت دانه دانه درشت به خود خواهد گرفت.

برای اینکه رنگ فلفل قرمز تغییر نکند میزان کمی به آن روغن مایع اضافه کنید و یک بار دیگر آسیاب را روشن کنید تا روغن خوب به خورد آن برود.

اگر قصد نگهداری بیشتری دارید و به تعداد بیشتری فلفل را آسیاب نموده اید می توانید پاپریکای بدست آمده را در شیشه های روشن داخل فریزر نگهدارید.

منبع: اُکالا
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1407

به "13 خاصیت شگفت انگیز پاپریکا به همراه طرز تهیه آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 خاصیت شگفت انگیز پاپریکا به همراه طرز تهیه آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید