4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می اندازد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی در طول زندگی، باعث کند شدن روند پیری در چندین دوره می گردد. مزایای رژیم غذایی گیاهی شامل افزایش طول عمر، کاهش التهاب، کاهش وزن، تثبیت فشار خون و ... است. بعلاوه تأخیر در روند پیری پوست از دیگر مزایای رژیم های غذایی گیاهی است.

4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می اندازد

پیری یک سِیر طبیعی و اجتناب ناپذیر است. در حالی که تبلیغات سعی می نمایند پیری را امری توقف پذیر جلوه دهند، باید گفت هیچ راه واقعی برای انجام این کار وجود ندارد. اما خوشبختانه با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی می توان از سرعت پیری کاست و بر میزان سلامت کلی اضافه کرد. بعضی عادات غذایی وجود دارد که با به کارگیری آنها علاوه بر اینکه می توان خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش داد، بلکه می گردد روند پیری را هم کندتر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، تمرکز بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف در هر سنی مهم است، اما نکاتی وجود دارد که به ما می گوید چرا 50 سالگی، سن مهمی برای اتخاذ عادات غذایی سالم است. به طور کلی، افزایش سن، یک ریسک فاکتور برای انواع بیماری ها محسوب می گردد. به عنوان مثال، احتمال حملات قلبی برای مردان بعد از 45 سالگی و برای زنان بعد از 55 سالگی افزایش می یابد. سن عاملی است که به طور مستقیم بر خطر بیماری قلبی تأثیرگذار است.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که داشتن قلب سالم در دهه 50 زندگی، به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در سال های بعد یاری می نماید. واضح است که تمرکز بر خطر ابتلا به بیماری، بخش مهمی از کند کردن روند پیری در 50 سالگی است و خبر خوب این است که حفظ عادات غذایی سالم راهی عالی برای انجام این کار است.

برای اینکه بدانید کدام عادات غذایی در کند کردن روند پیری بعد از 50 سالگی مفید هستند، این مطلب را تا سرانجام بخوانید.

1) دریافت فیبر کافی

دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی روزانه، بخصوص در سنین بالا، بسیار مهم است زیرا می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و حتی سرطان یاری کند. فیبر می تواند این تأثیر را به وسیله کاهش استرس اکسیداتیو و نشانگرهای التهابی در بدن داشته باشد (که هر دو نشانگرهایی هستند که به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می شوند).

برای دریافت فیبر کافی سعی کنید غلات کامل، عدس، سبزیجات و میوه های بیشتری را در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید.

2) مصرف میزان زیاد پروتئین

به طور کلی، توده عضلانی بدن پس از 30 سالگی تحلیل می رود و احتمالاً تا 60 سالگی درصد بسیار کمی عضله در بدن باقی خواهد ماند. به منظور جلوگیری از کاهش توده عضلانیِ مرتبط با افزایش سن، مهم است که از دوران جوانی روی عضله سازی تمرکز کنید. رژیم غذایی سرشار از پروتئین در کنار تمرینات مقاومتی برای حفظ و رشد ماهیچه های سالم مفید است. به علت کاهش بالقوه توده عضلانی، با افزایش سن، احتیاج به پروتئین بیشتر می گردد. برای دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی خود، از منابع کم چربی مانند مرغ، تخم مرغ، آجیل و ماست یونانی بهره ببرید.

3) دریافت چربی های سالم

همانطور که ذکر شد، خطر ابتلا به بیماری قلبی در سنین 45 تا 55 سالگی افزایش می یابد. با این اوصاف، یکی از زمینه های مفید برای حفظ سلامت در 50 سالگی اطمینان از داشتن قلب سالم است. یکی از راه های این کار، گنجاندن چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی روزانه است.

مصرف مکمل های امگا 3 نیز می تواند به کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب یاری کند. بعلاوه اسیدهای چرب موجود در ماهی، آجیل و بعضی روغن های گیاهی در کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر و خطر ابتلا به فشار خون نقش مؤثری دارند.

4) مصرف بیشتر غذاهای گیاهی

تحقیقات متعددی نشان داده اند که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی در طول زندگی، باعث کند شدن روند پیری در چندین دوره می گردد. مزایای رژیم غذایی گیاهی شامل افزایش طول عمر، کاهش التهاب، کاهش وزن، تثبیت فشار خون و ... است. بعلاوه تأخیر در روند پیری پوست از دیگر مزایای رژیم های غذایی گیاهی است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 4 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1402 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1735

به "4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 عادت غذایی که پیری را به تعویق می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید