آنفلوآنزا یک بیماری ساده اما کشنده!

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران/فارس آنفلوآنزا و شیوع آن در روزهای اخیر و شمار کسانیکه براثر این بیماری جان باخته اند یا کارشان به تخت های بیمارستانی کشیده شده است، خیلی ها را محتاط نموده و شمار کسانیکه با ماسک های سفید تردد می نمایند را افزایش داده است اما هنوز رویدادهای مرتبط با این بیماری ساده اما بسیار خطرناک در صدر اخبار واقع شده است.

آنفلوآنزا یک بیماری ساده اما کشنده!

آمار ابتلا و مرگ ناشی از آنفلوآنزا، تاثیر روانی قابل توجهی بر جامعه گذاشته و به همین دلیل در روزهای اخیر شمار آدم هایی که ماسک سفید به صورت زده اند در معابر و اماکن عمومی و حتی اداره ها و سازمان های دولتی و خصوصی تردد می نمایند، افزایش چشمگیری یافته است.

تشکیل ستادهای بحران با هدف تصمیم گیری بهتر در روبروه با این بیماری به شدت مسری در استان های مختلف، منجمله فارس، نشان دهنده اهمیت موضوع است؛ اگرچه شدت کشندگی این بیماری مربوط به بعضی گروه های آسیب پذیر نظیر سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه ای و بچه ها و .... است اما نگرانی از ابتلا به آن را در همه گروه ها می توان احساس کرد.

امتناع افراد از دست دادن با یکدیگر، کاهش میزان تردد در نقاطی که احتمال تجمع بیشتر افراد باشد، کاهش تردد افراد سالمند و حتی کاهش مقطعی ترافیک در خیابان ها و مترو و اماکن عمومی، نشان از تاثیرگذاری اخباری دارد که با هدف جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان و پیشگیری از عوارض مختلف خصوصا مرگ ناشی از این بیماری، توسط رسانه ها منتشر شده است.

به گزارش خبرنگاران، مسائل ایجاد شده به دنبال موج اول آنفلوآنزا در کشور و استان فارس، جلسه ای در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف آنالیز راه چارههای مناسب برای جلوگیری از شیوع بیشتر آنفلوآنزا و درمان موارد ابتلا و دسترسی به گزارش های دقیقتر برگزار گردید.

کمبود داروی آنفلوآنزا نیست اما مدیریت مصرف ضروری است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: این نشست به صورت مشترک بین معاونت بهداشت، معاونت درمان، اساتید گروه داخلی دانشگاه و روسا و مدیران بیمارستان های مرتبط با موضوع آنفلوآنزا برگزار و طی آن مهم ترین مسایل در مورد این بیماری آنالیز شد.

دکتر عبدالرسول همتی اضافه نمود: یکی از این موضوعات، تهیه و تنظیم پروتکلی در زمینه کاهش داروهای مصرفی است که با توجه به شرایط موجود، باید مصرف داروها را کنترل کنیم و آموزش پزشکان خانواده در زمینه تجویز داروها در حال اجراست.

او اضافه نمود: در این نشست مقرر شد درمانگاه شهید مطهری در نوبت صبح برای پذیرش بیماران مشکوک به آنفلوآنزا فعال گردد و کوشش می گردد تا مراکزی از بخش خصوصی نیز در این زمینه برای ارایه خدمت به مراجعان در نظر گرفته گردد تا بتوانیم ورودی به بیمارستان ها را کاهش دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع پیشگیری از ابتلا به بیماری ها گفت: در این زمینه از سوی معاونت بهداشت دانشگاه با مشارکت روابط عمومی دانشگاه و به ویژه صدا و سیمای مرکز فارس، آموزش های لازم به مردم ارایه شده است و مشارکت مردم در فضاهای مجازی نشان می دهد که این آموزش ها به دست مردم رسیده است و ضروری است که مردم اطلاعات و آموزش هایی که به آنان ارایه شده را با جدیت به کار ببرند.

همتی اضافه نمود: به مدارس و مهدکودک ها نیز اعلام شده تا بچه ها و دانش آموزانی که نشانه های آنفلوآنزا دارند به مدت سه تا پنج روز در منزل استراحت نمایند، کارکنان ادارات نیز باید با تعامل مدیران سازمان ها و ادارات در صورت دارا بودن نشانه های این بیماری از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند و در منزل استراحت نمایند.

او مهمترین موضوع در رابطه با پیشگیری از آنفلوآنزا را موضوع جداسازی بیان نمود و ادامه داد: شخص مبتلا باید در منزل بماند و استراحت کند و چند روزی از سایر اعضای خانواده و جامعه فاصله بگیرد تا بهبود پیدا کند، این فاصله باید حدود یک تا یک و نیم متر باشد، در صورت وجود آبریزش از چشم، ترشحات و سرفه از دستمال استفاده کند و پس از آن دستمال را درون پلاستیک قرار داده و پس از گره زدن درون سطل زباله بیاندازد، همچنین دست ها به صورت مرتب با آب و صابون شست و شو داده گردد.

معاون بهداشت دانشگاه اضافه نمود: افرادی مانند بیماران قلبی عروقی، بیماران تنفسی و مبتلایان به آسم، خانم های باردار، بیماران مبتلا به دیابت و سرطان، بیماران پیوندی، بچه ها زیر پنج سال و سالمندان بالای 65 سال به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند، ممکن است در مقابل ویروس آسیب پذیر باشند و باید بیشتر از سایر افرادی موارد ایمنی را رعایت نمایند.

تزریق واکسن تاثیر مثبت و مصرف کورتون تاثیر منفی بر درمان دارد

همتی گفت: تزریق واکسن نیز یکی از راه های پیشگیری از آنفلوآنزا است، تجربه نشان می دهد که این بیماری سه موج مختلف دارد که موج نخست از روزهای انتهای آبان تا روزهای ابتدایی آذر، موج دوم حدود ماه های بهمن و اسفند و موج سوم در اردیبهشت ایجاد می گردد، اما کسانی که به واکسن دسترسی دارند باید برای مقاوم شدن در برابر بیماری از آن استفاده نمایند.

او اضافه نمود: داروی مرتبط با آنفلوآنزا به مقدار کافی وجود دارد اما باید مصرف آن مدیریت گردد.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه بیان نمود: آنفلوآنزا در ابتدا با نشانه های سرماخوردگی و حساسیت فصلی مشابه است، اما مهمترین نشانه آنفلوآنزا تب بالای 38 و نیم درجه است که به مدت سه روز ادامه داشته باشد و قطع نگردد، نشانه های دیگر این بیماری نیز ممکن است مواردی مانند خستگی، بی حالی، آبریزش از چشم، دهان و بینی، درد و عفونت گوش میانی، تهوع و استفراغ باشد.

همتی مسایل تغذیه ای را نیز در سیر پیشگیری و درمان این بیماری موثر دانست و اضافه نمود: خوردن غذاهایی مانند آش و سوپ، مصرف مایعات زیاد، میوه، آبمیوه و سبزی ها برای بهبود بیماری موثر است.

او اضافه نمود: آنالیز ها نشان می دهد افرادی که از دگزامتزون و کورتون ها استفاده نموده اند دیرتر بهبود پیدا می نمایند در نتیجه توصیه می گردد که پزشکان خانواده و پزشکان عمومی از تجویز کورتون ها پرهیز نمایند زیرا سیر بیماری را تشدید می نماید و ممکن است عوارض ناخوشایند زیادی برای بیمار ایجاد کند، آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و بهترین کار برای مقابله با آن مراقبت و تغذیه مناسب است.

شیوه های پیشگیری از آنفلوآنزا از زبان معاون درمان دانشگاه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: با توجه به شروع فصل سرما و همه گیری بیماری آنفلوآنزا، با یک پیک بیماری آنفلوآنزا در کشور روبرو شدیم و در استان فارس نیز به عنوان یکی از استان های پهناور و پر جمعیت با شیوع بیماری آنفلوآنزا رو به رو هستیم که نسبت به سال های گذشته از نظر زمانی، زودتر شروع شده و از نظر بیماری زایی بر اساس آمار و اطلاعات شدت بیماری زایی ویروس نیز افزایش پیدا نموده است.

دکتر علی اکبری اضافه نمود: از ابتدای شیوع مجدد آنفلوآنزا در شیراز و استان فارس پنج نشست ویژه با حضور رییس دانشگاه و معاونان مرتبط با هدف پیشگیری و مبارزه با آنفلوآنزا در دانشگاه تشکیل شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس آنفلوآنزا به دلیل تغییر ژنتیکی سالیانه ویروس آنفلوآنزا، احتیاج است هر ساله در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری تمهیدات جدیدی را انجام دهیم و بتوانیم بار بیماری آنفلوآنزا را کاهش دهیم.

معاون درمان دانشگاه اضافه نمود: در زمینه پیشگیری از این بیماری، حوزه معاونت بهداشت دانشگاه اقداماتی شامل آموزش گروه های هدف، گروه های پُرخطر و آموزش کارکنان بهداشتی و درمانی را انجام داده است تا از شیوع و انتقال این بیماری در سطوح مختلف جامعه جلوگیری گردد.

اکبری گفت: در زمینه درمان نیز تمام بیمارستان های شیراز در طول مدت دو ماه گذشته با هجم قابل توجهی از مراجعان مبتلا به آنفلوآنزا روبرو بودند که بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده، بخش های مختلف بیمارستان ها آماده شده تا بتوانند خدمات درمانی را به این بیماران ارایه نمایند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه نمود: از راه های پیشگیری از آنفلوآنزا، تزریق به موقع واکسن است که توصیه می گردد هموطنان و شهروندان پیش از شروع فصل پاییز در ماه های پایانی تابستان نسبت به تزریق این واکسن اقدام نمایند و در صورت داشتن نشانه های بیماری به پزشک مراجعه نمایند و در صورت احتیاج به دریافت داروی لازم به وسیله پزشک نسبت به دریافت و مصرف دارو اقدام نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از مردم خواست تا برای حفظ سلامت خود و خانواده ها، هشدارهای مربوط به پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا را جدی بگیرند.

دکتر علی بهادر با اشاره به موج جدید بیماری آنفلوآنزا که با شروع فصل سرما در کشور ایجاد شده است، رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه را در این زمینه موثرترین راه چاره دانست و گفت: با اقداماتی نظیر شست و شوی مرتب دست ها، پرهیز از روبوسی، دست دادن و رعایت فاصله از مبتلایان، ضدعفونی وسایلی مانند تلفن همراه و رایانه، پرهیز از دست زدن به چشم، دهان و بینی و استفاده از ژل ضدعفونی در صورت نبود آب و صابون، می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

او ضمن تاکید به مراجعه به پزشک خانواده در صورت مشاهده علایم این بیماری، ادامه داد: افرادی مانند سالمندان، بچه ها و مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و بیماری های تنفسی، بیش از دیگران در معرض خطر هستند و باید راه چارههای پیشگیرانه را با جدیت بیشتری دنبال نمایند.

بهادر اضافه نمود: با شیوع این بیماری و اعلام هشدارهای وزارت بهداشت، سازمان های مرتبط، صدا و سیمای مرکز فارس و رسانه های استان، در امر اطلاع رسانی و همکاری برای مبارزه با این بیماری سهیم شدند که جا دارد از همکاری و احساس مسوولیت تمامی آنان قدردانی کنم ، چرا که شاهد دستاورد مثبت این همکاری مشترک در کاهش چشمگیر آمار مبتلایان در استان بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به ضرورت مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی درمانی، در صورت احساس وجود علایمی نظیر سرفه و آبریزش طولانی مدت، تب بالا و یا تشنج، ضروری است به پزشک خانواده مراجعه گردد.

تامیفلو تنها داروی درمان آنفلوآنزای اج وان ان وان

کارشناس مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیش از این در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به جان باختن 12 نفر در فارس براثر آنفلوآنزا، یادآور شده بود که بیشترین افراد فوت شده سالمند یا دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت و آسم بودند.

حمید بختیاری تاکید نمود که بچه ها زیر پنج سال، افراد بالای 60 سال و بیمارانی که دارای بیماری زمینه ای مانند تنفسی، قلبی و عروقی، کلیوی و دیابتی هستند بیش از دیگران در معرض این بیماری قرار دارند، لذا ضرورت دارد این افراد بیش از دیگران مراقب باشند.

او با بیان اینکه ویروس اچ وان ان وان نوع آنفلوآنزای سال جاری است، اضافه نمود: این ویروس علایمی چون سرماخوردگی، بدن درد، خستگی و کوفتگی را به همراه دارد، اما به دلیل ویروسی بودن، مصرف آنتی بیوتیک بی تاثیر است.

کارشناس مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تب بیش از 38 درجه در سه روز، احتمال ابتلا به آنفلوانزا را نشان می دهد، بیان نمود: این ویروس بیماری زایی بیشتری دارد و کشندگی آن نسبت به ویروس های قبلی بیشتر است.

به گفته بختیاری، تنها داروی درمان این بیماری، تامیفلو است که اکنون در اختیار مراکز درمانی شهید فقیهی، نمازی، علی اصغر و دستغیب به عنوان مراکز ویژه واقع شده است.

او همچنین بیان نمود: علاوه بر مصرف دارو، باید دوره بیماری گذرانده گردد و خوردن مایعات، میوه، سبزی، آبمیوه های طبیعی، سوپ و آش و کارهایی که برای درمان سرماخوردگی از دیرباز رایج بوده است، در بهبود این بیماری نیز اثر دارد.

کارشناس مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: پیشگیری و خود مراقبتی مهم ترین اصل در جلوگیری از خطرات آنفلوآنزا است و اگرچه بهترین زمان واکسن آنفلوانزا اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه است، اما در حال حاضر نیز تزریق این واکسن برای افراد سالم، بی تاثیر نیست.

بختیاری یادآور شد: به مدارس و مهدهای کودک اعلام شده که به دانش آموزان بیمار حداقل سه روز و به خردسالان یک هفته اجازه استراحت دهند، همچنین به شاغلان باید سه روز مرخصی استعلاجی داده گردد.

او همچنین با بیان اینکه برای درمان بیماری آنفلوآنزا به همه پزشکان خانواده آموزش های لازم داده شده و این پزشکان در صورت احتیاج، فرد را به مراکز درمانی ویژه معرفی می نمایند، اضافه نمود: تماس نداشتن با فرد آلوده، شستن مرتب دست ها با صابون، دریافت دستمال جلوی صورت هنگام سرفه و عطسه توسط افراد بیمار، دفع دستمال های استفاده شده توسط افراد بیمار در نایلون و سطل زباله و استراحت سه روزه بیماران مبتلا به آنفلوانزا در منزل، از مهمترین روش های پیشگیری از خطرات و درمان این بیماری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 90

به "آنفلوآنزا یک بیماری ساده اما کشنده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفلوآنزا یک بیماری ساده اما کشنده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید