کمبود این ویتامین ها یکی از عامل بی خوابی است

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، نوع رژیم غذایی همانطور که بر وزن، طول عمر و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و اختلالات متابولیک تاثیر دارد می تواند بر تشدید بی خوابی نیز تاثیر داشته باشد.

کمبود این ویتامین ها یکی از عامل بی خوابی است

به گزارش ایسنا، کارشناسان سلامت تاکید دارند که کمبود بعضی مواد معدنی و ویتامین ها می تواند باعث بروز مشکل بی خوابی گردد.

در ادامه به نقل از نشریه آنلاین تایمز نو نیوز، به تاثیر کمبود بعضی ویتامین ها در بروز این مشکل اشاره شده است:

ویتامین C: ویتامین C که به وفور در مرکبات یافت می گردد، سرشار از آنتی اکسیدان است که به علت تاثیر مثبت بر مقابله با التهاب، تقویت سیستم ایمنی، استخوان و دندان ها شناخته شده است. همچنین تاثیر دیگر این ویتامین کنترل بهتر عارضه آپنه خواب است. طبق مطالعه ای که در سال 2009 انجام گرفت معین شد مصرف 100 میلی گرم ویتامین C به همراه 400 واحد بین المللی ویتامین E موجب می گردد احتمال بروز آپنه خواب کمتر اتفاق افتد. پرتقال، انواع توت ها، فلفل، کلم بروکلی و لیمو از جمله مواد خوراکی حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین B 6: بدن برای خواب سالم به ملاتونین و سروتونین احتیاج دارد. اگر فردی دچار کمبود ویتامین B 6 باشد، بدن نمی تواند هورمون های خواب را به درستی فراوری کند و در نتیجه باعث بیخوابی می گردد. برای غلبه بر کمبود ویتامین B 6 میتوان خوراکی هایی مانند موز، بادام زمینی، جو دوسر، گوشت مرغ، ماهی و بوقلمون را در رژیم غذایی گنجاند.

ویتامین E: کارشناسان همیشه بر اهمیت ویتامین E برای حفظ سلامت پوست و مو تاکید می نمایند. با این حال، به ندرت بر تاثیر این ماده مغذی بر الگوی خواب تاکید می گردد. علاوه بر این، این ماده مغذی به جلوگیری از تحلیل رفتن حافظه مرتبط با کم خوابی یاری و از زوال شناختی در دراز مدت جلوگیری می نماید. خوراکی هایی مانند بادام، روغن آفتابگردان و دانه ها، کدو تنبل، اسفناج و فلفل دلمه ای قرمز از خوراکی های سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین D: ویتامین D به عنوان ماده مغذی شناخته می گردد که به استحکام استخوان ها یاری می نماید، اما بسیاری از این موضوع آگاهی ندارند که چگونه این ویتامین می تواند به بهبود خلق و خو و جلوگیری از التهاب یاری کند. همچنین تحقیقاتی انجام گرفته که نشان می دهد چگونه این ماده مغذی می تواند به الگو های خواب یاری کند. طبق نتایج یک مطالعه، کمبود ویتامین D با کاهش طول مدت خواب مرتبط است. کمبود این ماده مغذی را می توان به طور طبیعی با قرار گرفتن در معرض آفتاب، مصرف قارچ، ماهی سالمون، ساردین، زرده تخم مرغ و غذا های غنی شده جبران کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1474

به "کمبود این ویتامین ها یکی از عامل بی خوابی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود این ویتامین ها یکی از عامل بی خوابی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید